• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

KAJSALISA SIMMAR RUNT I CITY.

Det är dagen före midsommarafton, fått lite påfyllning på kontot. Jag har planerat länge att just idag när jag är ledig, att jag  skall  göra ett mastodontinlägg med bilder, shopping och presentera huvudstaden för mina läsare., Som jag skall lägga ut som helginlägg helgen efter midsommar. Ett soligt Sommar-Stockholm som är så där jättetjejigt med bilder från uteserveringar klädaffärer och ……………………………………..

Utsikt över uteplatsen min baksida Torsdagen den  23/6 klockan 8.00

SHIT

Hmm, får nog ändra lite i planeringen.

Jag ger inte upp i första taget, ett mastodontbildinlägg skall det bli, men först en omplanerad dagens outfit.

Vattentät rock och vattentäta stövlar ( som det inte står Hunter på ). Vattentät kameraväska så  inte kameran blir förstörd. Vattentät gul väska, ifall jag besöker en bokhandel eller något. Vattentätt paraply, att ha som sköld mot bilarna vid busshållplatsen och att kunna fota under.  Vattentät mobiltelefon ifall jag måste ringa in mer pengar från telefonbanken  på kontot när jag shoppar .

Va, trodde ni inte på det sista ?

Tror ni mig nu då ? 🙂


Okej, Lufsen är hos Morsan, nu står jag nu helt inkapslad på busshållplatsen och samlar upp lite vatten från bilarna, som jag tänkte ta med mig på bussen. Det stänker bra nu, men so what, blötare än så här blir det nog inte. Stänk på ni, hoppas ni får vattenplaning hela bunten.

Javisst du också, oj oj vad du lyckades blöta ned mina gummistövlar, vad duktig du var. Tror du jag bryr mig

LOOSER !!!!!!!!!!  .I.. 😛

Jag börjar allvarligt fundera på vad jag håller på med, vad blir det för inlägg av det här. Jag älskar i och för sig att fota när det regnar, alla färger blir så fina och man kan hitta rätt dråpliga motiv, men jag känner mig piss off på allt nu. Det var nog dom hänsynslösa bilisterna, dom lyckades inte blöta ned mig, men det är ändå ett jävla sätt.

Vänta, nu blev jag gladare.

Hoppar av tunnelbanan på vägen in, passar på att springa in på gymmet och hämta min stegräknare som jag glömde där igår. Genar genom ett garage, det ösregnar här inne också, det är vattenfall i skarvarna i taket, det är omöjligt att ta sig ut utan att bli dyngsur. Känner igen den där röda bilen, visst var det han som pratade i mobilen och skickade en svallvåg över mig. Nu sitter han på sitt flashiga kontor i sin genomvåta Hugo Bosskostym  med blåa läppar och fryser. Fan vad bra jag mår. Fick du vatten i ögonen, så kunde du ju torkat av dig med slipsen gubbjävel. Nu skall jag in till stan och fota.

Tillbaka på tunnelbanan.

Här är alla trevliga människor som också bestämt sig för att åka in till stan för att flanera i det vackra försommarvädret. Titta jag åker ju First Business Class in till city, jag har ingen aning om hur jag skall hinna med att utnyttja allt extra benutrymme. Men några förmåner skall man väl ha för att man är skruvad där uppe i huvudet.

Hoppar av vid Odenplan, rätt många stationer i tunnelbanan innan, har ingen aning om vädret när jag stiger av. Men vattnet som rinner i trappan, smattret mot plåttaket i uppgången och alla människor som trycker innanför dörrarna talar sitt tydliga språk, nu tar jag en bild, drar  upp huvan och går ut.


Välkomna till Stockholm, nordens Venedig.

Nu har jag gått Drottninggatan och skall fortsätta downtown, vilket syns på den långa backen, det här skall bli ett Stockholmsinlägg. Det här skall bli en liten guidning runt i stan för er som läser mig. Titta det regnar redan lite mindre, häng på nu ( Men ta med paraplyet för säkerhets skull). 

Men först lite kultur

August Strindberg var 08 även om telefoner kanske inte var så vanligt när han levde. Eftersom han bodde på Drottninggatan så har man satt fast plåtbokstäver med olika citat från honom längst Drottninggatan ned till Kungsgatan.

Titta, det här var väl fint sagt.

VA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilken jävla psykopat !

Äsch skit i honom, han är ju död sen länge. Här är en rolig affär i backen där Linda brukar shoppa. Har man extrem klädsmak så är den värd en omväg.

Nu är vi nästan nere vid Kungsgatan, men jag tänkte vi skulle smita in och titta på ett ställe. 

