• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

LASSE SALANDER OCH LITE HÅRDKOKT MIDSOMMAR.

Hänger på veckans bokbloggsjerka, tycker frågan är intressant som Annika ställer.

Vilken bad guy/girl, tycker du är bäst och varför ?

LisbethSalander

Mitt svar blir nästan lite tråkigt, Lisbeth Salander i milleniumtrilogin. Stig Larsson har arbetat hårt med den här karaktären, tror mycket ligger i att hon rör sig mellan ytterligheter. Utsatt, men kan ändå ta för sig, klassad som mentalpatient men ändå oerhört intelligent, känslokall, men kan ändå njuta av bägge könen.

Paradoxer är ett effektivt sätt att sätta ihop spännande karaktärer, men samtidigt fick hon mig att ställa en annan fråga. Skall man se litterära karaktärer ur ett genusperspektiv så tycker jag ofta att kvinnor framställs litterärt som väldigt komplexa och sammansatta medan män oftare tecknas mer shablonmässigt.

Alltså skall man skriva en bok som saknar en röd tråd som driver handlingen framåt så är det lättare att ha en kvinnlig huvudperson där man tecknar ett djupare personporträtt. Det är möjligt jag har fel här och får säkert kritik av någon som läst fler böcker.

Men tänk efter: Lasse Salander, min fantasi räcker inte för att få till den personen, gör din ?

Men något som jag saknar när det gäller badgirlkaraktärer är en kvinnlig motsvarighet till den manliga hårdkokta privatdetektiven. Nu menar jag inte kvinnliga poliser i allmänhet utan Noir-genren där könsrollerna är väldigt styrda. Ni vet han i hatt och trenchcoat med en Smith and Wesson i fickan, med ett hjärta av guld tyvärr begravt under en ocean av bittra livserfarenheter och som med en borbonstinkande andedräkt gör korta cyniska konstateranden.

Finns hon litterärt så vill jag att hon kommer ut ur den där dimmiga gränden, har någon något bra tips så berätta gärna. Jag köper boken.

Så länge har jag uppfunnit henne själv, när jag var med på skrivarsidan pennfajten fick vi i uppdrag att skriva en midsommarberättelse, vi hade tre stilar att välja på varav en var hårdkokt. Iden med en hårdkokt privatspanare i trench som befinner sig i ett svenskt midsommarfirande var så bisarr att jag ville skriva om det, dessutom hade iden om den här kvinnliga deckaren legat och malt ett tag så varför inte. Sen blev den tyvärr mer utflippad ju mer jag skrev, tillslut flippade den ur fullständigt, men det var just sättet att försöka kopiera som var kul.

MIDSOMMAR NOIR

En hårdkokt novell av KajsaLisa Ström

Within_Temptation_-_The_Unforgiving

Jag hade tagit den skrynkliga trenchen över min blommiga sommarklänning och lämnat dom på verandan. Sa att jag behövde tid för mig själv. Stod inte ut med stämningen längre. Nu tar vi en snaps till sillen, skall vi sjunga tjejer.

Fyra singeltanter som desperat försökte hitta tillbaka till en svunnen tid. Skall vi skråla kärringar, what a fuck.
Kikade ut under hattbrättet på evighetsduggregnet, i fickorna på trenchen låg mina två enda riktiga vänner. Min platta bourbonflaska och min Smith & Wesson. Vattenpölarna på den smala grusvägen speglade bilstrålkastare från barnfamiljer som gett upp midsommarstången och tröttnat på frusna griniga ungar. Några naiva varelser som försökt fånga dagen på en lerig gräsmatta.

Vad hade hänt om jag satt kvar ? Hade Daisy föreslagit att vi skulle plocka sju sorters blommor och drömma om ……. Nej, ingen midsommarnattsdröm för mig. Det var när jag vaknade hos honom mardrömmen startade. Ju mer jag mindes, ju mer ville jag glömma. Efter en kväll, när han tittat för djupt i whiskyflaskan och vi gått lös på varandra med knytnävarna, så insåg jag mitt eget bästa. Jag ville förändras men först måste jag överleva och lämnade honom.

Ibland har jag ångrat mitt beslut. Jag borde stannat hos honom och blåst skallen av honom med min Smith & Wesson. Då hade ingen annan kvinna riskerat bli behandlad som jag blev.
Om ett par timmar skulle dansbanan öppna. Jag hade länge sökt kärlek men bara mött lustar och åtrå. Även om jag insåg detta, så tackade jag inte nej till att ett par ådriga underarmar höll mig i ett fast grepp och att jag fick något hårt mellan benen.

Stannade till, kollade min mejk. Tog upp sminkspegeln ur handväskan, kände den där känslan, du tittar i spegeln och allt du kan se är en främling. En kvinna som kastat bort sina bästa år på kärlek, patetiskt.

Secret Agent
Jag fällde upp kragen på trenchen och körde ned händerna i rockfickorna. Kramade min bourbon med handen, den behövde värme för att drickas ljummen. Jag insåg redan på verandan att min lever ville ha annat en snaps.
Fortsatte grusvägen fram och kom in i sommarstugeområdets sämre delar. Bakom dom regnvåta faluröda fasaderna, dolde sig TV-licensskolkare CV-förfalskare och annat pack.

Nere vid den nästan övergivna festplatsen. Några galonklädda barn rullade runt i leran runt stången medan deras huttrande föräldrar tryckte sig in under taket på lottståndet. En fuktig dimma började växa upp genom marken. Jag hade hört knastret mot gruset bakom mig en stund, någon förföljde mig, jag kramade kolven på min Smith & Wesson och vände mig snabbt om.

