• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

KAJSALISA THE ROADMOVIE DEL 3

BLÖTEBORG GENOM EN NOLLÅTTAS ÖGON.

Vaknar upp i mitt tält utanför Göteborg.

Okej, jag förstår att dom måste skölja av Sveriges framsida ibland för att den skall vara fin, men varför just idag

Usch, vilket väder, regnigt och kallt, varför placerade jag inte tältet bredvid duscharna, nu ska jag antingen klä på mig en massa, gå dit och klä av mig eller spurta i bikini.

Det gick bra dit, men tillbaka nyduschad……. fan vad jag fffffrrryser.

En varm kopp kaffe i fleecetröja senare. Jag bryr mig inte så mycket om vädret egentligen, men är det något jag hatar så är det att packa ihop dyngsura tält.

Fast det här primitiva är rätt kul egentligen, duscha på camping, frukost i tältet och makea sig i backspegeln. Men ikväll när jag gör stan skall jag ha nära hem, som alla andra hotell med klass i sjöfartsstaden Göteborg så har det här master. Det var lättare att hitta hit idag, fast jag var tvungen att knuffa undan några blåa tåg med Toyotan som någon dåre ställt mitt i gatan.

Får inte rummet förrän i eftermiddag, men fick ställa in packningen så länge, medan jag kollar in Götet. Det påstås att vi nollåttor inte begriper oss på Göteborgshumor, men den här var ju lätt. Fotar innan ironin regnar bort.

Jaha, då skall jag ställa bilen i Nordstans köpcentrumsgarage, skall bara passera över Norra sjöfarten, sen finns det Östra Nordstan och Södra Hamngatan och……… hela jävla stan består ju av väderstreck. Undrar om det finns Sydväststaden också där man inte blir blöt i håret idag?

Så där ja, medan tältet ligger och möglar i bakluckan på min bil, skall jag kolla på allt jag inte behöver i Nordstans jättegalleria, men först lunch, pastabuffe till höger.

Trodde man kunde lita på Göteborgare, hon som stod i receptionen på campingen sa att det skulle bli samma väder hela dan. Inte att det skulle bli värre. Det blir ingen hunkspaning från någon uteservering på Avenyn idag och skall jag fota så blir det under markiser och ifrån portuppgångar. Fast det är ju ingen höjdare och komma hem och så frågar folk.

-Vad gjorde du i Göteborg?

. Flanerade i Nordstans Galleria.

-Wow. är det inte där dom har Dressman och Kapp-Ahl

– Jo jag såg det,

-Häftigt.

Den sista torra platsen på ett bra tag. Har precis dragit på mig den Göteborgska landskapsdräkten, regnjacka och regnbyxor. Fördelen är ju att hittar jag något snyggt i någon affär, så lär jag ju tänka över det mer än en gång, innan jag krånglar mig ur den här outfiten för att prova. Inga dumma impulsivköp alltså. Nu väntar jag bara på att dom sista Göteborgarna skall fly i i köpcentret så jag fär stan för mig själv.

Jag har bestämt mig för att flanera på Avenyn upp till Götaplatsen, sen skall jag ta spårvagn tillbaka. Den främre verkar vara en turistvagn till Liseberg.

Jag har hört att det regnar från sidan i Götet, men att det regnar underifrån visste jag inte. Får väl köpa ett paraply att stå i ifall det dyker upp en sån här lokal kraftig skur under mig.

Vackra hus och spårvagnar har dom i alla fall. Nu ser alla Göteborgare som läser det här att jag inte fuskat, det här är andra Lisebergvagnen, jag har alltså plaskat hit upp själv. Är det någon som vet var man hämtar ut simborgarmärket.


Titta, jag som klagade på trängseln i Gränna. Jag har ju hela Götaplatsen för mig själv. Förutom två Göteborgare ( syns på klädseln). Dom tror nog att jag  är här ifrån, för jag har ju också landskapsdräkt. Han som står där framme är Poseidon, havets gud. Han gillar vatten, det är därför han inte har paraply idag.


