• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

LÖFVEN LIVE ELLER FAN VAD JAG HATAR PARAPLYER.

I Söndags var jag Stefan Löfven live at Vasaparken, Stockholm, ett av hans få framträdanden.

Nu sitter jag alltså och väntar på en uteservering i Vasaparken, på två saker. Dels på att Stefan Löfven skall komma och prata lite vett med oss gräsrotsossar i staden. Skall bli kul, om det inte vore för den andra saken. Det finns nämligen en matematisk formel, som jag lärt mig genom åren.

KAJSALISA+UTOMHUSSCEN= ETT SATANS JÄVLA SKITVÄDER

I och för sig så har det lyckats två gånger den här sommaren att vara fint väder, dels när jag var på parkteatern, dels när jag såg Iggy, då missade vi en störtskur med någon halvtimma. Troligtvis så försöker vädrets makter SMHi Gud eller något annat väsen lura mig att gå hit utan regnkläder. Men jag går inte på det, upplärd under plaskvåta hårdrockskonserter i lervälling.Jag tolkar det hela som att nu finns det en massa ackumulerat vatten där uppe som strax skall hällas över mig.

Haha, vad var det jag sa, nu börjar det.

Alltså inte Stefan Löfven, utan regnet. Huvor och paraplyer åker upp, runt scenen, tunga droppar faller i min kaffekopp, skall jag sitta kvar eller …………

Dumt nog tog jag bilen in till stan, gav upp vid Stadshagen efter att jag bråkat med lite gatuarbeten och en triatlontävling med cyklister. Sen blev det en rask promenad hit där jag andades in den kvava snart-brakar-det loss-utav-bara-helveteluften.

FAN VAD JAG SVAMLAR FORT IN UNDER TAK

Nej jag vill inte bli blöt och frysa, lika lite när jag ser Löven som när jag ser hårdrocksband. Drog mig in på restaurangen och klarade både mig, bullen och kaffet. Fördelarna med att stå framför en utomhuscen i sånt här väder, är att om man skall ta bilder så blir dom roligare, nackdelen är att det är svårt att ta fram kameran. Men det löser vi nu under själva outfittandet.

Nu outfittar jag i en spegel som den värsta modebloggarfjortisen. Men jag är kanske inte fjortisklädd direkt i regnrock. Skulle vara min Hunter stövlar då. Som jag sa hatar jag paraplyer vid sådana här tillfällen, men det här är ett litet som jag bara fäller upp för att skydda kameran, sen åker det ner igen. Nu skall dom börja där ute, vi går ut och tittar.

Ja ha, suck välkommen in i paraplyskogen, nu kommer man inte att se ett skit av Stefan Löfven. Beter man sig så där på en hårdrockskonsert, får man en ölburk i huvudet.  Tjejen framför mig har i alla fall klätt sig vettigt och har ett litet i handen Kunde inte fler göra så, tror den här partiorganisationen behöver trimmas I alla fall om jag skall vara med i valrörelsen och släpa runt på en massa oväder.

Nu börjar dom visst där framme på scen och jag ser inte ett skit, håller upp kameran som periskop. Fan vad jag hatar dom där flaxande tygförsedda spröten. Nu trycker vi ihop oss, myser och petar ut ögonen på varandra. Nej, det var bara förbandet, två tjejer som sjunger, jaha vad gör vi medan vi väntar ?

Nu vet jag, vi kör en kurs !

Välkommen till partiets nya studiecirkel hos ABF

Rätt klädd eller Rätt åt dig.

Med lång erfarenhet av hårdrockskonserter utomhus i skitväder, kommer nu KajsaLisa Ström att hålla en studiecirkel i hur man beter sig på utomhusmöten. Kursmaterial delas ut vid första inomhusmötet, eftersom det kommer att bli till pappersmassa annars.

Okej, visst är det mysigt stå här under paraplyet, förstöra utsikten för andra och småprata medan dropparna smattrar lite lätt mot tyget.

Ha ha, vänta bara.

Nu börjar det regna ordentligt,  känn hur vattnet porlar ned efter paraplykanten och rinner nedför ryggen på tröjan, ser ut som sprötet håller på att lossna från tyget, då rinner det ner innanför kragen också.

