• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

GAMMAL MUSIK

Idag var det Första Majfirande och jag fick ihop några bilder till Gemsweeklyphotochallenge på temat gammal.

Jag fotar nästan bara ny musik på rockklubbar, men en gång om året på Första Maj innan avmarschen från Humlegården mot Norra Bantorget fotar jag gammal musik.

DSC_4345

Himlen hade lite show här för en stund sen, men annars är gammal musik rätt effektlös,. Dessutom utförs den bara i dagsljus, eftersom musiken uppfanns innan elektriciteten och musikanterna som är rätt många, skulle riskera att krocka med varandra i mörkret.

DSC_4352.JPG

Gammal musik är också väldigt minimalistisk, ingen löper amok med klarinetten eller lägger sig på rygg och jammar loss med bastuban. Dessutom inga våldsamma trumsolon från trummisen som bara har en trumma. Sen har dirigenten för lite hår för att headbanga.

DSC_4341

 Okej Jan Björklund jag vet att du inte är sosse, men du skulle bara se det här, raka led med exakta avstånd och raka ryggar. Ingen flippar ur. Du skulle ju kunna klä ut dig så ingen känner igen dig och smyga hit nästa Första Maj. Kanske inspireras du till ett nytt partiprogram för skolan.

Men skulle gammal musik vara tråkig?

DSC_4349

Absolut inte, kolla in dirigenten det svänger ju.

KajsaLisa

19 svar

  1. Imponerande med ett dagsfärskt inlägg till temat, väldigt imponerande måste jag säga. Undrar hur länge den gamla traditionen med ”brassbands” och blåsorkester kommer att hållas vid liv. Jag menar gubbarna har ju max 30 år kvar innan de dör… Å återväxten kan knappast vara lysande…

  2. Svar: Coolt att du vände på min bild på LP-skivor, men jag förstår inte var du hittade Jerry Williams? Gillade iofs killen som jag dessutom träffat irl flera gånger genom mitt jobb, men jag kan inte minnas att jag har en skiva av honom. Å min man gillar honom inte så…

  3. absolut inte tråkigt att musikanterna kommer ut och lufta sig.

  4. Gammal musik hänger sig kvar och jag kan ju tycka att det har sina tjusning det också. Lyssnade igår på rock från 60,70 och 80 talet och den håller än idag.
    Rolig tolkning av temat ”gammal” och med mycket humor.

  5. Bilden på dirigenten är obetalbar!

  6. Gammal hederlig musik med uniformsklädda musiker, wow! Var i Skottland i höstas och såg på tattoo och det var häftigt.

  7. Heisann, nei, Bach er blant idolene …. og at på til eldre enn korpsmusikk, så gammel musikk lever fortsatt godt i mine ører!
    Ha ei flott uke ;:OD)

  8. Underbar tolkning av veckans tema! Ha en härlig helg =)

  9. Ett sånt härligt inlägg om gammal musik. 😀 Men den har också sin plats i tillvaron och kan vara riktigt häftig på ett tattoo. Jag gissar att Arméns musikkår kommer leva kvar ett tag till men andra musikkårer kan ha det mer kämpigt att få musiker. Vi får hoppas att kulturskolorna kan bidra till återväxten.

Lämna en kommentar