• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

JAG SKALL …….. MIKAEL PERSBRANDT

Veckans bokbloggsjerka handlar om vilken betydelse titeln har på en bok, tänker ta ett bra exempel och lite egna reflektioner, byggda på egna erfarenheter.

#Blogg100

(81)

9789164202963_200_hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvann

Naturligtvis har titeln betydelse. Just nu läser jag Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson. Titeln på boken är i det närmaste perfekt. Den väcker nyfikenhet och hittar fram till rätt läsare, genom just konstruktionen av den som är rätt udda. Eftersom hundraåringar inte så ofta kliver ut genom fönster och försvinner.  Om vi tittar närmare på konstruktionen så ser man hur genial den är. Man hade ju kunnat kokat ned den till:

Hundraåringen försvann genom fönstret.

Samma betydelse, men ger liksom läsaren ingen hint om vad det är, en diktsamling kanske.

På mitt hundrade år, ligger raklång, ryggläge på nybäddad säng

Tunna gardiner slår mot fönsterbrädan i den ljumma brisen från öppet fönster.

Min själ vill ut, ut genom fönstret, träffas av sommarens dofter, smekas av björklöv som vajar  ………………..

Visst kan sånt vara vackert ( vackrare än mitt försök ), men det är väldigt få som köper sånt. Jag har själv en diktsamling under en flik i mitt blogghuvud men knappt några tittar in där. Men den här titeln fungerar, sen gäller det ju att författaren kan leverera det man förväntar sig av titeln. Jonas Jonasson fixar det, en helt vansinnig skröna som inte skulle vara ett dugg rolig, om han inte berättade den med den understatementhumor han gör.

Visst fungerar det här på andra produkter och varumärken som den här.

DSC_0449

Av alla belgiska ölsorter som finns på restaurangen Belgo Centraal i Covent Garden i London testade jag just den här. Vem kan motstå en öl som heter Delerium Tremens ? Den var riktigt god, däremot kröp det inte upp några jättelika svarta ludna spindlar på benen, vilket jag i och för sig inte förväntat mig, utan  gillade mer bryggeriets bisarra humor. I och för sig hade det inte gjort något om det kommit en trevlig demon som satt sig mitt emot och umgåtts lite.

Men en författare har ju en helt annan möjlighet att hitta en perfekt titel. Själv har jag i några år kämpat med titeln till mitt eget romanprojekt.

  • KAJSALISA TRE PUNKT NOLL: Syftar på den förvirrade utveckling jag går genom i boken, men ett totalt uttjatat datakoncept.
  • KAJSALISAS ÄVENTYR: Kopplar ju boken till bloggen och kan kanske lura förläggaren att tro på tusentals köpare.
  • KAJSALISA DEN EMPATISKA BITCHEN: Empatisk bitch är en bra paradox men säger inte så mycket om innehållet.
  • KAJSALISA DEN EMPATISKA BITCHENS SEXUELLA ÄVENTYR: Lite för långt men sex säljer, det vet jag.

Men då gäller det att leverera och det kanske är för lite sex eller sexet kommer för långt in i boken eftersom den empatiska bitchen KajsaLisa 3.0 måste utvecklas under några kapitel för att nå dit. Men trots allt så triggar sex väldigt bra, min sexnovellsflik har många gånger fler besökare än min diktflik.

Min absolut bästa titel till något jag skrivit är en subtitel, till en skrivövning på skrivsidan pennfajten. Dock är den utbytt, det har med konstruktionen på sidan som skapades av Sandra Lööv och Agustin Erba,att göra.  Vi anonymiserades eftersom ingen skulle veta vem som skrev vad och bara texterna bedömas. Den heter Conan Barbaren där, man lade upp namnen efter olika teman på varje uppgift.

I min dator heter filen :

Jag skall kn…. Mikael Persbrandt

En perfekt boktitel, dels sex dels lite kändisskvaller, dessutom kan författaren bli stämd för den vilket ger ännu mer publicitet. Nu tillhör ju inte Persbrandt dom lättkränkta, men man kan ju testa med Ranelid istället. För kort story för att göra en roman, men novellsamlingen skulle ju kunna heta.  Jag skall kn…. Mikael Persbrandt och andra essäer. Nu handlar i och för sig inte storyn om det alls utan är ett kammarspel med tre aktörer, Jag, en trött medelålders bokförläggare och en docusåpabimbo. Det är väl inte Fröken Julie direkt utan en mer ytlig story med mustigt språk som slutar i ett rejält slagsmål, så handväskor parfymflaskor och kajalpennor viner genom luften.

slagsmål

Länkar till den ifall någon vill läsa den eller inte förstår vad kn…. betyder 🙂

Conan Barbaren

Alla likheter med Carolina Gyn …..  öhh vilken docusåpadeltagare som helst menar jag naturligtvis,  är en ren slump och naturligtvis helt uppdiktad.

Kolla gärna runt lite på den här sidan bland alla skrivövningar, det är den värd.

Den mest perfekta boktiteln som skulle finnas är alltså följande.

”Hundraåringen som klev ut genom fönstret kn….de Mikael Persbrandt och försvann.”

Hundraåringen kan ju även vara en kvinna. Väntar otåligt på utgivningen.

KajsaLisa

10 svar

  1. Säg som så: Jag skrattade mig igenom hela boken ”Hundraåringen”. Tyckte den var så himla ”uppfräschande” om du vet vad jag menar.
    Persbrandt har jag otroligt svårt för – undantag i Beck filmerna. Nej jag skulle nog inte kn…. honom. He ain’t my type;-)

  2. Personligen hade jag önskat att boken hade varit lika bra som titeln 🙂 Men i det här fallet var det ju inte titeln som lockade mig alls (boken ratades av mig just på grund av titeln) utan att ALLA älskade den. Det visade sig att jag inte var ALLA 😉

    • Så där kan jag också känna ibland när något blir upphausat. Men jag tror själva humorn i boken ligger stilistiskt i texten, hans sätt att skriva kanske upplevs som jobbigt av en del. Det är ju mer en fråga vad man själv gillar. Själv tycker jag själva stilen som faktiskt är lite lågmäld, står i en kul kontrast till handlingen.

  3. 🙂 har du en sådan titel på en bok så blir det en storsäljare 🙂 sanna mina ord
    här skiner solen idag 🙂 härligt
    kramar

  4. Hehe, såg inte dina flikar förrän nu. Frågan är om man inte blir lite hjärntvättad som bloggare. När jag hade med en dikt i början hade jag plötsligt betydligt färre läsare under de följande dagarna. Meh det är väl betydligt färre människor som läser dikter än tex. Svensk Damtidning.

  5. Hundraåringen har en bra titel, men jag har inte gett mig på att läsa den ännu.

Lämna en kommentar