Här ser vi ett föredöme. Tjejen som just håller på att förklara för sin son hur man överlever leriga rockfestivaler, har säkert gått kursen tidigare. Hon har bägge händerna fria, kan applådera och står här i regnet och myser. Man ser bra runt omkring henne, hon och jag är säkert lite torrare än dom andra. Sydväst skyddar bra mot paraplyspröt och varför skall Sverigedemokraterna ha monopol på svenska flaggan. Men nu tycker jag vi kör lite vindbyar med blixt och dunder också

DSC_2129 (kopia) 2

Så där ja. Det där med lite torrare var nog ett understatement, hon ser helt oberörd ut, men varför bry sig om vädret, det är väl fan bara att klä sig vettigt.  Vi  är snustorra och dom andra vill nog helst vara någon annanstans, under tak kanske. Nu vräker det ned så man inte kan fota längre. Kameran åker ned i väskan och sen fäller jag provokativt ner paraplyet, vad mysigt det är att stå här och känna sig så där uberpräcktig, bland alla plaskblöta mötesdeltagare 🙂 .

”Vad fan blänger du på? …. Nej, det är helt fortfarande, behöver det inte just nu.  ……….  Vaddå blöt ? Klart jag är blöt, totalt plaskvåt utanpå ser du inte hur det rinner om mig ? Sen har jag ett par torra jeans under och en jätteskön torr tröja.  ……..   Nej regnkläder kallas det, då behöver man inte stå och peta ut ögonen på andra.  …….   Nej dom finns faktiskt även i vuxenstorlekar, lång regnrock eller heltäckande regnställ, så  blir man inte ens blöt om benen. Kombinera gärna med gummistövlar, bara älskar mina torra strumpor just nu. Mysigt när det smattrar mot huvan och rinner ned från skärmen.” ………. Vaddå sarkastisk, står ju här och myser, vilket härligt uppfriskande oväder vi har idag förresten. ……… Nämen vaddå, nu tycker jag du skall vara tyst och lyssna på Löfven istället, eller gå härifrån och vrida ur kläderna. Annars tar jag fram paraplyet igen och trasslar in det i ditt, och eftersom jag inte behöver mitt vinner jag.

Sådär, nu blev han tyst.

Nu finns det plats för lite fria övningar typ.

”Om jag lutar paraplyet mot vinden så slipper jag bli dyngsur.”

”Vad i helvete gör du måste du hälla vatten över mig ?”

”Sluta haka i mitt, tyget släpper ju.”

”Fan det blåser sönder.”

Snart står alla och viftar med några metallkonstruktioner, som man kan grilla ett helt paket hotdogs på.

Vaddå , står han där framme ?

Äsch skiter i Löfven, det här kaoset  var ju mycket roligare 🙂

Studiecirkeln fortsätter vecka 40, lagom när du har tillfrisknat från den förkylning du ådrog dig idag. Målet förutom att lära sig klä sig vettigt, är att vi tillsammans skriver en riksdagsmotion, om att paraplyer skall förbjudas inom tätbebyggt område.

Titta, nu slutade det regna, nu syns Löven. Hoppas alla lärt sig något av det här. Eftersom nästan Bruce Springsteen framträder oftare i Sverige, så är det kul att se honom.

Just det, det var ju honom inlägget skulle handla om, inte människor som försöker göra varandra blinda, med metallspröt bara för att det regnar. Tycker han höll ett bra tal. Det var ju inget stand upp comedy, men inte heller några floskler. Det märks att han har erfarenhet från arbetslivet och när han pratar globalisering så är det utifrån ett perspektiv som innehåller våra jobb och vår välfärd. Han har ju som fackordförande och tidigare metallarbetare erfarenhet om hur dom här frågorna slår mot oss vanliga löntagare.

Ämnet forskning och utveckling, tar han utifrån perspektivet att det som utförs måste leda till nya jobb. Alltså inte som Jan Björklund, som mest är intresserad av nobelpris och att vi skall trycka ned doktorshattar över öronen på varandra.

Sammanfattning. Lugn , pragmatisk, saklig, påläst och rik på visioner. Men han borde visa sig lite oftare.