Vi är nu på innergården vid Centralbadet. Om man är i Stockholm på ett hektiskt shoppingäventyr och vill ha lite lugn och ro en stund är det här den perfekta platsen. Man går Drottninggatan från Sergels Torg, ( motsatt håll jag kom ifrån) . Går över Kungsgatan, sen ligger ingången till höger några hus bort. Den här platsen är vacker och Centralbadet har nog Stockholms snyggaste fasad. Det finns ett par restauranger och vill man pulsen skall gå ned så kan man titta ut mot Drottninggatan på alla som stressar förbi utan att veta att stället finns.

Här ser vi Centralbadets vackra fönster med statyn glödlampsiskruvaren av den kände skulptören Philips Watt, en av hans ljusare ideer.

Nu skall jag mysa en stund.

Plask

Låter det när regnrocken träffar den blöta soffan, det är skönt ute nu, droppar lite från träden och frisk luft. Inte för varmt. Åskan rensade ur den när jag väntade på bussen. Jag skall återkomma till den här parken i en serie om Stockholm som jag skall starta efter semestern.

Färdigmyst, ute på Drottninggatan i det lätta duggregnet, igen.

Eller ösregnet, efter någon minuts fönstershoppande brakar det loss igen. Paraplyer åker upp och folk flyr in i butikerna. Nu fick jag nytta av mitt istället för att stå under en markis och fota gatan med fel vinkel. Ett litet paraply med automatisk uppfällning funkar bäst i sådana här situationer, så man kan vara snabb innan motivet försvinner. Däremot är det för klumpigt för att skydda sig själv när man skall fota, det är bättre att klä sig ordentligt så man har händerna fria. Nu blir det lite shopping tror jag.

Det här stället mitt emot PUB var lika spännande som den här bilden, kilar vidare.

En halvtimma senare.

Nej, shopping i det här vädret var ingen hit. Nu skall jag i alla fall prova jeans, jävla jobb att dra av gummistövlarna. Jag har hängt upp rocken på avrinning, var på väg in i en bokaffär och vände i dörren. Dom som jobbade där stirrade på mig, såg väl ut som allt jag vidrörde blev till pappersmassa så efter att jag fixat en pöl på golvet gick jag ut innan dom kastade ut mig. Kanske släpat på den gula bagen i onödan, men jag gör ett nytt försök.

Nå, vad tycks ?

Helt ok, morsan får hjälpa mig att lägga upp benen lite. Det blir första och sista klädköpet idag. Av med byxorna, på med alla kläderna och så tar vi iiiii och draaaar på gummistövlarna. Betalar, killen i kassen tittar ut genom fönstret, berömmer mig för min kläder för väderoutfit och stoppar ner jeansen i en pappkasse. Nu blir det bokhandeln.


PAPPKASSE!!!!!!!!!!!

SHIT !!!!!!!!!!!!!!!!

Bra med markis utanför så man slipper få solen i ögonen när man går ut, men titta på böcker kan jag nog glömma. Jag fick i alla fall nytta av den gula väskan, pappkasse hur fan  tänkte han. Ner med jeansen i väskan, drar upp huvan och stänger in mig i rocken, sen iväg.

Nere vid Sergels Torg

Hade jag haft en coach nu, så skulle han sagt. KajsaLisa, du måste sätta upp ett mål, det fungerar inte att bara simma runt i city och fota allting. Jag får nog börja tänka ut något, innan jag fotar mig ned till Farsta eller något sånt.

Nu sitter jag på en bänk lite längre ned på Drottninggatan och målfokuserar. Är strax klar och skall ta mig genom paraplyernas sammansvärjning in i Gamla Stan.

Riksdagshuset, Maud Olofs …….. Nej, nu skall jag inte vara dum, fokus var det.

Nu är jag nere i Gamla Stan, Västerlånggatan, Stockholms största turistfälla. Här kan japanerna köpa vikingahjälmar i plast med horn på och andra typiskt svenska saker vi alltid använder. Man kan till och med köpa turister här, man får dom i praktiska blåa plastkassar ( vänster i bild ). Alla japaner hade sådana. Nu skall jag göra ett litet expediment, jag viker av in i en av dom små gränderna som går tvärs emot gatan.

Ha ha, det fungerade. Här är SMHIs land och sjöväderrapport. Västerlånggatan: Sydlig vind, ihållande duggregn på tvären. Yxsmedsgränd: Vindstilla, mulet men uppehåll.

Framme vid etappmål ett, Stockholms hårdaste skivaffär. Min gamla har blivit för mycket AOR med slipowerklädd försäljare som försöker lura på mig gamla Toto CD. Här är det real stuff. Letat efter en speciell artist, finns han så finns han här. Om ni klickar på bilden så den blir större, ser ni min gula dybag sväva runt i fönstret till vänster. ( Creepy music )

Hittade nästan vad jag skulle, dom andra skivorna han gjort gick att beställa hem. Nu går det undan, etappmål två, mitt favoritpastaställe nere vid Gamla Stans tunnelbana.

Beställer in så blir det en öl i baren, skall bli skönt att sitta inne en stund.

Ser gott ut va ?

Många går säkert hit för den fina utsikten, men nu har jag ätit och myst klar. Ut i det fina vädret igen.

Ute på gatan igen, nu blev jag så där villrådig, alla i Gamla Stan pratar ju japanska så jag frågar stupröret om råd, det kan den här platsen, för det hänger här rätt ofta. Efter lite kallprat där vi bägge konstaterar att det regnar fortfarande och att jag får vattnet på utsidan och stupröret på insidan så får stupröret en ide.

Åka båt naturligtvis, det är ju så blött under båten så det gör inte så mycket om det regnar lite. Hinner precis med färjan från Slussen mot Djurgården. Jag går och ställer mig i fören, alla inne i båten pratar japanska i alla fall. Dessutom skall man vara ute när man åker båt.

TILL HAVS TILL HAAAAVS !!!!!!!!!!!!!!!!!

Nu slutade det regna, men vad fan är det här. Okej, ni får gärna springa runt på Västerlånggatan iklädda blåa plastkassar och trängas. Men lite sjövett skadar nog inte. Sluta tränga er ! Säkert ryssar.

Den här ön som ligger utanför Djurgården heter Beckholmen och skall också ingå i min Stockholmsserie om dom inte hinner lyxsanera den. Nu kände jag några tunga droppar, dags igen, bara att ta ned kameran.

Framme, nu är det nästan lika mycket vatten över som under båten. Om jag håller paraplyet så vattnet rinner efter ryggen borde jag få till en bild.

”Står ni här under tak och trycker landkrabbor ? Jag har stått i fören hela tiden tunnisar. Vaddå paraply, det är bara för att skydda kameran skall fälla ihop det meddetsamma jag fotat.”

Nej, jag fuskade och hade paraplyet uppfällt ända upp till spårvagnshållplatsen. Jag tror inte dom märkte det när dom flydde in i båten, fan vilken störtskur. Men jag är fortfarande torr under rocken, efter den här dagen, helt otroligt.  Nu skall jag sitta vid fönstret och torka upp samtidigt som jag myser över fisförnäma dyngsura östermalmskärringar som rastar småhundar på Strandvägen.

Framme, uppehåll för tillfället, nu passar jag på att sticka till bokhandeln, kan passa på att säga att den här rundturen funkar lika bra i solsken.

Hemma igen.

Tar ut fynden ur min gula drybag. Ett par jeans, två CD med Wednesday 13 och en torr papperskasse. Hittade ingen bok.

Lägger in en video med en låt från CDn längst ned. Lite sköna Alice Coopervibbar fast skitigare råare och elakare.

KajsaLisa

 

19 svar

  1. Har du sett videon till My home sweet suicide? Så jäkla skön med kontrasterna.
    För övrigt skulle jag kunna ge en hel del för att kunna snoka igenom din cd-samling, den verkar ju hur skön som helst hehe.
    Tack för rundturen i Stockholm, dock är jag fortfarande en smula skeptisk. Dock mindre än förut.

  2. Ajdå.. bara en massa regn.. 😉 Älskar dina texter ihop med bilderna 🙂

  3. hahaha – ett trevligt Stockholms-reportage trots vädret
    kram

  4. Hehe, ett stockholmsinlägg där jag känner igen nästan varenda plats, det hade jag inte förväntat mig! Hänger ju inte där så ofta och mest på turistställena.

    • Det jag ville visa var den där innergården på Drottninggatan, ligger centralt och det finns en otroligt lugn därinne. Skivaffären är en riktig godisbutik. Tror du skulle kunna hitta något intressant där med, även om du är spotifyare.

      • Jadå, Sound Pollution brukar besökas då och då! Länge sen jag var i huvudstaden nu, dock.

      • Suck, här trodde man man kom med något nytt, testa pastaresturangen intill nästa gång, det är den värd, om du inte …….. Jasså., det också.

  5. Mångårig erfarenhet av att gå på festivaler gör dig säker mot vatten. Blev du nått blöt mer än ”utanpå”?

    • Förutom när jag klädde av mig och brottades med stövlarna och den dyngsura rocken inne i provhytten, så faktiskt inte. 🙂
      Det funkade bra, det enda som var lite jobbigt var när kameran skulle fram. Speciellt när jag väntade på bussen och på båten, men apropå festivaler så var det här ingenting mot Sonisphere, men det funkade rätt bra då med, blev blöt om ena strumpan efter flera timmars ösregn.

  6. Skönt inlägg KajsLisa!!

  7. Skönt inlägg KajsaLisa!!

  8. Kul att följa med på din tripp, thanks!

  9. Riks CP

Lämna en kommentar