• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA FLUMMAR RUNT I LONDON DEL 5

Lite för många vätskekontroller.

#Blogg100

(96)

Vaknade upp till en fin morgon, en sån morgon som det brukar vara när jag är i London, idag blir det långpromenad i solen. Iväg mot Waterioo Station. Men istället för att åka Jubelee Line tog jag Barerloo line sen …

DSC_3055

Shit det blev lite fel här.

DSC_3064

Okej, jag har ingen aning om vad jag befinner mig, men hittar jag inte rätt får jag väl ringa efter en Taxi.

DSC_3067

Spännande miljö, men var finns den på kartan?

DSC_3084

Så  där, hittade rätt tillslut, uppe vid Lower Marsh en plats jag berättat om tidigare. Ta alltså Jubilee Line  Gå ut på Waterloo Road. ta till höger, runda brandstationen som är ombyggd till Pub och du är framme. Waterloo Station är stor och springa runt den ett varv på utsidan är ingen höjdare.

Vi kan börja dagen med att besöka en av mina favoritaffärer i London, den här bokhandeln som tydligen ingår i en kedja. Man hittar alltid något här inne och det är jättebilligt. Vill du skära upp en köttbit och bjuda din granne på hittar du säkert en kokbok, vill du däremot skära upp din granne så finns det naturligtvis inspirerande mord och skräcklitteratur.

DSC_3081

Sen finns det ju givetvis andra hyllor ifall du behöver inspiration att göra något annat med grannen.

DSC_3080

Lower Marsh är en liten lugn affärsgata i början ligger en kubansk bar.

DSC_3077

Dom har öppnat sommarens uteservering, det blev en tidig lunch med pulled pork, ris och stekta bananer.

DSC_3071

Bilden visar inte sanningen, det är jättemycket mat för lite över fem pund, skall jag verkligen få i mig det här ?

DSC_3090

Går ner till Themsen, proppmätt. Jag har promenerat här ett par gånger tidigare i bloggen, men jag tycker att det är värt att propagera lite för Southbank som det här stället heter, det är faktiskt rätt okänt för dom flesta, det enda många känner till är det där svindyra pariserhjulet man skall stå i kö till. Testa den här promenaden i stället som innehåller jättefina gratisvyer.

DSC_3091

Nere vid Londons enda beach som bara finns när det är lågvatten i floden. Bilderna till det här inlägget är tagna i April, längre fram  mot sommaren kryllar det av människor här, den lilla stranden brukar vara ett tillhåll för strandkonstnärer.

DSC_3087

 

Men det är lite tidigt på säsongen, det här var den enda kulturpersonlighet jag stötte på. Han gav publiken sin egen högst personliga tolkning av Beatleslåten She Loves You. Han sjöng hellre än bra.

DSC_3094

Fortsatte in på designgallerian OXO som jag blivit något av en expert att fönstershoppa i, utan att handla ett dugg. Det var Tisdag och jag hade bestämt mig för att min shoppingdag skulle bli Torsdag, då jag riktigt skulle frossa i shopping. Men det finns många roliga butiker här och allt är inte svindyrt.

DSC_3103

Passade på att designa en tavla av en båt när jag var här.

DSC_3106

Det som är roligt med Londons södra strand är att man har sparat  gamla byggnader vilket man inte gör i East End. Den här innehåller ett galleri som tyvärr var stängt nu.

DSC_3124

Den här gången gick jag inte in på Tates Modern, Londons motsvarighet till Moderna Museet utan var bara inne i deras affär och handlade. Utanför fortsatte jag med mitt evighetsletande efter skumma vinklar på Milleniebron.

DSC_3112

Fortsatte in under broarna, gåtan med pelarna utan bro som jag visat tidigare kommer jag att återkomma till.

DSC_3113

”Sådär äntligen, sista niten är islagen.”

”Jovisst men vad har man för det då, dyker säkert upp någon sån där självutnämnd konstnär och försöker göra modern konst av det med kameran”

”Suck, ja jag vet, djävla prettoturister”

DSC_3134

Stannade till vid en pub med uteservering, en pims i värmen sitter aldrig fel. Problemet är att dom försvinner så snabbt.

DSC_3143

Fortsatte min promenad mot målet och hann med en vätskekontroll till med pims, innan jag gick vilse igen borta vid London Bridge, undrade om jag kanske skulle gå in på det här gamla sjukhuset och säga att jag akut hade drabbats av dåligt lokalsinne.

DSC_3147

Men tillslut kom jag rätt, Burrogh Market vid London Bridge.

DSC_3146

Tänkte äta här själv och fota en massa massa häftiga matstånd, tyvärr är den bara halvöppen men det här såg väl gott ut.

