• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

DOM SOM GÖR GROVJOBBET

Läste veckans utmaning när jag kom hem från London i Gemsweekly photochallenge grovt, fick mig att tänka på bröd. Men sen fick jag en ide, jag hade ju dom perfekta bilderna med mig hem i kameran.

Har ni tänkt på en sak, det finns en massa människor som måste göra grovjobbet ,för att allt i samhället skall fungera, saker vi ofta tar för självklart, men vi märker dom knappt. Jobben är ofta slitsamma, inte speciellt bra betalda och karriärvägarna få, många av platserna där jobben utförs är helt okända.

DSC_3866

Nu skall vi ta oss till en sån plats som är helt okänd, även för  dom flesta Londonbor fast det rusat fram under fötterna på dom i över 70 år.  Tunnelbanan, nej inte den vanliga tunnelbanan utan The Mailrail.

DSC03794

Tjugofem meter under marken går en tunnelbana tvärs genom centrala London  cirka en mil lång. Den öppnades 1927 för att transportera post mellan dom olika postkontoren och användes fram till 2003. I somras öppnades den för turister.

DSC_3854

Tunnlarna är byggda på samma sätt som resten av tunnelbanan med hopskruvade plåtar men det ser man inte normalt i tunnlarna eftersom det är mörkt. Men dom här är inte större än att man kan stå rak i dom. Vagnarna i första bilden är så små att man sitter bara en på varje säte.

DSC_3862

På perrongerna under postkontoren kör man film när tågen passerar. Här ser vi hur det såg ut en gång i tiden när grovjobbet gjordes här nere för att Londonborna skulle få sin post.

DSC03788

Här ser vi ett lok som verkligen gjort grovjobbet,. Det är ett servicelok vilket syns på förarplatsen längst bak. Tågen var nämligen förarlösa och styrdes centralt redan 1927.

Ifall någon vill testa det här så ligger det längre ned på samma gata som postmuseet, närmaste tunnelbanestation Russel Square. Tyvärr är det rätt dyrt, 17 pund för att åka turen som är en kvart, man bör förboka. Det finns ett litet museum där, men tyvärr kommer man inte in på själva postmuseet på biljetten vilket jag tycker är tråkigt.

Men trots allt är det dom här udda sakerna som får mig att återvända till den här staden.

Man hittar nya saker varje gång.

KajsaLisa

 

 

 

 

 

24 svar

  1. Detta hade jag aldrig hört talas förut, väldigt intressant. De som jobbade i dessa tunnlar gjorde verkligen ett grovjobb. Jag tycker att de som utför det grovjobb som inte många vill ha uppskattas alldeels för lite.

  2. Hahaha! Så du tänkte också på bröd:-))))
    Men jag förstår att du valde bort Lingon Grova och valde Mailrail i stället. Är det hår hos dig jag läst om Mailrail förut eller är det ett reportage som BBC gjorde? Spelar ingen roll, för bidraget är klockrent:-)

  3. intressant, har aldrig sett

  4. Så läcket!!! En annan som har posten i blodet var detta intressant. Far och mor gjorde över 30 år i kungliga postverket. Och då ska du veta att farsan jobbade bara tills han fyllde 50, sjukdom satte käppar i hjulet, däremot morsan slutade vid sin pensionering… hon hade ju mig att försöka fostra dom första åren som ej gav några ATP 🙂 Hårligt inlägg! Så typiskt av dig.

  5. Vad intressant att se!

  6. Vilken cool grej! Måste absolut testas nästa gång jag hamnar i London 🙂
    Härlig tolkning av temat också.

  7. Det kallar jag ett verkligt meningsfullt inlägg. Upplysande och intressant. Bra jobbat!

  8. Men hur i hela friden har du hamnat där under jorden! Där kan man verkligen snacka om grovjobb. Jag tänkte grovtvätt och grovkök, men detta var snäppet bättre. sen gäller det att ha foton också, o det hade du! Glad Påsk

  9. Suverän tolkning av veckans tema. Lärorikt dessutom! Kanske hinner vi testa detta i nästa vecka. Men väl dyrt…
    Toppenbilder.

  10. Wow vilken tolkning! Det är tur att vi har grovarbetare. Ha nu en fin påskafton!

  11. Heder åt alla som gör grovjobb både över och under jord! Toppentolkning!

  12. Så intressant! Nu har jag lärt mig något nytt igen. 🙂
    Visst är det så att det är många som utför grovjobb som vi inte tänker på men om de inte utför sina jobb, då märker vi det! (och klagar).

Lämna en kommentar