• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

LITE JULKLAPPSLITTERATUR:

Går direkt på frågan i veckans bokbloggsjerka.

Vad önskar jag mig för böcker i julklapp.

Det finns en bok som dom flesta nog känner till och som fått lysande recensioner.

9789164202963_200_hundraaringen-som-klev-ut-genom-fonstret-och-forsvann

Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, av Jonas Jonasson.

Jag har pratat med många som läst den och påstår att det är det roligaste dom läst. En man som rymmer från äldreboendet på sin hundraårsdag, framför näsan på delegationen med kommunalrådet i spetsen som skall gratulera honom. Tydligen har han levt ett spännande liv och träffat alla betydelsefulla personer under 1900-talet. Allt knyts ihop på något sätt i slutet.

Lägger in en länk för dom som är intresserade.

Sen ett par julklappstips till några andra.

Till Moster Beatrice, mitt i karriären med allt perfekt runt sig, med den perfekta less is mooreinredda innerstadslägenheten, dom perfekta barnen och den exemplariske maken som också är uppe i sin perfekta karriär  och deras söndertjatade livspussel.

9789100114008_200_svinalangorna_pocketSvinalängorna av Susanna Alakoski.

Tänk er när hon lägger sig på julaftonskvällen och börjar läsa om en familj som inte fixar att ställa fram sex likadana tallrikar, har bjudmiddag med ärtsoppa, farsan är periodare och  lever bland invandrarfamiljer i ett miljonprogramsområde.  Allt berättat av dottern Leena.

Hon tittar upp på sin kritvita sovrumsinredning, dom designade julprydnaderna från NK och får perspektiv på tillvaron.

Precis vad hon behöver 🙂

Tog upp den här boken i förra Jerkan, men nu har jag läst en bit in i den. Vi pratar idag om barnfattigdom och socialt utanförskap, den här skildrar just det rätt upp och ned, en angelägen bok att läsa och den är inte nattsvart. Skillnaden mot idag är att den utspelar sig på 70-talet och dom det handlar om har i alla fall jobb .

Till Farbror Torsten, som envisas med att bara dricka stor stark.

Om man skall ge bort böcker om alkohol är väl upp till dom som känner personen, farsan i förra boken skall nog inte ha mer.

DSC_2770

Ölboken av Tim Hampson

Det kanske kan vara lite svårt att omvända Farbror Torsten som bara dricker Spendrups Pripps och Lapinkulta ( dom första fungerar bara till pizza, den sista är det värsta jag vet ). Men om vi inte köpte den på Bocus utan går till Ica Maxi och köper den så är den en hundring billigare, sen sticker vi förbi Systemet.

För hundra kronor föreslår jag följande öl i boken för att omvända farbror Torsten.

Whitstable Bay organic ale : En lättdrucken engelsk ekoöl av aletyp, perfekt till mat.

Chimay ( blå ): En belgisk trapistöl som är rätt stark, men den kraftiga lite söta smaken balanserar upp det. Fungerar till ostbricka och jag har även testat den till asiatisk starkt kryddad mat.

Sierra Nevada Pale Ale: Nej, all  amerikansk öl är inte blaskig, den här har smak. Pale Ale betyder egentligen att det är en bitter. Normalt kallas ölsorten bitter i England när man tar den på fat och Pale Ale när den är på flaska. Bitter säger egentligen hur den smakar men det finns ett drag av aprikos i den, fantastisk god.

Murphys Irsh Stout : Naturligtvis skall vi ha med en Stout, jag föredrar Guinness på flaska, men den här är lite mildare fast precis lika krämig. Perfekt för nybörjaren.

Brooklyn Lager : En underbar lager från New York. Den här väcker minnen hos mig. Träffade en kvinnlig 47 årig hårdrocksbasist ( ja, det finns faktiskt sådana ) på ett releseparty för en bok. Efter att vi hällt i oss cirka tio stycken Brooklyn Lager  var, så lärde hon mig hur man gör Imse vimse spindel till Queens We will rock you. Tricket är att man lutar sig mot bardisken med kroppen, när man använder händerna så man inte ramlar omkull.

Hoegaarden : En belgisk veteöl eller weisbeer som det egentligen heter. Man använder vete istället för korn som är det normala i bryggningsprocessen. Ett läskande sommaröl som inte är blaskigt och skall drickas kallt.

Dom här sorterna brukar finnas på dom flesta Systembolag. Blir cirka en hundring. Nu har vi garanterat gjort en ölkännare av Farbror Torsten. Han kan sitta och läppja på dom medan han läser.

Boken är lätt att slå in, hur man slår in en kasse bärs får ni tänka ut själva.

KajsaLisa

15 svar

  1. Jag är en av de väldigt få som inte alls gillade Hundraåringen, det var på tok för mycket buskis för mig 🙂

  2. Ölbok med medföljande kasse köpte jag förra året och det är en lyckad present!

  3. Hoppas du får din julklappsönskan! 🙂

  4. Jag har aldrig provat på ölkasse som present. Se där vad man kan lära sig!

  5. Tack för ditt påpekande om länkarna, jag prövar att kommentera igen här. 🙂

  6. Och igen – du kan ta bort de här sedan det är ju inte allt för kul att ha mina test här:-)

  7. Är faktiskt halvvägs igen Hundraåringen just nu. Den är skön och rolig! Men långtifrån det roligaste jag har läst. Kanske hade jag för höga förväntningar?

    Svinalängorna gillar jag också. Tyvärr levde inte heller den upp till mina förväntningar. Återigen kanske felet låg hos mig.

    En ölbok går alltid hem, om jag får bestämma 🙂

    • Har själv varit lite kluven till det stilistiska i Svinalängorna, men författaren försöker ju ta oss genom handlingen med ett barns ögon och då känns det på något sätt rätt i alla fall.

Lämna en kommentar