• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VARFÖR SKRIVER VI PÅ VITT PAPPER ? CUT AND CRAP OCH ANDRA UTTRYCK.

Veckans fototriss handlar om Negative Space, alltså låta bakgrunden framhäva objektet man fotar.

Sorry, jag är på disshumör idag, ibland blir jag  motvalls kärring, ungefär som när jag dissade begreppet design för ett par trisser sen. Naturligtvis handlar det egentligen om att jag är avundsjuk, för jag inte gick vidare i förra veckans tävling 🙂 ( obs ironi lade dessutom in en smiley för säkerhets skull så ingen missförstår )

När någon sätter ett namn på en självklarhet, som motiv med neutral bakgrund, så blir jag på disshumör. Nej, det är inte Helenas fel,hon har inte hittat på det och det är ett vedertaget begrepp inom fotograferingen. Men på något sätt känns uttrycket Negative Space ungefär som den där konsulten som föreläser för ett par tusen kronor i timmen och med blädderblocket konstaterar att vi måste leverera det kunden vill ha.

Shit att ingen tänkt på det.

bild+(1)

Vi använder oss av Negative Space dagligen, utan att tänka på det. Ni vet väl hur det brukar bli innan jul, när man slår in paketen med färgglatt papper. Plötsligt tar julettiketterna slut och p.g.a tidsbrist  skriver man direkt med kulspetspennan. Sen får morbror Torsten som fått ansvar för utdelningen, med glöggimmiga glasögon i skenet från ett stearinljus ett rent helvete.

För att inte tala om katastrofen ifall någon klätt ut sig till jultomte.

För att bevisa detta, så lägger jag in några typiska Negative Spacebilder från arkivet. Jag är alltså inte bara en sur motvalls kärring, utan för lat att gå ut och fotografera också.

LITE SJÄLVKLARHETER

DSC_0848 (kopia)

Varför har alla gallerier vita väggar och varför är det alltid space mellan tavlorna? Tja varför har dom takfönster ? Tavlan hänger på Tate Modern i London och konstnären är en lika sur konservativ typ som jag. Vägrar ge ut den påMP3 men den lär finnas på CD.

CUT AND CRAP

IMG_2677 (kopia) 2

Nej Cut´n Crap givetvis, låter mer flashigt. En metod jag själv utvecklat vid hårdrockkonserter. Alltså 70% blir rent crap och åker i papperskorgen, resten alltså Cut-delen beskärs från spretande pek och lillfingrar, kafufser och Iphones. Den som har försökt fota bland flera tusen hedbangande maniacs, vet vad jag pratar om. När allt är klart kanske 20% av den totala bildytan på 250 bilder finns kvar. Då kan man titta på Sabbatonsångaren  Joakim Broden, som kommer fram ur ett blåsvart lite kornigt Negative Space. Givetvis handlar den här bilden bara om att han har samma camobrallor som jag, troligtvis inköpta på kinkybutiken CUM på Drottninggatan.

Men mina är mer urtvättade så jag var först 🙂

Var han köpt linnet vet jag inte, kollat varenda järnhandel.

NEGATIVE SPACE I EVOLUTIONEN

DSC_0452 (kopia)

Kom inte och påstå nu igen  att jag är en fantastisk fågelfotograf och att den här bilden är bättre än den förra, för då blir jag bara skitsur. Hade faktiskt glömt bort att den fanns, ville bara visa på hur evolutionen funkar. När människorna uppstod och ville avbilda fåglar fick fåglarna vingar, så dom kunde flyga upp i träden och vi kunde avbilda dom underifrån, mot en Negativ Spacehimmel. Så där mitt mellan dagens vita överexponeringshimmel och skymningens motljusskuggor. Bilden är tagen i ett mangroverträsk i Gambiafloden.

Den här videon jobbar jättemycket med Negative Space, texten mot den vita väggen, hennes överarmsgaddning mot det vita linnet o.s.v.. Dels tycker jag den är grymt snyggt gjord, dels är låten fantastisk. Från CDn The truth is, som jag nästan spelat sönder sen jag köpte den i London och som bevisar att kopiorna är bättre än originalet ( Nickelback )

Visst har tjejen i videon en härlig om blickar kunde döda blick. Matchar texten 50 sekunder in i videon, med mitt nya favorituttryck

”When the shit hit the fan.”

