• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör som 21 andra, prenumerera du med.
  • Kategorier

SKYLTSÖNDAG LITE ALLVAR

Det blev ingen Tråktorsdag utan jag åkte direkt ut till landet över midsommar. Sen hade jag ingen kamera med mig.

Men förrförra helgen var jag och såg en teaterpjäs om kvinnoförtryck i Iran. Jag lägger upp bilder på skyltarna som visades på väggen bakom skådespelarna. Upproret från modiga kvinnor, började med att en ung kvinna mördades av moralpolisen eftersom hon vägrar bära slöja.

Inte cykla, inte ha hund, inte visa håret, inte sjunga, så det värsta av allt.

Älskar man någon som regimen anser tillhör fel kön kan det sluta med dödsstraff.

Avslutar med ett par bilder på skådespelarna.

Visserligen ser man förtryck på TVnyheterna jämt, men upplever man det på en teater så skakar det om en på ett helt annat sätt och skapar en eftertanke. Det var därför jag ville lägga ut dom här bilderna, även om ämnet kanske inte är så roligt. Länkar upp till BPs Skyltsöndag.
KajsaLisa

6 svar

  1. Det var nog det mest tänkvärda bidraget till Skyltsöndag du någonsin lagt upp. Hoppas att många kollar ditt bidrag och/eller har sett pjäsen. Har så svårt att kommentera situationen i Iran och andra länder som till exempel Afghanistan. Blir bara så himla ställd och ledsen. Det är ju inte 1800-talet vi lever i utan det är 2023…

    Stort tack för att du skyltar och länkar.

  2. Jag lärde känna många flyktingar under flyktingkrisen 2015,men bara en från Iran. Han hade konverterat till kristendomen, jobbar idag som pastor i Svenska kyrkan och är gift med en finsk tjej. Vi har fortfarande kontakt liksom jag har med många andra, många från Afghanistan och Eritrea. Fråga inte mig vad jag tycker om nya regeringens politik

  3. En föreställning jag gärna sett. Verkligen ett tänkvärt och verkligt viktigt budskap-

Lämna en kommentar