• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

M SOM I MORTE

 Jajamensan jag fototrissar på M den här Söndagen också.

Jag har ju Londonbilder så jag kan gödsla med dom just nu, passar på att göra det, fick ta hjälp av italienska för att dom skulle passa in. Men jag skall passa på att berätta en sak som jag lärde mig om London den här gången och på något sätt sammanfattar allt jag skrivit om staden. Skulle någon fråga mig idag om vad man skall titta på när man är där så skulle jag svara ingen aning. Staden är så mångfasseterad att man inte kan säga det. Jag skulle svara googla på något som intresserar dig och lägg till London, det du hittar skall du se.

bild-4

Hur jag egentligen hamnade här är rätt M-akabert (nu fick jag till ett M-tema på svenska också 🙂 ), det fanns ett par gravar som fångade mitt intresse.

Platsen är faktiskt en turistattraktion på sitt sätt. Om ni tror att London Eye pirrar i magen eller Dockorna på Madame Tussads är fascinerande, så kan jag berätta att den pirrande fascination jag fick här går utanpå dom flesta turistattraktioner. Guiden räknade in oss noga när vi skulle gå in.

Om det var för att inte tappa bort någon eller för att det inte skulle följa med några fler ut fick jag aldrig reda på.

Häng med in om ni törs.

DSC_1251 (kopia)

Det blir bara en kort bensträckare den här gången, ett längre inlägg där jag berättar om den här platsen, kommer att ingå i min Londonserie som jag släpper första avsnittet av i morgon.

DSC_1236 (kopia)

Platsen ger mig rätt blandade känslor. Den är både vacker och ruggig, dessutom vemodig. Jag tänker inte gå in på vad som händer med oss på andra sidan, en fototriss kommer inte att rymma alla åsikter om det. Däremot återgår vi ju fysiskt till naturen. Någon klok person har sagt att så länge det finns minnen efter oss lever vi, men det är exakt det som händer på den här platsen, naturen tar långsamt hand om minnena också. Jag har alltid fascinerats över platser där spår av mänsklighet  utplånas av naturen och just den här platsen är precis så. Vacker och vemodig på en gång.

DSC_1256 (kopia)

Men varför ligga i det fria när man kan få en mysig krypta att vila i. Det påstås att när författaren Bram Stooker besökte den här platsen blev han inspirerad att skriva Greve Dracula och jag förstår honom. Om jag fick gå in i en av kryptorna?

Men herregud, inte kan väl turister springa runt där inne !

Vi säger så här att ifall jag fick det så spar jag på den karamellen till min Londonserie. Jag avslutar med en kyrkogårdsvideo.

Ja jag vet, den är jättegammal, men det var en gammal kyrkogård.

Just det, klart ni undrar, såg jag några spöken. Nja, det hände en sak där som förbryllade mig, men när jag tänkte försöka kolla upp det så var det något i mitt undermedvetna som sa:

”Nej gör det inte, ge fan i att rota i det där.”

Vad som hände återkommer jag till.

KajsaLisa

24 svar

  1. vissa ställen ska man nog bara lämna ifred
    fina bilder
    kramar

  2. Cliffhangers i kubik. Spännande!
    Det är så man blir sugen på att åka dit (har aldrig varit där).

  3. Spännande kyrkogård! Rätt bra sagt om London när man ska rekommendera för någon annan. Jag brukar lägga till: Ska man på något man valt ut finner man mycket annat på vägen dit och därifrån 🙂
    Nu är jag tillbaka 😉

  4. Är det kanske High Gate Cemitary? Känns som det. 🙂

  5. Trodde inte att du skulle göra guidade turer. Det är det första som ”förbryllar mig;-)
    Kyrkogårdar älskar jag iofs, men de kan vara kusliga, speciellt i Sherlock Holmes Country.
    Detta sagt av en vars make är tokförtjust i SH med kvinnliga Watsons i en serie som går på tv nånstans i cybervärlden;-)

  6. Sv: mm, han låg där och myste när väl åskvädret var över 🙂
    kramar

  7. Ohh, så spännande. Kyrkogårdar har en särskild tjusning, helt klart och den där verkar vara något extra!

  8. Vilken härlig kyrkogårdsvandring du bjuder oss på! Har varit i London flera gånger men denna har jag missat. Och visst finns det mycket härligt där. Och det är extra roligt att se det som inte är så turistiskt 🙂

  9. Du stretar på med dina M-trissar, inte illa. Kyrkogårdar är ju kanske inte de vanligaste turistmålen om man undantar till exempel den judiska i Prag eller Père-Lachaise i Paris. I Malmö har vi ju Gamla kyrkogården vid Gustav Adolfs torg. Det sägs att när William Burroughs kom till Malmö med båten från Köpenhamn (innan bron fanns) och fick se kyrkogården mitt i stan vände han direkt och for tillbaka från Morbida Malmö till Köpenhamns hygge.

Kommentera

