• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 15 andra följare

  • Kategorier

FÖRBÄTTRA

Veckans bidrag till Gems Weekly Photochallenges utmaning på temat förbättra.

Vissa behöver förbättra sig, det kan ju innebära flera saker när chefen hittar hans spritflaska och ger honom en utskällning. Nej det är inte okej att vara full på jobbet, men han kanske tänker att han måste förbättra tekniken att gömma den.
En detalj ur en fantastisk modelljärnväg på Modelljärnvägens hus.

Vet ni vilken uppfinning som räddat flest liv och förbättrat folkhälsan mest? Nej det är inte Penicillinet utan avloppet, man blev av med kolera och en massa andra sjukdomar som spreds av dåligt vatten i städerna. Så då måste väl två sådana här vara bättre än en.


Hellre toal-två än toal-ett alltså.

Nu skall jag berätta den sorgliga historien om förbättraren Knut Lindmark. Utbildade sig till ingenjör och gjorde en strålande karriär. Sen bestämde han sig för att han ville förbättra möjligheten att ta sig upp på Söders höjder. Han låg bakom bygget av Katarinahissen som stod klar 1883.
Det kostade 5 öre att åka upp och 3 öre att åka ned och det blev en succe.

Hissen som står där idag är sen 1935, den gamla revs när man byggde om Slussen förra gången.

År 1884 ville han förbättra möjligheten att ta sig mellan dom västra och östra stadsdelarna utan att behöva gå i alla trappor över Brunkebergsåsen, Kungsgatan fanns inte då.

Projektet var väl 1800-talets Hallandsås, husen ovanför började röra på sig, det ville rasa ihop, efter förseningar och fördyringar öppnade tunneln 1886.

Nu fanns ett annat problem och det var att stockholmarna tyckte att 2 öre var på tok för dyrt för att gå genom och ingen ville betala. Efter en till misslyckad affär var han på obestånd och tog livet av sig 1892.
Däremot förbättrade man tunneln 1997 så den ser ut som på bilden. Ett snyggt slut på en tragisk historia.

KajsaLisa

14 svar

  1. nej, sitter inte på samma holk…. med nån 😳

  2. Både hissar och tunnlar är en gåva till mänskligheten 😀
    Ett dubbeltryckeri verkar dock lite skumt. Visserligen gillar jag sällskap men…
    Fast å andra sidan:

    Varför inte? 😉 (Svägerskan och jag på ett dubbeldass i Stockholms skärgård)

  3. Tack för bild och text här! Modelljärnvägens detaljer är verkligen suveräna. Det där mes avloppen visste jag inte. Detsamma gäller den verkligen trista berättelsen om Knut Lindmark. Tur att du finns för att öka på min allmänbildning:-)

  4. Tunneln har räddat mig många gånger på vägen mellan Kungsholmen och Zita eller Sture biograferna. Smidig torrskodd och snabb, en bit av vägen i alla fall. All cred till Knut, en man före sin tid.

  5. Modelljärnvägens hus i Alunda vill jag gärna besöka tillsammans med barnbarnspojkarna. Just att de detaljer som man byggt gillas. Att avloppen kom till var ju en förbättring av stora mått och räddade ju många människors liv. Stockholm var ju som så många andra städer en riktigt smutsig stad,
    Har läst om Kunt Lindmark tidigare och en sorgligt öde gick han till mötes. Tyvärr kom hans förbättringar inte att uppskattas förrän långt senare när det var för sent-

  6. Jag har haft svårt att fortsätta i denna utmaning. Orkade de 21 första veckorna, men orden har känts lite väl svåra. Utmaningar ska vara utmaningar, men av mig krävde de tyvärr för mycket energi.
    Däremot tycker jag om att läsa bloggar och se hur andra illustrerat orden 🙂

  7. Dubbeltoa, ingen höjdare tycker jag. Har för mig att det på torrdassens tid ibland fanns en lång rad holkar och det var väl ok i storfamiljerna!
    Tunneln har jag aldrig sett men den är fin på bild! Men vilken sorglig historia.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: