• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

VEM FAN ÄR BRYAN PETERSON

Annikas bokbloggsjerka ställer en svår fråga den här helgen.

#Blogg100

(97)

jerka11Om du skulle få möjlighet att intervjua någon av dina favoritförfattare, vem skulle du i så fall välja och vilka frågor skulle du ställa? (Du behöver inte skriva en lång lista med frågor utan några exempel är helt okej)

Alltså skall jag hitta en intressant författare att intervjua.

En filosof som jag tyvärr glömt namnet på, påstod att:

Att en person uträttat något säger egentligen bara om honom att han uträttat det.

Jag har stött på många människor som tyvärr stämmer in på den beskrivningen.

Men vi kan väl ta några författare som kan vara intressanta att intervjua.

  • Sir Artur Conan Doyle: Intressant och klurig typ som uppfann Sherlock Holmes, kanske präglats lite för mycket av den Viktorianska eran vilket inte var så trevlig, men han har lyckats teckna litteraturens mest bestående personporträtt och har säkert lite tips kring det att komma med. Tyvärr är han död och hade han inte varit det så hade vi ju kunnat prata om hur man kan hålla sig vid liv i 155, år, vilket skulle varit en bedrift.
  • Stieg Larsson: Vi kan diskutera högerextremism och rasism eftersom han startade Expo. Sen är man ju nyfiken på om det fanns ett fjärde milleniummanuskript, fast han är ju också död.
  • Douglas Adams: Galaxenförfattaren med kulsprutehumor som man knappt hinner med att skratta mellan skämten. Under den tid jag skrivit så har jag försökt träna mina hjärnsignaler att ta andra vägar mellan hjärncellerna än dom borde göra. Vad skulle inte denna mästare kunna lära mig, om det inte vore för att…….

Jag menar visst är det typiskt, här försöker man bidra med en intressant diskussion, sen går mina intervjuoffer och dör. Nu skiter jag i det här, är det så det inte passar så skall jag tänka bara på mig själv.

Jag skall intervjua Bryan Peterson.

Vem fan är han då?

Bryan Peterson är världen bästa fotoboksförfattare, som jag berättat om tidigare. Inte nog att han tar rent fantastiska bilder, han kan förklara varför dom blir så bra också.

Till och med så vi vanliga människor begriper, jag hittade den här boken lagom när vredet på min förra systemkamera höll på att fastna i autoläge. Plötsligt hade min kamera en massa funktioner att fingra på, oj vad kul det blev.

Men vad skall jag fråga honom om?

Först skall jag lusläsa boken från pärm till pärm, sen kommer det säkert att dyka upp frågor. så det viktigaste.

Hur man säljer in sig.

DSC_3209 (kopia)

Sen tar jag ännu bättre bilder än den här från förra resan och National Geographic betalar hotellrummet.

Visst skall man ha drömmar, men har du en kamera som går att ställa manuellt med tid och bländare så är det här ett vettigt köp. Har du en systemkamera kommer du att få ut mycket mer av den om du köper den här boken. Strunta i stuprörsobjektivet för flera tusenlappar, den här boken ger mer till ett bra mycket billigare pris.

KajsaLisa

 

18 svar

  1. Jag hoppas Sir Artur Conan Doyle vet hur bra han lyckades och att han inte vänder sig i graven i förtvivlan över alla nya, moderna versioner av Sherlock. Jag skulle vilja veta vilken han tycker bäst om 🙂

  2. Alltså din nattbild är som vanligt helt outstanding:-) Natt- och regnfotografering är nog din nisch. Hade nog också valt dina döda författare. Å en till: Rowling, mamma till Harry Potter.

  3. Stieg Larsson-intervjun skulle jag läsa 🙂

  4. Tack för ditt tips. Jag har vidarebefordrat tipset till min sambo, han sysslar med fotografering och svär ständigt över att han förstår alla funktioner!

  5. Tack för tipset. Är på jakt efter en bra bok om foto då jag nyss investerat i en systemkamera men inte riktigt fått koll på alla inställningar. 🙂

  6. Underbart inlägg! Conan Doyle vore himla häftigt.

  7. Kul, läste en ny bok om Doyles skapelse.

  8. Gaahhh, den boken ligger här och väntar på att min hjärna ska orka ta till sig infon! Sen fnittrar jag lite åt att jag oxå funderade på både Stieg Larsson och Douglas Adams att intervjua… Great brains think alike…

Lämna en kommentar