• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

HARDBOILED

Lägger in en sen bokbloggsjerka den här veckan, frågan Annika ställer är om det finns någon boktrailer som vi tycker man borde få se.

Egentligen kan jag inte komma på någon alls, däremot en 3 minuter lång trailer som hyllar en hel genre. Visserligen som film (noir) men inom litteraturen heter den hårdkokt. Noirfilmer baseras ofta på så kallade hårdkokta deckaromaner.

Ni har säkert sett det här någon gång, en  sliten privatspanare i hatt och trenchcoat som långsamt promenerar ensam med sina taskiga levervärden uppför en dimmig gata i Los Angeles . I ena fickan ligger hans Smith &Wesson, i den andra en plunta Bourbon. Språket är korthugget, hans syn på omvärlden är cynisk och sarkastisk, egentligen har han ett hjärta av guld men det är krossat av den kvinnliga karaktärstypen i böckerna Femme Fatale

Efter två minuter blir den bara våldsam men innan så staplar man hårdkokta deckarklicheer på varandra, ihop med en sorgsen saxofon och ett klinkande piano, just love it.

Stora författare inom den här genren är var Raymond Chandler och Mickey Spillane. Storhetstiden var nog 40 och 50-tal. Det var jättelänge sen jag läste något sånt själv och frågan är om det skrivs några fortfarande. Könsstereotyperna i dom är ju minst sagt gammalmodiga men jag gillar det korthuggna språket. Vad som vore kul vore om man vände på dom så man fick en kvinnlig sliten privatspanare och en Male Fatale  Jag har ju gjort ett försök själv tidigare som jag lade in i det här jerkainlägget.

Lasse Salander och lite hårdkokt Midsommar.

Ställer samma fråga igen, finns det någon hårdkokt deckarförfattare som vänt på könsrollerna så tipsa mig gärna. Jag skulle verkligen njuta av det. 🙂

KajsaLisa

2 svar

  1. Ja Agatha Christie’s Miss Marple är väl kanske inte riktigt det du tänkt dig som kvinnlig privatspanare antar jag;-)

Lämna en kommentar