• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS HIMLAFÄRD.

Okej, vad hade jag väntat mig ?

Säger bara det, det är ju precis som att gå ut en Fredagskväll i Stockholm. En jävla kö och ställa sig i VIP kön kan man väl glömma, i alla fall med det livet jag levt. Speciellt fluffigt känns det ju inte heller, här bland molnen. Mest kallt och fuktigt, ungefär som när man gick ut och brände oktoberlönen på krogen.

När man fortfarande levde alltså.

IMG_3221

Sen den där Sankte Per, hej och hå, ingen vit särk med vingar här inte. Svart bomberjacka, två meter lång, rakat huvud stor guldkedja och svarta jeans, det är precis som vilken krogkö som helst bara att den går ännu långsammare. Han har en stor svart ficklampa som han kan lysa med i ögonen, för att kolla så dom ser oskyldiga ut, eller dra i skallen på en ifall man sticker upp. Får väl prata lite med den där konstiga tjejen framför mig

”Du tjejen vilken tid det här tar.”

”Ololollol ballaballa tjong, hallalallalall !”

”Va ?”

”Äsch, talar lite i tungor, kommer kanske in lättare då, på förra varvet så berättade jag att jag vunnit i Eurovision men det hjälpte det.”

Ja nu känner jag igen dig, KajsaLisa heter jag förresten, just dött så det här är första försöket. Du har tydligen stått här ett tag.Vem är den där gamla gubben i vit särk och röda skor som sitter och gråter ?

”Någon gammal påve tydligen, Sankte Per säger åt honom att gå ett varv runt skärselden, sen läser gubben tusen Ave Marior, men inte kommer han in för det. Han har visst hållit på i 300 år så jag förstår att han är deppig.”

”Du Carola nu ropar visst Sankte Per något.”

IMG_1009 (kopia)

”Finns det någon KajsaLisa i kön !”

”Ja det är jag vad gäller det?”

”Du står på listan skall tydligen gå direkt till VIP- rummet.”

Kände dom avundsjuka blickarna i nacken när jag gick in, hängde av mig jackan i garderoben och frågade efter nummerlappen.

”Tänkte du gå ut igen” frågade han som stod där.

Nej, det hade jag inga planer på, frågade var VIP-rummet låg och han pekade på en förgylld dörr till vänster. Klev in och en man med vitt skägg, blå uddakavaj och beiga  chinos tog emot mig. Förstod meddetsamma vem han var fast jag aldrig trott på honom.

”Kajsa slå dig ner hälsade han entusiastiskt Jesus och Mohammed kommer också snart, dom är verkligen nyfikna på dig. Skall hon aldrig dö någon gång så vi får träffa henne.

Stirrade bara på honom och fick inte fram ett ord.

”ÄNTLIGEN!  GUUD vad vi har väntat, eller JAAAG vad vi har väntat menar jag naturligtvis, Kajsa du är helt unik.”

IMG_2574

Nu begrep jag ingenting alls, tror aldrig jag bett en bön eller besök en gudstjänst. Tydligen var jag där när jag döptes men att jag gjorde så stort intryck då visste jag inte. Bad om en förklaring och han suckade leende.

”Men Kajsa tänk efter själv vad har du gjort vart fjärde år ända sen du blev vuxen ?”

Begrep ingenting, ”firat skottår kanske” föreslog jag.  ”Men jag har ju aldrig trott på dig”

Han suckade djupt, ”nej men det är faktiskt mitt fel, jag visar ju mig aldrig där nere.” Sen fortsatte han   ”du vet kanske att när jag skapade er människor så gav jag er en fri vilja och det har inte alltid varit så lätt.”

”Du får nog förklara det här för mig ” svarade jag.

Han såg väldig trött ut och började förklara.

”När jag gav er en fri vilja och dessutom bestämde mig för att aldrig visa mig så uppstod ett problem. Jag lät ju er där nere själva tolka mig och bestämma vad jag tycker. Du skall bara vetat hur många idioter, oftast äldre män som suttit och bestämt vad jag tyckt, det har blivit hur galet som helst Krig, kondomförbud svamla i tungor och liknande, tror du jag skäms in för hela mänskligheten eller ….

”Aha, sådana som han som satt och grät utanför i röda skor menar du. Men var kommer jag in i bilden ?”

”Kajsa tänk efter nu, vart fjärde år har du gått och röstat i kyrkovalet. Tack vare sådana som dig så har ni människor i god demokratisk ordning  bestämt vad jag tycker, ni har fixat barnaktiviteter i kyrkan, hjälpt fattiga familjer och annat. Precis så som jag hela tiden tyckt ni människor skall vara och jag har sluppit en hel drös med svavelosande idioter.”

”Har mitt röstande i kyrkovalet betytt så mycket” undrade jag .

”Absolut, du har försökt skapa ett himmelrike på Jorden och det är jag tacksam över. Jag har fixat en stor svit åt dig här uppe med fin utsikt, sen undrade Mohammed och Jesus om du ville äta middag med oss i kväll.”

”Givetvis ” svarade jag glatt.

IMG_3541

Där hör ni, som läser det här. Det är lättare för en kamel att komma genom ett nålsöga, än att komma in i himlen om man inte röstar i kyrkovalet. Ta med röstkortet och gå och rösta i kyrkovalet på Söndag, så ses vi där uppe så småningom 🙂

8 svar

  1. 😀 det är många år sedan jag/vi gick ur svenska kyrkan, så ja, nu får vi inte ens rösta
    kramar

  2. Hahaha! Ja det var då verkligen otippat att du ska rösta i kyrkovalet, helt otippat! Men det är klart, vad gör man inte för en VIP behandling och en svit med fler bekvämligheter än man troligen hade under ens tid på jorden;-)
    Men jag är ju en enkel människa som trivs bland vanligt folk, så jag hoppar;-)

  3. Hahaha, bästa reklamen jag någonsin läst för att rösta i kyrkovalet. Synd då bara att jag inte har rösträtt i det valet…

  4. Ha ha, nu vågar man kanske inte annat=))

Kommentera