Visst vore det kreativt att ha som bildtema 🙂

KajsaLisa

56 svar

  1. Hahahah….vad roligt skrivet och jag håller med dig i mångt och mycket! Uttrycket är fånigt och jag retar mig också på att det heter negativt när det är så positivt för bilden! Men, jag tycker inte att ALLT har vad som menas med detta uttryck! Jag tycker tex inte att din bild i mitten på artisten har negativt utrymme. Jag tycker artisten täcker det mesta av bilden och ja visst, finns det lite bakgrund och jag gissar att det är det du menar som det negativa men jag tänker mig uttrycket som att det negativa ska vara det mesta i bilden och alltså då inte fungerar i mittenbilden!
    Däremot ÄLSKAR jag din fågelbild! Den är toppenfin och perfekt för temat!!! :O) Vet inte om du är en fantastisk fågelfotograf men denna bild är jättefin och fågeln är speciell så jag är lite avis på den bilden! 🙂

    Och du…till sist…bli inte så sur på mig nu! Ta det med en klackspark! 😉

    Ha en skön söndag!

  2. Aha fågelfotografbruden har varit i farten igen 😉 Men du hade väl kunnat spegelvända den i alla fall 😉 Ja så det ser ut att det sprutar fåglar från Nikon linsen 🙂 Alla kan inte gilla temat heller… Vi ska bara lösa det serru… Jag föreslog ju svart. Tror inte det var många som gillade det heller 🙂 Men int gö det nå heller, inte lönt förklare för de som int bekrip 🙂 Skön och tuff låt 🙂 Passar utmärkt att lira i min Dodge med rutan nere och bågen ute!

    • Svarttemat var jättekul och gillade det här också, beslöt mig bara för att vara lite motvalls idag 🙂 . Sen är jag faktiskt stolt över fågelbilden speciellt sen jag ökade kontrasten i den lite grann. Det är bara det att jag normalt aldrig tar sådana bilder och inte ens kom ihåg att jag tagit den.

  3. Hahaha, klart att fågelbilden är bara så bäst! Även om jag personligen tycker att klarblå himlar är tråkiga och föredrar moln, stjärnor, måne eller annat som ger dem liv 🙂 Ha en riktigt skön söndag!

  4. Tack, nu vet jag vad jag redan visste! ”Förståsigpåare” måste ha namn på allt som är självklart! PS. Jag ställer mig i kö för att berömma din fågelbild! 😉

  5. Törs man skriva att fågeln är helt fantastiskt fotad, skit samma nu är det gjort:-)
    Bra varierad triss, ha en bra vecka
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2013/09/14/10188835-fototriss/

  6. Herlig tekst. Jeg tror vi blir opphengt i de siste ”moteuttrykkene” og glemmer at vi allerede har begreper som dekker.
    Arkivtriss er da slett ikke dumt 🙂
    Og når du har herligheter som fuglebildet, skulle det bare mangle om du ikke brukte det.
    God søndag. 🙂

    http://www.starbear.no/mormor/2013/09/15/fototriss-del-230-negativt-utrymme/

  7. ja du jag är nog beredd att hålla med dig – målar tavlor (jo jag gör tavlor också – ha haha) och tänkte att ja men i konsten är det nästan hela tiden ”negativ bakgrund” som är viktigast, men det talas inte om det på det sättet i konsten.

    och det är nog tur att jag inte går på hårdrockskonserter 😉

    • Kanske är så att målat tavlor har man gjort i flera tusen år, så dom som gör det har hunnit inse att det syns bättre med neutral bakgrund. Fotograferat har vi bara gjort i 150 år så vi kanske måste ha ett uttryck för det 🙂

  8. Ett toppeninlägg med bild och text… ja det är ett nöje! 🙂

  9. oh vilken härlig triss du bjuder på, bilderna blir ännu bättre av din härliga beskrivande text som till hör! Tummen upp!

    Och tack för tipset, det skall jag göra, ser ut som det skall regna hela dagen idag, så blir nog en sen promenad idag 🙂

  10. Självklart skall jag vara rädd om kameran, lite surt om den går sönder…. 😦 Fina bilder du lyckats ta i länkarna du skickade med 🙂

  11. Bra och kul inlägg i ord och bild! Det är så grått och trist ute idag och då blir jag glad av att se den översta bilden med mycket färg!

