• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

KVINNODAG OCH KLASSPERSPEKTIV.

Med tanke att det varit den internationella kvinnodagen idag, så lägger jag som vanligt ut en repris från samma dag 2010. Har något förändrats ? Knappast, det är naturligtvis bra att ha ett genusperspektiv, men det skadar inte med lite klassperspektiv också.

#Blogg100

(8)

ec

LITE GENUSPERSPEKTIV

På lunchen på jobbet i dag var det en av tjejerna som föreslog att vi skulle fira.

-Vaddå frågade vi.

-Det är ju kvinnodagen idag och vi är ju kvinnor allihop fortsatte tjejen som hette Eva, tårta till eftermiddagsfikat kanske ?

– Klart vi är kvinnor, en man jobbar väl inte för våra löner inom vården fortsatte jag.

Vi samlade till en tårta, tyvärr satt några på min avdelning fast i deltidsträsket och var fortfarande 2010 beroende av sin man och kunde inte försörja sig själva, men vi andra lade lite mer.

– Men vad firar vi egentligen, frågade jag. Vi tittade på den här jämförelsen i Aftonbladet.

aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article6738848.ab

Tja sa Eva, vi har i alla fall fått några fler kvinnliga Biskopar och Mediachefer. Om fler kvinnor gör karriär så kanske vi kan få jobb med att städa hos dom, ifall dom skär ned och sparkar i vården. Livspusslet ni vet.

– Men vi då sa jag, det måste ju finnas massvis med sådana som oss med taskig lön inom vård och barnomsorg varför jämför man inte där.

Det var nu den hemska sanningen gick upp för oss.

Vi räknades inte ens som kvinnor, vi hade för dåligt betalt.

KajsaLisa

Brukar ju lägga in en slutkläm om vad som hänt under dom åren som gått när jag lägger ut det här. Man kanske skall se det hela lite positivt. När inte politiker och andra tar tag i det här, gör marknaden det. Sjuksköterskorna har dragit till Norge. Sen när det gäller uskor så är antalet som söker sig till omvårdnadsprogrammet nere i 6% av alla niondeklassare. Troligtvis så är det fortfarande nästan bara tjejer, dom andra har insett att det inte finns någon framtid i deltider, delade arbetspass, bemanningsföretag och andra osäkra anställningslösningar.

Som ni ser löser marknaden allt.

Frågan är om du själv kommer att uppskatta lösningarna när du behöver vård?

KajsaLisa

Eftersom   Calatalo vill ha en diskussion på nätet om just den här dagen länkar jag upp henne.

8 svar

  1. Redan har de 14% etniskt svenska med IQ under 85 liten chans att försörja sig lagligt utan skattefinansierad sektor.

    Detta kommer öka till 90% redan de kommande årtiondet iom utvecklingen av artificiell intelligens.

    Det helautomatiserade samhället har ingen plats för yrkesarbetande människor och därmed frigjörs även kvinnor (som om de inte sedan årtionden erhållit den största delen av offentliga utgifter och den minsta av privat värdeskapning?)

    Jag gillar att dagens skattefinansierade karriärister kommer försvinna för de är samhällets gissel.

    Eller hur?

    • Kan bara tipsa dig så du vet när du själv blir senil och orkeslös. När bytablöjroboten skall knipsa om den gamla blöjan och är felinställd, kommer det att göra jävligt ont på ett ställe på kroppen.

  2. 1. Internationella kvinnodagen är bara så himla larvig i mina ögon. Ge mig en intl. Mandag då kan vi snacka.
    Kan även säga att det finns förvånansvärt många killar som är uskor på Danderyds Sjukhus. De har kanske en bättre lönesättning, vet inte.
    Å det är ju inte bara sjuksköterskor som drar till Norge, det är otroligt många manliga läkare också.

    • Naturligtvis har dom inte det, men visst är det bra att vi får in killar i vården. Det är både kvinnodominerat och ett lågstatusyrke därför är lönen låg. Men som inte det räcker, så kan man inte ens erbjuda heltid till folk som jobbar med det här. Jag har själv varit tvungen att vårda en gammal anhörig, som tur var så var vi flera som kunde hjälpas åt när allt ramlade mellan stolarna, vården av äldre i Sverige har redan kolappsat och fler kommer att upptäcka det när deras släktingar inte kan ta hand om sig själva. Byter blöjor gör man nedåt i generation inte uppåt. Sen kan man ju fundera på hur det känns när barnbarnen skall byta på en.

  3. Bra inlägg! Tack för att du var med 🙂

  4. Jag tänkte på klassperspektivet i dag när jag såg uppmaningen att alla kvinnor skulle sluta jobba 15.53 eftersom efter det så jobbar vi gratis… Snacka om att bara se det ur ett tjänstemannaperspektiv, där jobbet är 8-17 måndag – fredag. Och att tro att alla kvinnor bara kan gå ifrån sitt jobb vid en tidpunkt de själva bestämmer… I min feminism är intersektionaliteten det viktigaste, vilket innebär att den kamp jag driver handlar inte i första hand om mig, för jag har massor av privilegier. Jag blir galen när jag hör om de delade arbetspassen, jag förstår inte ens att det kan vara lagligt enligt arbetsrätten… Oj, nu blev jag allt lite upprörd så här på lördagkvällen…

Lämna en kommentar