• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

BLÅ 18,5-GRADERSHIMMEL

BP var lite missnöjd med gårdagens inlägg🙂 Hon saknade en bild på en blå himmel, okej en bild hade jag väl kunnat lägga in, men nu blev himlen inte blå för någon timme efter att jag gått in i Gamla Stan. Men tack i alla fall för att jag fick veta att det är 18,5 grader i morse. Saknar termometer nämligen.

DSC_3837

Okej, lägger väl in en från idag då, äntligen kan jag sola och använda hjärnan samtidigt.

DSC_3835

Lade bara ut en badhandduk hemma på gräsmattan i lä, riktigt behagligt, gräset sticks inte lika mycket längre och behöver inte vattnas eftersom himlen fixade det igår. Det kanske var i senaste laget för att rädda den, men äsch komposter behöver ju också vattnas.

Men nu åter till Gamla Stans himlafenomen det finns nämligen inga blåa himlar inne i Gamla Stan, okej BP du kanske tycker du sett en, titta genom kameran får du se att det är en illusion.

Vi kan kolla på den här bilden som jag tog förra året, jag var helt säker på att den var blå men titta själva.

DSC_0284

Alltså det är så mörkt i gränderna så att för att få med husen, så måste man ställa in kameran så himlen blir överexponerad, alltså vit.

DSC_0284 (kopia) 3

Nu går det inte att återskapa en blå himmel i bilden, men hade jag satsat på det så hade den sett ut så här ungefär. Nu kan man fixa det med ett tonat gråfilter men eftersom himlen ligger i mitten så går inte det. Visst Photoshop funkar säkert men då hade man ju kunnat stoppa in vad fan som helst. Typ en sandstorm eller ett UFO, eller varför inte en Lars Adaktusson som stirrar ned mellan huskropparna. Eftersom Kristdemokraterna skickat upp honom dit för att representera dom. Photoshop är fusk, säger bara det.

 

Här har vi alltså förklaringen till varför alla japaner springer runt där inne i blåa gladpackponchos. Dom ser hela verkligheten genom sina 18 kameror dom ha runt halsen. Sen  vill dom fota varandra stående utanför en butik på Västerlånggatan som säljer mjukisälgar med vikingahjälm. Därför går dom runt med en evig grådaskig duggregnshimmel över sig. Hade dom velat fota blåa himlar i Gamla Stan hade dom sprungit runt med ficklampor  istället.

Men det är ju nästan omöjligt att göra alla nöjda när det gäller himmelsfotografering, snart kommenterar väl någon från Pridefestivalen också.

Kajsa är du med eller mot oss, vi vill ha en regnbåge.

Okej det är nog lika bra att jag gör alla missnöjda istället. Jag lägger in en bild på den värsta jävla skithimmel som finns.

DSC_2765 (kopia)

Brun 1,5 gradershimmel i December tagen på St Eriksbron med risk för dubbelsidig lunginflammation. Lägg märke till hur det halvfrusna slasket kläggar sig på räcket, vilket man dessutom måste hålla sig i för det blåser halv storm.

Så jag har ett förslag: Oavsett det blir värmeböljor på 35 grader eller hagel med åska så slutar vi alla ( även jag givetvis ) att klaga på vädret och njuter av det som är kvar av sommaren vad den nu kan tänkas bjuda på.

Kolla bilden igen, om lite över fyra månader är vi där , glöm inte det.

KajsaLisa

8 svar

  1. Ha ha, inte lätt att göra BP nöjd🙂 Fortsätt du med ditt regn-fotande för det gör du så himla bra. Charmig bok förresten, läste den nu på semestern. Och vädret är bland de få saker som vi inte kan göra någonting åt så det är bra att gilla läget helt enkelt. Hade sett fram mot ett något svalare Sverige när vi kommer hem men ska visst bli ny värmebölja på måndag.

    • Idag skall jag börja läsa den. Sen blir det nog nästan bara regnbilder den här sommaren. Jag orkar inte springa runt och fota i 30 plus så då blir det stranden. När man kollar tillbaka i den här bloggen om ett par år så kommer sommaren 2014 att framstå som den regnigaste i historien, vilket naturligtvis inte stämmer🙂

  2. Hahaha! Du har en eller minst två poäng där. Ska försöka motbevisa dig nästa gång jag är i Gamla Stan och det råkar vara blått däruppe;-)
    Å du, jag klagar inte heller över vädret, för jag minns alltför väl St Eriksbron och liknade vintriga miljöer.
    Stort tack för länken förresten:-)

    • Nu passar vi på att njuta av allt väder och oväder som finns kvar där uppe Augusti ut. Lycka till att motbevisa mig, men fuska inte med bilder från Kornhamnstorg ut över Strömmen bara🙂

  3. Lite hotfull avslutning…visserligen med en nypa sanning. Men sådär i augusti, då man börjar bli känslig…
    Fortsatt skön sommar.
    /Kiki

  4. Den bron brukar jag gå under, längs vattnet, när jag är i Stockholm… Fast i det där vädret tar jag nog tunnelbanan. När det däremot var ”snökaos” promenerade jag gatt i ett nästan bilfritt Stockholm! Älska höst och vinter!

Kommentera

