• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN RÖR(L)IG TRISS.

Helgens fototriss har temat rörligt, lägger väl ut tre bilder och filosoferar lite kring begreppet.

#Blogg100

(98)

LÅGTRYCKSRÖRELSER.

dsc_0118-kopia1

Jag brukar påstå att bilderna blir bättre när det regnar eftersom färgerna blir bättre. Men man kan även hitta mer rörelse och dramatik. Bilden är tagen under början på ett åskväder när jag ville testa ett regnskydd jag köpt till kameran. Lägg märke till en kul detalj, nummerplåten på bilen är suddigare än tjejerna, jag fick alltså följa med med kameran när jag tog bilden. Ta sådana här bilder lite på håll så man kan beskära dom, bilden blir oftast bättre om folk springer in i den än ur den.

CYKLISK RÖRELSE.

DSC_3486 (kopia) 2

Men så var det ju färgerna också. Säkert har någon hört det gamla tipset, köp aldrig en begagnad bil när det regnar, då är alla bilar blanka. Mitt sjätte fotosinne sa mig att jag skulle hoppa av vid Kristinebergs tunnelbanestation och fota. Det var när jag stod här i regnet som jag förstod varför jag älskar att fota tunnelbanor. Hittar man det där kanonmotivet och missar så är det bara att vänta, för det återkommer i en cyklisk rörelse hela tiden.

Men ett tag stod jag faktiskt och undrade vad fan jag sysslade med, en grå Tranebersbro på ena sidan, men så fullbordades en längre cyklisk rörelse där tidtabellerna stämde på bägge sidor av av perrongen. Shit vilket djup det blev i bilden.

MUSIKRÖRELSEN.

DSC01693 (kopia) 2

Det rör sig mycket på en rockscen, men bilder blir ofta suddiga och i bästa fall frysta. Men det finns ett undantag, trummisen.

Trummis i ett band är en otacksam uppgift, ett hårt slit längst bak på scen utan uppmärksamhet. Det är bara att titta i mitt arkiv, hur många bra trummisbilder har man egentligen? Här är ett av dom få undantagen, Halestorm på Debaser Medis. Alla går av scenen och han kör ett trummsolo med spottarna på sig . Tillhör ovanligheterna på konserter.

Fast det är klart, han är ju brorsa till sångerskan Lzzie Hale.

KajsaLisa

 

 

50 svar

  1. Du har funnit roliga rörelser. Mittenbilden är något av en favorit, cyklisk rörelse, så vitsigt men också alldeles rätt.
    Blöt triss, för det vet väl alla att en bra trummis blir redigt blöt av allt svett.😉

  2. Fin rockbild. Jag tänkte lite på Rörelsen, dvs arbetarrörelsen, när jag skulle ta mina bilder. Men det fick bli verbet.

  3. Läckra om än lite blöta bilder av rörelse, att fota en trummis borde vara lika svårt som att fota ett gäng schäfrar i rörelse.
    Ha en skön söndag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/06/08/10738177-fototriss/

  4. Regn och Rock … nästan så orden hör ihop lite grann😉
    Mittenbilden blir min favorit. Vilken symmetri!

  5. Jag gillar alla dina rörelser. Gillar också att det inte alltid är sol och vackert.

  6. Fint trissat och massor av bra insikter och saker att tänka på!
    AX

  7. En härlig fotolektion oj jag menar triss😉 Prickat tema🙂 Fint jobbat i plasket!

  8. Du kan verkligen det här med att fota i regn och rusk! Jättefin triss! Den ”cykliska rörelsen” är min favorit idag!
    Ha en skön dag!

  9. Jag kan nästan inte se mig mätt på mittenbilden! Superproffsigt läcker! Outstanding. Nu räcker det med superlativer, va? Man jag menar det!🙂

  10. Takk for tips! En inspirerende triss!

  11. Fina bilder på de olika typerna av rörelser. Jag gillar trummisen in action – vilken slitvarg.

  12. Musikrörelsen är min favorit, ser att du också hade dyngväder som jag. Snyggt trissat🙂

  13. Som vanligt lite annorlunda rörelser i ditt inlägg. Å jag fick mig ett gott skratt också. Du och jag ser på bilder på helt olika sätt, vilket faktiskt öppnar mina två små gröna, som med din etta och tvåa här. Jag hade ansett att de var totalt misslyckade, men nu ser jag ju att de inte alls är det. en min favo blir ändå trummisen:-)
    Snyggt jobbat!

  14. Jamen vilken perfekt tolkning av temat!! Bra tänkt, fotat och skrivet, som vanligt =)

  15. Bra spridning på trissinnehåll.
    /Kiki

  16. Läckra bilder! Gillar verkligen djupet i perrongbilden och kraften i trummisbilden. Vi har ett trumset i vårt vardagsrum. Det är egentligen sonens, men shit vilket fantastiskt verktyg det är när jag vill göra mig av med inre aggressioner! Finns nog inget som funkar så bra som att sätta sig och hamra loss. Skulle möjligtvis vara en boxboll då…

  17. Cyklisk rörelse, snyggt fångat – jag gillar t-banebilder. Regnskyddet till kameran skötte sig gissar jag. Trummisen verkar satsa allt!

  18. Fina bilder på olika typer av rörelse. Sista bilden blir vår favorit.

  19. Snygg triss och smart tolkning! Gillar dina regnbilder, ska nog ta och skaffa ett regnskydd till kameran så jag kan prova själv..

  20. Jag hade ju kunnat tagit mina bilder fràn métro i Paris, men det blev hunden istället, men visst stämmer det att tunnelbanan har en cyklisk rörelse.

  21. Vilka funderingar du fick till…djupa sådana…bilderna alltså🙂

  22. Härliga bilder🙂

    Alla bilderna är tagna med min mobil. Man fick ha systemkamera med sig, men jag valde inte ta med den, ångrar mig så här i efterhand när vi stod så nära. Men vi skulle vara där hela dagen och orka inte dra runt på den, men vi satt ner mest hela tiden i väntan på kent, så kunde haft med den😦 Tack så mycket🙂

  23. Läcker triss med en härlig variation av rörelser. Snygg blev den, tunnelbanebilden :)!

  24. Riktigt bra rörelsebilder. Så´na där vill jag också kunna ta.

  25. Jädrans vilka bra bilder…allihop! Kan inte ens välja en favorit!

Kommentera

