• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

STENHÅRD TRISS

Historien om en grundlaggare.

Efter att jag flamsat mig igenom ett par trissar, så tänkte jag vara lite seriös kring mina tre bilder i veckans fototriss med temat stenig.

Yipeee, nu blir det allmänbildning 🙂

Som jag tidigare berättat så satt jag en vecka ute i Roslagen och skrev på ett romanprojekt, medan regnet smattrade mot rutorna. En av dagarna när vädret bara var lite så där halvtaskigt åkte jag iväg till en plats som heter Vätöberg på ön Vätö. Hade jag vetat om att det skulle bli ett fototrisstema på det här, hade jag nog åkt dit i spöregn och försökt vara lite mer kreativ  Eftersom just berg blir mycket bättre på bild när det är blött

Nu är ju frågan var man placerar in den här platsen i historien. Man parkerar vid en vägbom, går några hundra meter, förbi två stora faluröda hus som varit arbetarbostäder. Nu mera är det sommarboende i lägenheter i bostadsrättsform. Efter en villa där ledningen bodde tar man till höger förbi pelaren jag skall berätta om, sen är man inne på området, den enda byggnaden är en jättelik lada.

År 1898 startade Stockholms stad ett stenbrott här, den röda och gråa graniten härifrån ansågs ha en bra kvalitet. Här utifrån kommer bland annat fasaderna till Riksdagshuset och Operan i Stockholm. Man kan se hur berget är uthugget och ett par stora stenpirar varifrån man lastade båtarna med dom huggna fasaderna. Det finns egentligen två sevärdheter på området. Dels det så kallade namnberget där stenhuggarna klottrat och ristat in sina namn.

Sen den här underliga pelaren

Den är gjord i Carerramarmor med inskriptionen Birger Jarl Stockholms grundlaggare, nej, det står så, jag har inte stavat fel, kolla bilden. Den är säkert minst 6 meter hög. Vet man inte historien bakom så är det nästan omöjligt att lista ut hur den hamnat här ute i skogen. År 1852 skulle Stockholm fira 600 år som stad, man beställde en staty av Birger Jarl som skulle stå på en pelare av marmor från Italien, det var stenhuggarna där nere som högg in fel. Vid förra sekelskiftet upptäckte man att pelaren började spricka sönder, dels var statyn tung, dels tålde inte marmorn det svenska klimatet. Man fraktade ut den hit upp till norra Roslagen på pråm, för att den skulle bli en förlaga för en ny pelare i grå Vätögranit, som var betydligt stabilare. Dom högg ut en exakt kopia, så det står grundlaggare på den också. Lägger in en bild utanför trissen på den nya i Vätögranit som står inne på Birger Jarls torg på Riddarholmen, bara för att man lättare skall kunna se vilken koloss det är. Då förstår man varför man lät den stå kvar.

Som ni ser, alltid lär man sig något nytt.

KajsaLisa

26 svar

  1. Fina stenbilder och intressant historia.

    Ha en fin dag/AX

  2. Intressant! Undrar om stenhuggeriet fortfarande är i bruk för konstnärer. Kommer inte ihåg – men fick veta att det finns ett ute i skärgården. Fin triss du levererar.

  3. Vilken historia, intressant, kul att lära sig något nytt!

  4. Vilken härlig triss och se vad Vätö graniten kan användas till. Det är fasinerande historia den där pelaren har och den svår att lista ut om man inte känner till hur den hamnat där. Det är lätt att tro att det ett skurksträck som gör att den hamnat där. Men så är det icke…

  5. Din andra bild är så häftig med den rostiga hinken 🙂 Skriva kan du verkligen oxså och ger oss en historia som heter duga 🙂 Bra jobbat.

  6. Det är ganska fantastiskt hur man kan hitta massor konstiga saker mitt ute i skogen. På Gotland så hittade jag en farao-staty mitt ute i skogen… det var också lagom udda =)

  7. Alltid trevligt med en triss där man lär sig något på köpet 🙂
    Trevligt!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  8. Stenigt var det där 🙂

    Hemma nu och har haft det underbart, skall inte klaga. Nu har man fått extra energi inför höstens arbete.

  9. Underbart! Och regn såg jag att du fick nog av på annan plats… Skön blandning av rått och polerat – en stabil triss…! 🙂

  10. Sten stenbrott och stenhuggeri är fina grejor! Här lärde jag mig mycket nytt! och det är också fina grejor 😉

  11. Trevliga bilder du bjuder på och intressant med historia 🙂

Kommentera