Det var Daisy, med sitt blonderade hår och en grå rand högst upp på hjässan. När jag såg henne stående inlindad i en filt, så förstod jag varför hon ville vi skulle sjunga ”Ju mer vi är tillsammans”.
Hon kände sig som en tjej på balkongparty i en TV-reklam för bostadsrätter i Hammarby sjöstad. Något Daisy i sin miljonprogramstvåa, med nikotinfärgade väggar knappast levde upp till.
Egentligen levde hon inte upp till någonting alls.

”Vilken konstig klädsel på midsommar” påpekade hon och tände en ny cigarett.
”En del av jobbet, hurså ?”
”Brukar inte du vara extrainkallad och bära polisuniform på midsommarafton.”
”Jag har lämnat in brickan och tjänstevapnet, kör eget”
”Just nu ?”
”Det ligger en 40-fotare vid en brygga några kilometer bort. Ägd av en som saknar inkomst. En klient har blivit blåst, skall kolla i morgon.”
”Trivdes du inte hos polisen”
”I tryed to discower the truth, but some truth are to painfull to now.”
”Har det här något att göra med ditt spruckna förhållande ?”
”The more you now about yourself, unless you like the man.”
”Varför pratar du engelska”
”En del av min hårdkokta image.”
Nu var min bourbon lagom fickljummen, jag bjöd henne på ett par stadiga klunkar.

DSC_2072 (kopia)

Det hördes ett brak bakom oss. Jag vände mig blixtsnabbt om, midsommarstången var borta och en skugga försvann genom dimman mot skogsbrynet. Vi gick fram genom det blöta gräset. Midsommarstången låg i en onaturlig ställning med kransarna rätt ut. Den hade lämnat den här världen.
Jag böjde mig ner, den var av precis vid marknivån. Med en kulspetspenna från innerfickan petade jag lite i flisorna. Ett snabbt hugg, den som gjort det här visste vad han gjorde.
Daisy vände sig om och kräktes i gräset, om det berodde på den avskyvärda synen av den uppspjälkade stången eller på min taskiga bourbon fick jag aldrig veta.

”Vem vill en midsommarstång något ont grät hon.”
”You always look for old friends but your enemys will get you first” svarade jag torrt. ”Stick hem, jag kommer efter.”
Såg något liggande i gräset, en tändsticksask, den var torr så den kunde inte legat där länge. Jag stoppade den i fickan och tittade upp. Några män och en kvinna kom gående mot mig, kände igen kvinnan, Kommissarie Ohlson på våldet. Tydligen hade hon sommarstuga här ute, har aldrig tålt den kvinnan.
”Vad gör du här” frågade hon.
”Kollar runt lite” svarade jag, ”det har skett ett brott här.” och pekade på brottet på stången.
”Det här är något för samfällighetens festkommite” fortsatte hon argt, ”vi vill inte ha några privatsnokar här. Förresten såg du hur det gick till?”
”Nej, men skicka upp dina plattfötter i skogen och be dom leta efter en yxa,” hånlog jag tillbaka.”Men jag tvivlar på att dom hittar något, är säker på att det var ett proffs.”
Jag gick därifrån och tog några klunkar bourbon, för att stå ut med sällskapet på verandan. Sen tog jag upp tändsticksasken ur fickan. Det var en reklamask från en pizzeria i stan, som inte tillhörde dom bättre. Jag kände kände ett par ådriga underarmar som kavlade deg där.
Bestämde mig för att söka upp dom, bjuda på några drinkar och pumpa dom på lite information.
Dessutom ville jag ha något hårt mellan benen.

THE END

12 svar

  1. Lisbeth Salander, ja hon är väl en bad girl, fast för mig är hon nog för god för att kallas bad. Hon är i samma klass som Harry Hole och Gunvald Larsson 🙂

  2. Jo, men jag tycker nog att jag mött motsvarigheten till mannen i trench fast för kvinnor, men det kanske är mer på film när jag tänker efter. Kvinnor som har ett hjärta av guld innerst inne men som kör den hårda stilen.
    Filmen Sin city tycker jag har många sånna karaktärer, fast så är väl hela den filmen bara en överdrift av den hårdkokta deckargenren..

    • Jag älskar den filmen också, Bruce Willis ligger väl närmast den hårdkokta karaktären, tjejerna Clive Owen träffar är ju skithäftiga, men det är en annan stil.

  3. Det närmaste jag kommer är Modesty Blaise, men det är ju ”bara” en seriefigur! Bourbon är INTE gott, så jag platsar inte! 😉

    • Ärligt talat så tycker jag också det är rätt äckligt, man kan väl fuska med äppelmer i flaskan. Modesty Blaise är häftigt cool, men hon passar inte riktigt in i den här genren.

  4. Helt fantastiskt med din hårdkokta hjältinna! Jag valde oxå Lisbet som favorit.

  5. Snyggt! Gillar detaljen med de ådriga underarmarna. Känns mer äkta, typisk sån grej som tjejer gillar hos killar men som killar inte har en aning om.

    • Kul att du lade märke till den, lade in den som kul som komprimering av texten. Istället för att skriva pizzabagare med ådriga underarmar. Vad det syftar på framgår ju i alla fall och jag tyckte det lät bättre.

  6. Hoppas att det här var en pilot, för nu är det ju flera trådar som hänger i luften. Upplösningen är långt ifrån nära, motivet är begravt under stångens hastiga frånfälle och mördaren är fortfarande på fri fot. Var det ett proffs, och finns det någon koppling till 40-fotaren en bit bort? Och hur kommer de ådriga pizza-armarna in i bilden?

    Väntar spänt på nästa avsnitt.

Kommentera