Efter honom kommer Veronica Palm upp och tycker vi skall mingla lite, eller haka i varandra, för nu börjar det småregna igen.

Tänkte mingla lite med den här mannen, Göran Greider, världens tråkigaste människa. Ja men tänk er själva, stå och prata med någon som bara tycker likadant som du själv hela tiden. Har jag en åsikt så har han redan tyckt det. Tillslut bestämmer vi att våra gemensamma åsikter skall få delad vårdnad. Varannan vecka skriver han i Dalademokraten och jag länkar. Nästa vecka bloggar jag och då länkar han sin ledarsida hit. Hur vi skall göra med mina sexnoveller och annat snusk på den här bloggen, skall vi lösa senare.

Jaha, dag att börja dra sig hemåt, bilen står parkerad en halvtimmas promenad bort, skall till jobbet senare. Men kan dom inte fälla ned dom där nu, det regnar ju inte ens. Äsch, dom är väl kaxiga, över att äga ett av dom få som inte blåst sönder.

Nu går jag nedför St Eriksgatan, oj vad mörk himlen börjar bli nu då.

Jaha, sista markisen innan St Eriksbron, fan det fullkomligt forsar ned.

Förebråelser: Varför parkerade jag ända borta vi Stadshagen , varför tog jag inte med SL-kortet när tunnelbanestationen ligger precis utanför ?

Varför har jag inget para ………….

Ja men herregud, hur fan tänker du människa, ligger ju i kameraväskan och vad fan skall du med det till ? Dra igen brevlådeinkastet på huvan på regnrocken och gå över bron, lite vatten utanpå klarar väl en tjej, man är väl ingen Ulf Brunnberg.

Sådär, över på andra sidan, paraplyet är fortfarande helt. Det blåste inte sönder eftersom jag inte fällde upp det. Stod en stund på bron och njöt av utsikten. Du förresten, Stefan Löfven ifall du råkar gå in på Dalademokratens ledarsida och hitta mig. Jag har en strålande ide.

Valupptakt på St Eriksbron i hällregn, då blåser alla paraplyer bort så syns du.

Hoppas ni lärt er något nu, mötesdeltagare, om två år är det val. Släng alla halvtrasiga paraplyer hemma och köp lite vettiga kläder istället.

Annars måste jag köpa skyddsglasögon.

KajsaLisa

14 svar

  1. hahahaha – ja du 🙂 jag använder aldrig paraply, försök med det och ha två vovvar i koppel samtidigt liksom :), nej, ett ordentligt regnställ har jag
    kramar

  2. Eftersom jag saknar hund, så kan det vara orsaken till att jag har ett paraply i väskan. Men ska man vara ute i ett ordentligt regnväder räcker inte ett paraply till. Då ska det vara ordentliga kläder och stå på ett utomhusmöte med är ju totalt korkat…

  3. Vi har köpt regnponchos. Lediga händer för ev kamera och en huva med resår som sitter åt! Lite dyrare variant, men man är torr och fin! Vi Blöteborgare kan! 😉

    • Var väl det jag trodde, ni är lika uberpräktiga som jag och hon på bilden, men resten av alla nollåttor har lite problem, skicka upp tälten så kollar jag långtidsprognosen för Första Maj. Poncho av bättre kvalitet funkar det också. Måste ta upp med partiet att dom fixar något bättre till funktionärerna än dom där S-märkta vita flaxande sakerna som verkar gjorda i samma material som ICA kassar. Det är ju pinsamt. Men era partifunktionärer i Göteborg har säkert fått sådana i riktig galon.

  4. Gillar också Stefan Löfvén om det har gått din näsa förbi ! 🙂

  5. Säg till när det är dax, jag skriver på direkt om ”paraplyförbudet i stan” 😉 Vi höll oss inne på viscafet…

  6. Skaffa ett kupolformat genomskinligt paraply.. Det skyddar även mot andras paraplyer om du håller det på rätt sätt, dvs huvudet inne i kupolen! Jag såg att de finns på http://www.finaparaplyer.se
    Dessutom går det ju att se igenom! 🙂

  7. Ja där är han ju 🙂

Lämna en kommentar