• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 2 andra följare

  • Kategorier

VAD GÖR JAG AV ALLA HUVUDEN ?

Veckans fototriss har temat detaljer, bilderna blev nästan givna.

Jag har tidigare haft med det här i fototrissen och när det gäller detaljer så överträffar det allt. Ned till minsta handtag eller smutsfläck, allt i en åttiosjundedel av verkligheten.

För andra gången fick jag följa med min syrras grabb på en träff med dom medelålders männen i föreningen Mälarmodulmöte.

tavlingsbild

Föreningen består av män, oftast lite äldre som träffas på nätet. Dom bygger modelljärnvägar i sektioner och har bestämt hur dom skall se ut i ändarna. Sen träffas dom i samband med något jippo, kopplar ihop sina sektioner och kör sina tåg. Naturligtvis tog jag med kameran, jag vet egentligen inte var som är häftigast, modellerna med sina detaljer eller dom medelålders männens tindrande ögon.

DSC_2715

Tyvärr passar inte männen som dyker upp i landskapet med sin huvuden ihop med tågen när man skall fotografera, ofta hamnar dom så man inte kan beskära bort dom.  Men vi får använda vår fantasi. Håret ovanför är ett grått moln som häller regn över den lilla sommarstugan och folkhemsvolvon. Där inne leker hela familjen Lars Norenpjäs och spelar fia med knuff.

Nej, det blev inte alls naturligt, jag har en bättre ide.

DSC_2728

Jag går med i föreningen, men jag skall inte bygga med tåg. Tänkte tillverka mössor i glada färger som jag gör av siden. Sen förser jag dom med reklamtexter. Medlemmarna i föreningen drar dom över huvudet, sen ser det ut som varmluftsballonger som stiger mot himlen. Tänk er bilden ovanför. Två ballonger som stiger över taket på det röda huset, passagerarna tittar förskräckta på trafikolyckan där nere. Vilken bra bild jag skulle få.

DSC_2730

Äsch, det verkar för jobbigt, jag fotar sektionerna som står mot väggen istället. Åkerbocks Mekaniska Verkstad är ett säkert kort. Det råder en febril aktivitet utanför, en gaffeltruck skall repareras. Det blåa som syns  mellan benen på figuren som står på knä om man förstorar bilden,  är faktiskt en blinkande svetslåga. Kan det bli mer detaljrikt ?

Dom här farbröderna i rätt ålder, leker tydligen med tåg, men deras verkar kommit bort. Men dom är säkert välkomna i föreningen när dom hittat det.

Just det, det var ju länkningen till Coolstuff för den där tävlingen jag aldrig vinner 🙂

KajsaLisa

65 svar

  1. Jag gillar verkligen din idé om ballonger 🙂 Den idén tycker jag absolut man kan spinna vidare på *asg*
    Bra detlajtriss!
    http://provtyckningar.blogspot.se/

  2. Det är otroligt vilka världar i miniatyr som dom kan bygga upp, tänk vilken tid det måste ta att fixa med alla detaljer! Kanonbra bilder till temat.

  3. Nej men vad läckert!!! Där måste tiden stått stilla!!! Jätte läckert trissat 🙂 Nu vart jag ung grabb igen 😉

  4. Härligt huvuddomaren är med på ett hörn iaf..ja den här leken är nog mest för män..meeen vi fascineras ju oxå av konsten att uit i minsta detalj likna verkligheten

  5. Toppentriss!
    Och AC/DC är aldrig fel, lite skillnad i publikextas mot när jag såg dem 1977 🙂

  6. Coola bilder!

    AX

  7. Detaljer i massor, och fina bilder på små små saker… jaja, förutom, skallarna då, som sticker ut 🙂

  8. Rolig trisss med många detaljer

  9. Åh, vad häftigt! 😀 Snacka om detaljer!

  10. Män och deras leksaker… 😉 Fina detaljer!

  11. Underbar fantasi till dina detaljrika bilder.

  12. Så härliga bilder på alla vis. Tänk att få ha barnasinnet kvar och få utlopp för det också! En stund av lycka kan man aldrig få för mycket av! 🙂

  13. Hahaha, nä jag vinner heller aldrig men det är kul att vara med ändå 🙂

  14. Vilka härliga bilder från ”en annan värld”. Kanske männens värld.
    Det finns lite olika modeltågsklubbar här i Västsverige också. Lite olika skalor men också föreningar med flygbara storskaliga flygplan.
    Trevligt motivval och jättesnygga bilder. Sista bilden med en svetsande reparatör helt underbar.!
    Ha de gott
    Tore.

  15. Detaljrikt som få. Du har verkligen lyckats med veckans triss…

  16. Härligt som vanligt, har alltid varit fascinerad av modellbyggen har försökt peppa Jacob men det har inte funkat;-)
    Bild ett med sitt härligt lantliga stuk trots huvudet, blir min favorit.
    Ha en skön adventskväll i kylan
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2012/11/30/9084326-fototriss/

  17. gosh så fint! Vad häftigt och kul att grabbarna leker!
    Och eftersom jag är hantverksnörd så anmäler jag mig att göra de där ballongerna….så kan jag också få komma och fotografera…eller??
    Ha en skön första adventskväll!

  18. Riktigt roliga detaljbilder, väldigt målinriktad lek och vad gör det att skallarna är med? Dessa skallar har ju fått till modelljärnvägen ….. :)!

  19. En strålande triss! Kan de inte kamouflera sig lite bättre de där huvudena?

  20. Kul och lite annorlunda triss från dig 🙂 – och snacka om detaljer! Tanken svindlar när man föreställer sig hur mycket jobb som läggs ner på detta… (sa hon som kan sitta i timmar med en enda bild – och sedan slänga den…) Vackert fotat! 🙂

  21. Modelljärnvägar har många små detaljer.

    Tack för kommentar på min triss!

  22. Vilken klockren triss. Det är ju en otroligt rolig ide med mössorna och jag kan tänka mig att det hade varit svårt att fokusera på antigen tågen eller de tindrande ögonen =)

  23. Underbara detaljer där!

    Ha en skön vecka!

  24. Ja ibland får man med saker på bilderna som man inte vill ha där. Men jag tycker att de passar in där ändå. Fin triss! Ha en bra dag! 🙂

  25. häftig tolkning !!

  26. Ha, ha! Min sambos högsta dröm är en källare med modelljärnväg. Som tur är har den inte förverkligats ännu och han har inte gått med i någon modelltågscommunity på internet.
    Kul triss och många fina detlajer – karlar kan vara bra pyssliga ändå.

  27. Fina detaljer du fångat!

    Tack =)

  28. Det var många detaljer att titta på här.

  29. Tack för ett GAPFLABB mitt på morgonkvisten så att tandkrämslöddret sprutade över hela skärmen!!! Underbara bilder och fantastisk text.

  30. Här var det sannerligen gott om detaljer:) Fina bilder blev det också. Vilket tålamod man måste ha för att bygga allt detta.

  31. Nu först kikar jag in på din järnvägstriss – visst är alla dessa gubbar fascinerande? Själv älskar jag landskapen, men min tågnörd till bror bygger och målar vagnar och du kan inte ana vilken penningstinn kundkrets han har! Jag baxnar när jag hör hur hans stamkunder beställer vagnar som sedan står i vitrinskåp och samlar damm.

    När mina barn flyttar hemifrån ska jag bygga upp ett eget järnvägslandskap, eventuellt ska något tåg få gå där också men det är inte lika viktigt …

Kommentera

