• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

FROM HELL

Hänger väl på bokbloggsjerkan den här veckan också. Annika vill att vi skall ge exempel på författare som skapar intressanta karaktärer.

9789164202963_200_hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvann

Om vi skall ta något modernt så gillar jag karaktärerna i Jonas Jonassons Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Det finns flera som är rätt färgstarkt beskrivna men min absoluta favorit är hundraåringen själv. Allan Karlsson. Ni kan väl tänka er själva om ni skulle stå i centrum för flera av dom stora händelserna i 1900-talshistorien eller hittade en resväska med 37 miljoner i sedlar. Hur skulle man själv reagera?

Just det, han reagerar egentligen inte alls.

Inga större känsloyttringar, förnöjsamt glider han genom livet med inställningen att det här var ju rätt trevligt stannar väl här ett tag och ser vad som händer. Inga känsloyttringar här inte och det är det som gör honom så kul. Egentligen är ju inte Allan Svensson inte en karaktär utan en antikaraktär.

Men vi går vidare till en riktig karaktär. skapad av Arthur Conan Doyle.

Sherlock Holmes.

IMG_3482

Av alla karaktärer som skapats är han en av dom mest levande och folk tror på fullt allvar att han har existerat. Förutom en novell jag läste om i vintras, så var det länge sedan jag läste någon Holmesnovell. Rekommenderar dom som inte gjort det att göra det. När man läser om honom ställer man sig alltid frågan om det verkligen går att göra dom fantastiska slutledningar som han gör, när han på ett briljant sätt plockar isär folk. Hur som helst så är det ett av den här författarens stora genidrag.

När Holmes träffar en ny klient så låter han dom små detaljerna, knappt märkbara honom logiskt presentera personligheten hos den han analyserar Dels förstärker han Holmes karaktär dels presenterar han utförligt den andra personen, på ett sätt som gör att den inträngande personbeskrivningen inte blir tråkig. Hade han istället räknat upp alla egenskaper så hade det bara blivit tjatigt. Dessutom så har han ju en del otrevliga drag också. Hans logiska inställning skapar ju en viss känslokyla och han har dessutom ett stort intresse för droger.

IMG_3479

Det andra genidraget är 221 Baker Street. Han känns naturligtvis mer levande om man placerar honom någonstans fysiskt. I London på en gata som existerar, men det fina är att just den adressen fanns inte på 1880-talet, så ingen behövde känna sig träffad. Idag existerar den och innehåller ett museum. Jag gick inte in där när jag var där förra veckan. Alla som tyckte kön till Madame Tussads var för lång gick tydligen dit istället, så det skulle ta över en timma att komma in. Men den lilla Sherlock Holmesbutiken bredvid var inget problem. Bland rutiga mössor novellsamlingar och annat gjorde jag ett fynd, om den litterära historiens hemskaste karaktär.

Jack The Ripper

Men han fanns väl på riktigt eller ……….. ?

IMG_3539Jack The Ripper The Casebook

Richard Jones

Både ja och nej, The Whitechapelmurders hände naturligtvis i verkligheten. Men hela karaktären, som är det yttersta exemplet på ren skär ondska är faktiskt skapad. Man kan inte sätta fingret på vem som skapat den, det är flera inblandade. Man vet inte hur många mord den här personen begått, mord i East End framför allt på prostituerade tillhörde inte ovanligheterna. Den officiella siffran är 5 mördade bland dem svenskan Elizabeth Stride. Men med moderna undersökningsmetoder hamnar man mellan 3 och 9 offer.

Den här boken som dels är ett hopkok mellan historisk bakgrund och brottsplatsundersökning är riktigt ruggig och ingenting som ens påminner om en svensk mysdeckare. Den skall nog helst läsas när det är ljust. Ärligt talat så uppskattar jag att fotograferingstekniken inte var så väl utvecklad, när bilden togs på det sista offret Mary Kelly. Men det är en spännande bok som jag bara hunnit bläddra lite i och kanske återkommer till.

I boken finns det fack med kopior på dokument ur brottsutredningen. Bredvid boken har jag satt det brev sänt till Londons Polischef adresserat ”From Hell” Om det verkligen är skrivet av någon Jack The Ripper, eller kanske en journalist, som ville sälja mer lösnummer vet man egentligen inte. Vi vet inte ens om mördaren (eller mördarna) kallade sig  Jack The Ripper.

Men på något sätt så har den här personen naglat sig fast i vårt medvetande. Klockan halv åtta sju dagar i veckan året om, går en guidad vandring från tunnelbanestationen Tower Hill in i Jack The Rippers East End. Personen har gästspelat i hur många böcker och filmer som helst och blivit en myt.  Ibland tillhör han kungahuset, han har till och med varit kvinna. Han åkte ju aldrig fast, modern kriminalteknik fanns ju inte på den tiden, fingeravtryck och dna var inte uppfunna än.

Den enda person i 1880-talets London som skulle kunna löst den här gåtan bodde på 221 Baker Street.

Tyvärr var han också bara litterär.

KajsaLisa

16 svar

  1. Sherlock var det länge sedan jag läste, får nog ta upp honom igen. Appropå museet så var det en bank på det numret ett tag, och de avlönade en person som satt och svarade på brev till Sherlock 🙂 En vloggare som prtar om det finns här: http://www.youtube.com/watch?v=q3BDGLNlZ6Q, lite slö inledning, men när den kommer igång så är den väl värd att tittas på.

  2. Allan Karlsson och Hundraåringen som klev ut genom fönstret… gillade jag inte alls. Förmodligen just för det du skrev, han hade inga som helst reaktioner på våld, död eller annat.

  3. Vilka intressanta svar. Kan verkligen hålla med om att ”Hundraåringen” är en annorlunda skapelse. Gillar att du tänkte på Sherlock Holmes. Han förtjänar att dammas av emellanåt.

  4. Intressant svar!
    Jag har stora problem med Allan, han är mest bara jobbig tycker jag;-)

  5. Ja det var tre bra svar, jag gillade hundraårigen jättemycket. Den kommer som film med Robert Gustavsson, ska bli toppen att se.

  6. Jag har faktiskt inte varit till Sherlock Holmes hus, det blir väl nästa gång jag kommer till London (när det sen blir..)

  7. Jag tänkte mig på den här jerkan oxå, men i dag river jag så det fanns ingen tid att fundera på bokkaraktärer…

  8. 1. Älskade Hundraåringen – Suspend disbelief liksom!
    2. Kolla alla tv kanaler. Det går massvis ed Sherlock serier överallt. Å maken min ÄLSKAR dem!!! T o m den amerikanska versionen med en kvinnlig Watson!

    • Jag har inte följt den amerikanska, men det känns som dom dragit iväg lite för långt med konceptet. Däremot den engelska varianten med Holmes i nutid gillade jag.Hundraåringen är helt underbar.

Lämna en kommentar