• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

JAG ÄR ETT FINANSGENI

Jaha, då var det dags igen, börsen ned 12% på fyra dagar, mänsklighetens försök att göra pengar av pengar har åter igen misslyckats. Det börjar gå upp för vissa att försöken i att bli ekonomiskt oberoende ser ut att sluta i finansiellt självmord. Nu är det Greklands låneskuld, gången innan var det subprimelån, innan det var det IT-kris innan den var det fastighetskris och så var det trettiotals depression o.s.v.

Att det beror på att folk har vansinniga förväntningar på det kapitalistiska systemet och en tro på att alla värdepapper bara kan öka i värde har tydligen inte inträffat än.

Som alla andra ideologier är kapitalismen och marknaden perfekt. Tyvärr styrs den av människor som inte är det.

Nu skall jag avslöja en hemlighet för er. Jag har ju tidigare i bloggen framstått som reseskildrare, snuskig tant, fyllkärring, politiskt vänstervriden och en del annat. men jag har även en okänd sida.

Jag är ett finansgeni.

Nu ställer sig alla frågan, varför var fondförvaltarna så lata och inte reagerade, varför sålde inte småspararna i tid. I Aftonbladet konstaterar Annica Creutzer att man skall parkera i räntefonder tills börsen går upp, men påpekar också att som vanligt är alla sent ute. Börsen har ju redan rasat.

Som finansgeni har jag noga analyserat vad felet ligger. Ni kommer nu gratis i den här bloggen att få svaret som varken fondförvaltare med skyhöga löner eller Nobellprisvinnare i ekonomi kunnat ge.

Svaret på frågan ” Varför sålde inte alla aktierna i tid när dom stod på topp.”

Eftersom svaret är komplicerat kan det bara göras som en fråga och det finns under videon.

TILL VEM DÅ ? 😛

KajsaLisa

6 svar

  1. Hahahahaha! 🙂

    • En av dom få fördelarna att vara fattig är ju att man inte behöver bry sig så mycket. Om det inte dippar så mycket att det blir nedskärningar och man blir av med jobbet.

  2. SVAR: Ja de fonderna har gått relativt bra så där har man har verkligen haft tur. Mina fonder fördubblade sig ett tag men dök ordentligt vid raset 2008-2009 så man kan ju få andra resultat om man vill det.

    Jasså? jag visste inte att allemansfnderna investerat utomlands? Det var la’ inte så bra?

    • Det var inte allemansfonderna, utan AP fonderna, alltså dom stora fonder som tillhör gamla ATP-systemet. Du sa verkligen det rätta ordet, ”tur”. Skicklighet tror jag med handlar om kontakter, alltså brott mot insiderlagstiftningen tyvärr.

  3. is i magen!! sälj ingenting nu, det är redan för sent, det är mitt råd i allt det här, säger som du, varför säljer aldrig någon sina aktier när de ligger på topp
    kramar

Lämna en kommentar