DSC_3145

Tydligen skall man gå hit Torsdag- Söndag då kryllar det av stånd med delikatesser, antingen går man runt och småäter eller så äter man vid ett lunchställe här.

Det som gör den här platsen så häftig är alla gjutjärnspelarna och tågen som rasslar ovanför på valven som korsar marknaden, men min favoritbutik kanske …

DSC_3150

Hurra, den var öppen, här säljer dom öl från hela världen.

DSC_3152

Vilket gör att det är väldigt svårt att välja.

DSC_3137

Nu är jag färdig med med marknaden, nästa gång jag åker hit får jag besöka den på rätt dag, den får inte plats i mitt späckade Londonschema. Promenerar över London Bridge till  City of London. Bankernas plåtskrapor växer upp som svampar ur jorden, den ena mer bisarr än den andra, men nu skall jag berätta en story som är både otrolig och sann som handlar om vad som kan hända om man låter arkitekterna flippa ut hur som helst.

DSC_3156

Hörde den här historien när jag gick min London Walk i avsnitt 2 i serien. Om man kollar på fasaden har man fäst ett solskydd över den. Men det är inte till för dom som jobbar här. Vad man inte tänkte på när man byggde den böjda fasaden i söderläge med spegelfönster var att solen förvandlade den till ett stort brännglas. Solskyddet kom upp efter att en börsmäklares nere Jaguar hade smält nere på gatan under. Troligtvis så var det all plast i bilen som rann iväg. Skinnklädseln lär nog inte överlevt den heller.

Många Londonbor som hyser ett förakt för finanshybrisen i dom här kvarteren fick sig ett gott skratt.

DSC_3157

På puben City of Quebec vid Oxford Street avslutade jag dagen med en pubmacka och en öl.

Vis av dagens erfarenheter kommer nu en lista.

Dom värsta ställena att gå vilse på i Centrala London.

  • På tredje plats: Nere vid London bridge när man letar efter Burrogh Market vilket inte var så farligt.
  • Tvåa blir runt Waterloo Station, ruffiga gångar och trappor, lite kul i och för sig men man tappar all uppfattning om var man är.
  • Det värsta av allt: City of London. nog fan gick jag vilse där med, en jävla finansöken i plåt och sten där alla oavsett kön har mörk kostym och alla bussar går åt fel håll, är man dessutom småfull efter alla vätskekontroller med pims bör man absolut undvika detta. Leta rätt på närmaste tunnelbana omedelbart.

DSC_3264

Trött återvände jag till hotellet och studerade dagens inköp. Två böcker i bokhandeln, en om arkitekten Le Corbusier. Så utställningen om honom på moderna för något år sedan, sen har han en roll i dom tre första kapitlen i mitt romanprojekt. En bok om visdomsord från filmens värld (totalt cirka 150 kronor vilket är billig). Kuddöverdrag med seriemotiv från butiken på Tates Modern vilket är värt ett besök. Sen två öl från Burrogh Market, den till höger var god och den till vänster var gudomlig.

Beslöt mig både för att lägga mig tidigt och att ta sovmorgon  dagen därpå, det skulle bli Rock and Rolldag i Camden den dagen så det gällde att vara pigg.

 KajsaLisa

 

 

 

 

 

8 svar

  1. Tack för den sightseeing turen, inklusive ”felskären”. Personligen tycker jag att det är roligt att gå vilse. Jag menar man får se ställen som man egentligen inte hade planerat att besöka. Åsså minns man ju dessa felvandringar bäst.

    Å bokhandeln undrar jag om det var Foyles? Älskar den nämligen. Å matmarknaden – ja du borde ha kollat in min absoluta favorit chef – Jamie Oliver innan du åkte, men nu vet du ju;-) Du kanske t o m träffar på honom nästa gång:-)

    • Jamie Oliver har tydligen öppnat en pub i East End, tyvärr hann jag inte besöka den, men det går fler flyg. Vist är det kul att gå vilse, men för det mesta gäller det efteråt.

  2. Jag gillar din smakfulla shopping. Boken om visdomsord från filmer och örngotten hade gärna jag shoppat på mig med. Gillar oxå din artistiska bild från bron, den fick det att svindla för mig, djup och perspektiv är fantastiskt!

  3. Ja man blir ju helt klart sugen på en ny Londonresa Får tyvärr inte upp så många bilder, bara några få, men njuter av de samt din beskrivande text. Ha en bra helg!

  4. City är ju schweinjobbigt att hålla reda på. Jag jobbade precis bredvid den där konstiga skyskrapan i fem år, men lärde mig aldrig riktigt att hitta bland City-gatorna. Hu!

    Men Borough Market är ju en guldgruva, helt underbart att gå omkring där en lördagsförmiddag.

Kommentera