  12. Härligt 🙂

    Även jag var för lat för att bege mig ut för att fotografera 🙂

  13. Ser fram e mot den dagen då ditt förslag på tema blir verklighet … eller , jag kanske ångrar att jag skrev det … då … 😉 Men en utmaning hade det ju onekligen varit!
    Bra trissat – so m vanligt oslagbar med din text till sällskap 🙂 – och du (kan ju inte låta bli – bara för att) du är en suverän fågelfotograf 😉
    Sv: Kanske ska man ta mittenbildens myckna skyltande som en uppmaning 😉 *S*
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  14. 🙂 ja det är ju alltid ett nöje att läsa dina trissbidrag, särskilt när du är motvalls. Sluta aldrig med det. Mittenbilden är utan tvekan bäst!

    • Tack, visst fortsätter jag vara motvalls, bara för det är så roligt att vara det. Mittenbilden är min favorit också, höll på at bli nedtrampad, men det var ingenting mot när jag skulle fota Slash en timma senare.

  15. Hahaha, triss med attityd, det gillar jag!

  16. Hade aldrig hört talas om negative space… å som du såg avstod jag också att delta!
    Klart det ligger mycket i vad du säger – nu när jag böjar fastna för det negativa utrymmet – men du kunde åtminstone ha lagt upp en icke suddig bild på tavlan;-) Hahaha.
    Sorry!

    • Tyvärr tog jag den innan jag förstod varför jag hade problem med autofokuset i London. Läste instruktionsboken när jag kom hem som tur var, innan jag gick till net on net och skällde ut dom 🙂

  17. Ha, ha du är lika galen som vanligt! Vet du jag gillar det här med din åskikt, vad är ”negativt urymme?” OK en fototerm, men!!! Som sagt inget ont om Helena! Beundrar henne mycket som orkar hitta på vecka efter vecka, år efter år.
    Gillade din triss!

  18. Nog blir man trött när det ska sättas konstiga (utrikiska) namn på allting? Med tanke på hur ofta jag tagit sådana bilder utan att ens ha en aning om att det skulle vara negativt 😛
    Gillar också din fågel!

  19. Det var ord och inga visor. 🙂 Jag gillar både din text och dina bilder. Jag hade aldrig hört uttrycket ‘negative space’ förut och min första tanke var att jag nog inte duger att vara med. 😦 En farlig tanke i detta sammanhang, eftersom vi väl ska vara amatörer.

  20. Älskar fågeln i kvällsljuset, oavsett vad du säger, sådetså! 😉

  21. Ha ha. visst får man vara sur o grinig ibland! Själv tyckte jag det var jättekul med något nytt! Och du får nog fortsätta fota fåglar för den är ju helt suverän 🙂

  22. Mmm, här fick jag lite och tänka på. Hade väldigt dålig koll på att det kallas så, det gäller som sagt krångla till det ”enkla”.
    Läcker färg på pippin. Fick akut längtan till Kenya och alla häftiga fåglar.

    Ett extra tack för musik inslagen. Uppskattar att få lyssna på bra musik. Är så himla dålig på att hänga med nu för tiden.

  23. Haha du skriver roligt som vanligt och eftersom jag är kärringen mot strömmen håller jag inte med dig för fem öre 🙂 Intuition är en sak men själv gillar jag teori och den mänskliga förmågan att formulera tankekedjor kring begrepp som är till synes självklara…men det är ju jag det.
    Om jag ska fortsätta att bitcha en stund till så gillar jag inte tjejen i videon heller. Har jag sett henne förut? Ja hur många gånger som helst gäsp! Men musiken är svinbra.
    Fast egentligen behöver jag ju inte hålla med i sak, jag fortsätter att njuta av ditt fyndiga inlägg istället det är oslagbart!!!
    Tack för bästa svaret på min fråga om portaler och ja det VAR en ark du såg (har svarat lite mer utförligt hos mig).

  24. Tack för ditt tipps om att använda blixt, jag var mest less på att sikten var kanske 30-40 meter så det vart bara några skott från höften 😉 Men vid studerande rykte jag att en bild passade i trissen och som ett roligt minne 🙂

  25. Din fågelbild är ju ett lysande exempel på veckans tema.

  26. Själv är jag för lat för att skriva några längre kommentarer i dag. 🙂

  27. Läcker triss. Gillar verkligen fågelbilden (du får bli sur, men det är inte jag) :).

  28. Va kul att se lite annorlunda bilder =)

Kommentera

