• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

MINA LITTERÄRA MILJÖER

.Skall bli riktigt kul att besvara veckans bokbloggsjerka. Frågorna handlar om var jag skulle placera handlingen i en bok. Eftersom jag håller på med en så tänkte jag svara efter den. Här kommer lite ideer jag själv har, kanske kan jag inspirera andra att starta ett bokprojekt.

  • i en stad?

DSC_1136 (kopia)

Ja, Stockholm. Däremot inte innerstaden som jag tycker är rätt uttjatad litterärt. Dessutom har den idag blivit så segregerad att den är rätt tråkig. Dit räknar jag också dom strandnära närförorter där den typiska stockholmska övre medelklassen bor i terrarier med sjöutsikt. Det var bättre på Fogelströms tid.

Valde förorten istället och nu kommer dom förutfattade meningarna in, skildrar jag misär, nej alla som lever härute bor inte i misär, boken är inte Svinalängorna ( även om jag tycker den är bra ). Efter den gröna tunnelbanelinjen ligger en massa helt bortglömda 50-talsförorter som Farsta och Hökarängen på den södra sidan och Hässelby och Vällingby på den norra. Från början så placerade jag bara handlingen här, men upptäckte efter att jag provskjutit en del på en skrivarsida, att folk nästan uppfattade platsen som exotisk. Då bestämde jag mig för att klämma in fler miljömetaforer för att fördjupa miljöbeskrivningen.

  • på landet?

DSC_1995

Sörmlandsleden och några nätter i Tyrestareservatet i Haninge kan ju bli början på en spännande kärleksrelation, okej det här är väl lite mer urskog än på landet, men jag kan ju bjuda mitt litterära kärlekspar på en fika i Tyresta gårds kafe ( OBS Falurött ).

  • på en fiktiv plats?

IMG_3483 (kopia)

Ja, jag har snott en kul ide från Sir Arthur Conan Doyle. En av hans metoder att lyckas skapa en person som verkar så levande att många tror han existerat i verkligheten var att ge honom en fast adress. 221 B Baker Street. Adressen fanns inte på 1880-talet då han skrev sina första noveller, så ingen behövde känna sig utpekad. Det ligger ett Sherlock Holmesmuseum där idag. Jag plussade också på ett fiktivt nummer på en existerande gata.

  • på havet?

DSC_1946 (kopia)

Ja, tre kapitel blir det nog, på en segelbåt finns ingenstans att gömma sig och gå undan, konflikterna ……… Äsch hardcoresex på solblekta marinblå dynor i en gammal sunkig Maxi 77a är vad det handlar om.

  • i framtiden?

Framtid, givetvis vad är ett Happy End i jämförelse med en riktig cliffhanger.

  • i det förflutna?

Det förflutna spelar in och en grym hämnd på ett ex utlovas.

  • i nuet?

Ja, den handlar om nutid, men det är på väg mot dåtid eftersom det var ett tag sedan jag började skriva och skall handla om året innan jag startade bloggen.

  • i Sverige eller utomlands?

DSC_1318 (kopia)

I Sverige, men till en del i Köpenhamn, bland annat Ströget. Lite snusk i en vindsvåning på Svanholmsvej och vad jag gör i en provhytt på Illums och med vem avslöjar jag inte här.

  • annat?

Vad som är självbiografiskt och vad som är rent hittepå i den här storyn låter jag läsaren själv avgöra.

KajsaLisa

14 svar

  1. Jag tror att jag tycker mest om när jag känner igen mig. Att använda rätt stad med en fiktiv adress är ju briljant 🙂

  2. Snacka om inspirerande inlägg =)
    Det tackar jag för! =)
    Kram Cissi

  3. Spännande! Jag har inte försökt mig på att skriva skönlitterärt sen mina tidiga 20. När jag insåg att det jag skrev aldrig skulle blivit läst av mig själv gav jag upp… Men jag tänkte nog ge mig på den här utmaningen i alla fall!

  4. Allt i ett och en stor slev. Kan bli hur bra som helst. Gillar ”terrarier”.

  5. Oj, du hade hur mycket spännande idéer som helst!

  6. Vilket kul inlägg! Jag blir riktigt nyfiken på ditt skrivprojekt!

  7. Snacka om att du är på god väg… typ;-)

Lämna en kommentar