• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 17 andra följare
  • Kategorier

SKYLTSÖNDAG: KOLLEKTIVTRAFIK OCH KLASS

Låt oss säga att du kliver på bussen eller tunnelbanan. Du slår dig ned bredvid någon okänd, utan att ha en aning om vad den personen tjänar eller har för social status.

Men så har det inte alltid varit, i alla fall inte i London, nu kan ju en ursäkt vara att Londons kollektivtrafik är mycket äldre än vår, men det jag skall berätta här är riktigt knäppt.

Idag anses segregation något fult, men då ansåg man att det var något önskvärt.

Vi hoppar tillbaka till 1863, då den första tunnelbanelinjen öppnades, den hade både första och andra klass, första klass var för överklassen, den andra för medelklassen och arbetarklassen hade inte råd att åka med så det behövdes ingen tredje klass.

En ursäkt för denna indelning kan ju vara att dom första linjerna hade ånglok och betraktades som vanlig järnväg, ordet tunnelbana eller det engelska namnet Underground fanns inte.

Men 1890 hände något, man insåg att det inte gick gräva upp hela London för att bygga nya tunnelbanor. Man grävde djupare och vagnarna blev mindre. Nu blev det svårt att ha första och andra klass i dom trånga vagnarna så det blev en klass men vanliga arbetare hade inte råd att åka med.

År 1900 öppnade Central Line som den andra deep level tube, den linjen med röd färg på kartan. Man införde the Two Penny Tube, billiga arbetartåg på speciella tider så folk kunde ta sig till jobbet någorlunda bekvämt. Men protesterna lät inte vänta på sig, tilltaget beskrevs som vulgärt av några tidningar.

Runt 1907 var systemet så utbyggt i att man kunde börja expandera mer ut i förorterna, något som bara riktade sig till medelklassen som intog alla villaområden som växte upp. Tunnelbanan framställdes som ett transportmedel för shopping, restaurang och teaterbesök som dom flesta inte hade råd med.

Men hur tog sig arbetarna mellan bostäderna och fabrikerna?

Kunde man inte gå så fanns det ett alternativ, spårvagn, det syns en bakom militärlastbilen. Dom hade oftast två våningar, först drogs dom av hästar sen blev dom som den här elektrisk. Det var billigare att anlägga så priserna blev lägre.

London hade ett tag Europas största spårvägsnät, något inte ens Londonbor känner till idag. Men det sista av det lades ned för rätt länge sen, 1952.

Egentligen var det två nät, ett norr om Themsen och ett på södra sidan som inte hängde ihop. London är indelade i Borroughs och dom snobbiga och rika Kensington och Westminster vägrade att släppa genom några spårvägslinjer till södra sidan. Spårvagnar användes av dom lägre klasserna och sånt skulle inte få rulla på deras fina gator.

Dom som bodde i dom här rika områdena hade stort politiskt inflytande så så fick det bli.

Ända fram till 1906 då Kingsway drogs fram genom Holborn ned till Themsen. En kort Tramway-subwaytunnel ner mot Themsen som kopplade ihop det.

Till slut utjämnades det och Södra London fick ett eget spårvägssystem eftersom dom har färre tunnelbanor än norra delen.

MEN JAG SPARADE DET KNÄPPASTE TILL SIST

Vi hoppar tillbaka till år 1852

Det året öppnade The Necropolis Railway

På grund av befolkningsökningen under 1800-talet och att staden knappast var hälsosam att leva i fick man problem med var man skulle begrava alla. Nya begravningsplatser byggdes men till slut var det någon som kom med en smart lösning.

Ett företag köpte upp mark sydväst om London långt ut på landet och anlade en jättelik begravningsplats. Från Waterloo Station till Brookwood Cementary en järnväg, som körde avlidna och anhöriga till begravningen.

En Biskop förfasade sig över det när han fick reda på planerna.

”Det kan knappast anses lämpligt att blanda samhällsklasser på det viset. ”

Att alla var döda och låg i kistor saknade tydligen betydelse.

Sådär äntligen klar med det här långa inlägget, länkar upp det till BPs Skyltsöndag.
KajsaLisa

10 svar

  1. Det var nog det längsta inlägget/den längsta Skyltsöndag du lagt upp på länge. Och det tackar hag för. Inte bara toppen skyltar utan otroligt intressanta texter. Hade inte en aning om att London haft dubbeldäckare-spårvagnar. Det var helt nytt för mig. Gissar att du gick en guidad tur. Himla rolig och informativ läsning. Å visst var det skillnad mellan folk och folk. Det är det idag också om du tänker efter;-)
    Stort tack för din Skyltsöndag och länken:-)

  2. nostalgi före min tid… hade lite otur i London men lyckades genomföra resan med barnbarnen…. och elvaåringen tappade passet på planet på hemvägen… men vi släpptes in i Sverige (nån städpersonal hade hittat det)

  3. Ja hur tänkte dom där? Inte går det väl att blanda klasser på det där viset… 😉

  4. Jättesnyggt skyltat! Och stort tack för en fin historisk återblick där jag lärde mig en hel del.

  5. Detta har du sammanfattat fint. Har gått och lurat ett dygn på en kommentar…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: