Det finns saker som för oss är helt självklara, men innan dom fanns hände det att någon tänkt utanför boxen och iden kanske verkade så annorlunda att alla ruskade på huvudet. . Som exemplet jag tar upp i BPs Skyltsöndag idag från London Transport Museum (nej jag är inte riktigt klar med museet än, det finns en del kvar)

Det här är en tidig karta över Londons tunnelbana, troligtvis från 1907 som jag skrev i förra skyltsöndagen, är tunnelbanan väldigt gammal. Den är väldigt detaljrik, gator parker och annat finns med precis som på vilken karta som helst. Dom flesta linjer finns kvar, vissa stationer har bytt namn och linjerna har andra färger idag.
Problemet var att London expanderade med nya stationer och den blev bara plottrigare och plottrigare.
En som såg problemet var en man som arbetade som ritare på en teknisk avdelning på London transport, Harry Beck. Han tog bort allt som inte hade med stationer och linjer att göra, det enda han behöll var Themsen. Den första moderna tunnelbanekartan från 1933 är den under.

Det här gjorde han på eget initiativ och presenterade för ledningen, men dom var skeptiska, så här kunde väl inte en karta se ut. Men han övertalade dom att testa och en provserie på 500 kartor trycktes 1933, det blev en succe.
Harry Beck var alltså inte kartritare eller grafiker, han arbetade med att göra tekniska ritningar och den ser ju egentligen ut som ett elschema, vilket var logiskt för honom. Han fortsatte med att uppdatera dom till 1960. Även Stockholms tunnelbanekarta är gjord på det här viset.
Den första bilden tog jag på museet dom två andra är posters jag köpt där.
KajsaLisa
Filed under: Uncategorized |
Tackar för den infon KajsaLisa! Det är ju sånt man aldrig tänker på när man ser tunnelbanekartor. Det stämmer ju liksom aldrig med verkligheten och absolut liknar elscheman. Har aldrig tänkt på det förut, men nu när du säger det så… Kul att du köpte affischer med dig hem.
Tusen tack för länken och ditt fina och informativa inlägg till Skyltsöndag:-)
Tack själv. Jag tänkte inte heller på det innan jag fick höra berättelsen.
Utanför boxen ja… och intressant läsning du bjuder på till dina skyltar. Snyggt tema du visar upp till en talande tråd. Jag är impad hur de kunde bygga tunnlar så där redan så tidigt (du nämnde ju årtalet för ett tag sedan) The Tate Gallery riktigt läcker.
Tack 🙂
Mittenkartan är helt klart tydligast och mest lättläst.
Men jag skulle inte vilja åka efter den, linjerna har bytt färg och stationerna namn.
det var en del att tänka på för att få ihop en tunnelbanekarta, begriplig…
Men den var rätt enkel egentligen, bara att komma på det.
Kartor är spännande och roligt att se hur tekniken att framställa dem förändrats under åren- Gillade extra den sista postern.
Lite svår att tyda bara 🙂
Men iden är ju rätt enkel, det gäller bara att komma på den.
https://soranews24.com/2015/03/23/we-finns-just-like-it-simple-net-users-cant-get-enough-of-helsinki-metro-map/ Just the way finns like it!
Kollar länken senare, skall ut till landet i morgon. måste lägga mig nu.