Simmade in här och hade lite fikamys, kan rekomendera deras mangocheesecake, fast be att få vispgrädde istället för hallonsås, mindre sötsliskigt. Nu duggar det bara.  Skall leta upp en spårvagn.


Stod och valde mellan Lisebergsvagnen och den här. Hade det fortsatt ösregna hade jag tagit den andra, tänk att få ha ett helt nöjesfält för sig själv.


Nu sitter jag på spårvagnen ihop med några goa fuktiga Göteborgare och försöker imma igen rutorna, visst blir färgerna bra i regnet.


Passerar över Götaälvsbron, skall vara lite allvarlig. Det jag verkligen gillar i den här staden är att den har lite skit under naglarna och inte är så slipsnissig som Stockholms innerstad.

Se själva, båtar, kranar, liv och rörelse. När dom första sjönära skokartongerna med stora glasytor och balkongräcken i ädelträ och metall, dök upp hos oss tyckte jag det var jättehäftigt. Men nu har dom spridits efter dom gamla kajerna och stränderna överallt.Tycker ni skall vara rädda om det här, vi i Stockholm ligger kanske bara 10- 20 år före i utvecklingen och det är inget jag är stolt över.


Okej, ni har uppkallat en hållplats efter en nollåtta, klart det blir en bild i bloggen.


Varmfrontsgatan, det är 13 grader ute nu. En till Göteborgvits, fast den med soldäcket var bättre.


Nu hittar jag i Göteborg, Liseberg va? Jasså inte det.


Sådär, här är mitt fina hotellrum som har allt utom torkskåp. Måste ju ha torr landskapsdräkt när jag skall vara fin i kväll. Skall ligga på sängen en stund och läsa om regnkaoset. Ha ha, Göteborg var inte värst i Sverige i alla fall.

Lägger in några goa Göteborgare, kanske tur att det är så blött med tanke på hur dom håller på i den här videon.


Blev en kväll på Dubliners och tro mig, det regnade inte.

KajsaLisa

Skrivet av kajsalisa 31 augusti 2010 klockan 20:36

Kommentarer

Haha det var ju en anledning så god som någon 🙂
Skrivet av Nattis 2.0 2010-09-07 kl 12:42
kajsalisa svarade 11 september 2010 klockan 20:59:
Vem har sagt att man inte hittar något intressant på Varmfrontsgatan, platsen kan ju bära på spännande hemligheter, som ingen upptäckt än, för väl åka det igen och undersöka.
Du verkar vara ganska nöjd med din resa ner hit till Göteborg trots regnet och det är ju bra! Fast lite synd var det ju då du inte direkt har vägarna förbi. Alla städer har ju sin charm, dock försvinner den kanske i viss mån då det regnar.
Jag kan förstå att du föredrog en natt under tak. Barken Viking ja, lite tjusigt sådär. Där har jag ätit julbord där några gånger och det är lagom mysigt.
Kul inlägg.
Skrivet av annamis 2010-09-06 kl 22:46
kajsalisa svarade 11 september 2010 klockan 21:01:
Jag missade ju uteserveringshänget på Avenyn, men på sätt och vis så vart det lyckat ( kolla svaret till Nattis). Personligen så tycker jag att sitter man inregnad i ett tält på Tofta på Gotland så är det ju ingen höjdare. Men om man besöker Göteborg, Stockholm eller Malmö, så känns det okreativt att klaga på vädret. Det finns så mycket att uppleva både inomhus och utomhus så det räcker. Vädret hinner man liksom inte med. Tänk på dina Londonresor, staden har ju allt utom fint väder.
Vad gjorde du på varmfrontsgatan?Du var inte ensam va? För nästa gång du är i stan och är ensam så säg till. Kan jag så kommer jag gärna till ”the Dub” och tar en öl med dig (Mitt favoritställe i stan) 

Skrivet av Nattis 2.0 2010-09-05 kl 01:43
kajsalisa svarade 5 september 2010 klockan 12:20:
Hur jag hamnade på Varmfrontsgatan ? Ha ha, jag tar det från början. Jag åker varje sommar och hälsar på släktingar i Malmö. Har tröttnat på motorvägar, speciellt sträckan efter Jönköping genom Småland, så den här gången tänkte jag göra lite avstickare och skriva en serie om det i bloggen Speciellt Göteborg, som jag knappt varit i tidigare och har en del läsare som bor där. Om jag var ensam, rummet på bilden är ett dubbelrum, dom hade inget annat så det sög i plånboken på en person. Jag skrattade ordentligt när jag vaknade på morgonen i tältet. Vädret var perfekt, en av fördomarna om din stad som ingen kan rå för.Jag kunde göra ett ironiskt fotoinlägg utan att klanka ned på staden, människorna eller låta som en överlägsen nollåtta. När jag skulle gå ut ur köpcentrumet så var det ännu värre och ännu roligare. Ville testa lite spårvagn, men femmans väg från avenyn tillbaka till läppstiftet bredvid båten där jag bodde var för kort. Jag åkte med hela vägen runt och hamnade bara på Varmfrontsgatan, för där vände den. Hon på bilden, har absolut ingenting med mig att göra. Vet ej när jag hamnar där nästa gång, jag har inga bekanta eller släkt i staden, så det lär ta ett tag. Men jag gillade Götet, människorna jag pratade med och Dubliners ( finns även i Stockholm ) Så vi får väl se, vi kanske strålar samman i så fall. Jag är dessutom övertygad om att solen skiner på er ibland också 🙂
det är lugnt du får bära mask om du vill..skojar och förstår..Åk upp i läppstiftet nästa gång du är i Göteborg.
Skrivet av stefan 2010-09-04 kl 23:48
kajsalisa svarade 5 september 2010 klockan 15:06:
Låppstiftet i rånarluva, självklart.
tillåtet passera gränsen lite ibland med lite humor..och fikat tar vi uppe i ”läppstiftet” i Göteborg med utsikt över hela Göteborg 😉
Skrivet av stefan 2010-09-04 kl 09:20
kajsalisa svarade 4 september 2010 klockan 22:57:
Läppstiftet vet jag vad det ligger. Häftig byggnad, bodde ju på båten bredvid. Tyvärr är jag inte i Göteborg så ofta, dessutom är jag lite hemlig av mig, men tack i alla fall.
haha landskapsdräkt!! youre
hilarious
Skrivet av charlotte 2010-09-03 kl 23:55
kajsalisa svarade 4 september 2010 klockan 00:49:
Thanks.Var det inte en rätt praktisk ide. Det är ingen mening med knätofs eftersom fiolerna ändå blir vattenskadade.
var gränsfall på vissa inlägg men som tur är har vi humor i Götet 🙂 och fikat tar vi på insidan utan paraply 😉
Skrivet av stefan 2010-09-03 kl 23:00
kajsalisa svarade 4 september 2010 klockan 00:54:
Touch the limit but dont cross it. Inomhus? är ni tunna 🙂
ha ha sjukt bra och gillar din humor men hojta innan nästa besök i våran stad så kan vi nog bjuda på fika.. 🙂
Skrivet av Stefan 2010-09-02 kl 14:52
kajsalisa svarade 2 september 2010 klockan 21:46:
Under ett paraply kanske 🙂 kul att Göteborgare gillade inlägget. Försökte hålla det på en lagom ironisk nivå.
*Torkar en tår ur ögonvrån* Jäkla allergier.
Så fint du beskriver min stad. Du borde ge dig på att skriva reseskildringar och guideböcker. Seriöst 🙂
Skrivet av Diana 2010-08-31 kl 21:58
kajsalisa svarade 1 september 2010 klockan 18:49:
Tack, hoppas du kände igen det. Turistskildringar vore nog kul, måste bara lägga in mig på avironisering först.

Lämna en kommentar