• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

KAJSALISA BLIR FOTOTRISSARE

Nu skall jag ta tag i en riktig surdeg, ( nej, det är inte min roman ) utan Fototriss. Jag har länge funderat på att ställa upp i tävlingen som går varje vecka och går till så att …….  äsch, jag länkar istället.

Länk

Nu vet alla vad fototriss går ut på, raskt över till dom tre bilderna, med temat vid vatten.

Denna bild är tagen en Majkväll i Malmö och har illustrerat en av mina sexnoveller.  Den kvällen märktes det knappt att fontänen var påslagen. Jag älskar att fota regniga gator i mörker, färgerna blir så bra med alla ljusen.

Många gillar att fota i motljus, men hotfulla motmolnbilder blir också bra. Bilden är tagen mitt på dagen. Platsen är  träbron över till Kastellet i Landskrona. När molnen blir mörka, blir vattnet svartare och staketet rödare. Jag har vatten framför mig, vatten under mig och håller just på att börja få vatten över mig, syns på bron. Om en halv minut brakar det loss och  då förvandlas dom här ödesmättade färgerna till  något ointressant gråvitt.

Lite tillbehörstips.

Ifall du har en kamera där du kan exponera manuellt med tid och bländare. Sluta gnäll på vädret och använd det kreativt istället. Har du lyckats samla på dig objektiv för alla brännvidder, filter, blixtar, stativ och gud vet vad och inte vet vad du skall köpa. Satsa på en bra regnrock och en vattentät kameraväska, du kommer garanterat att bry dig mindre om semestervädret och ha kul. Det finns även skydd för själva kameran, om man nu vill stå mitt i skitvädret och fota Har inte testat skyddet själv tyvärr.

Men vid vatten, nej  jag menar inte vigvatten, man får inte vara dopad om man skall tävla. ( dålig ordvits ), kan ju även dyka upp i fint väder.

En glassbil vid Themsens östra strand, skulle säkert platsa i den engelska dockserien för barn ”Jim the icecreamcar.” Iden bifogas gratis ifall någon brittisk TV producent läser min blogg.

KajsaLisa

24 svar

  1. Det var väl en klart godkänd trissdebut. Första bilden känns väldigt välbekant eftersom den är från stan jag bor i.

  2. Vad kul att Du ställer upp i Fototriss. Jag har lite smått funderingar på att själva ställa upp också. Jag har ju ett antal vattenbilder i min blogg. Men Dina tycker jag var fina…

  3. Haha du också för första gången?! Me too och Lajke med!

  4. Vilken fin triss du börjar med , skarpa fina bilder, jag gillar bilden med det röda staketet. :9

  5. Ja se där.. Underbart att du ”äntligen” har hoppat på detta 🙂

  6. Vackra bilder och kul med fototipsen du ger!

    • Tack, tycker foto är en perfekt dåligt väderaktivitet. Tyvärr verkar det inte vara så många som upptäckt det, men ser inte några som springer runt med kamerorna i regnet.

  7. den där bilden från Landskrona är underbart vacker 🙂
    mm, jag tillhör nog dem som lämnar kameran hemma när vädret är dåligt, ska kanske börja tänka om där
    kramar

  8. SVAR: Och du är inte proffs, som älskar att ta kort i regn? Om jag inte missminner mig så har ni en del vatten i Stockholm också 😉

    • Egentligen är jag nog lite avis. När man kollar på dina bilder, så får man uppfattningen att du har havet runt knuten. Vi har mycket vatten i Stockholm, men inte riktigt på det viset. Dessutom bor jag en bit ifrån det. Okej, promenadavstånd till Mälaren i alla fall. När det gäller vädret så har det faktiskt varit rätt okej den här sommaren, det är först nu i slutet på Augusti det har kommit regn. Visst har jag njutit av det, men något fotande som när jag simmade runt i city har det inte blivit. Får ta lite häftiga bilder i höstmörkret sen.

  9. Granna färger! Bra trissat! Fint tagna motiv!

  10. Bra bilder till ett bra tema. Härlig kvällsbild

    • Tack, glassbilen har legat ute tidigare. Killar kommenterar dom två övre bilderna, tjejer tycker guuud vad söt bilen är. Jag anar att det finns ett genusperspektiv på inlägget också 🙂

  11. Fint med röda broar. Allt rött är fint 🙂

Lämna en kommentar