• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAS SEMESTERVYKORT 1

Jag tänkte ju uppdatera då och då under semestern. Nu har jag inte bloggat på över en vecka dags att lägga ut ett semestervykort kanske, togs i helgen om jag minns rätt så jag länkar upp det till Marits Helgbild.

DSC_3781 (kopia)

Bilden föreställer min författarlya någonstans i Roslagen, som  jag lånade i veckan. Skrivandet blev framåt nattimmarna, på dagarna var jag social, badade och solade.

Cirka 20 sidor till mitt insomnade romanprojekt blev klara. Den här veckan var jag på väg att ändra uppfattning, skriver man bättre om miljön är inbjudande?

Jag känner några som var ute och kollade på Strindbergs skrivarlya på Kymmendö ön som är mer känd som Hemsö i Hemsöborna. Dom berättade att dom blev förvånade över att Sveriges största författare satt i ett fallfärdigt skjul och skrev. Borde han inte suttit på en punchveranda med snickarglädje i någon grosshandlarvilla  högt uppe på en klippa och haft utsikt över en fjärd med segelbåtar, sjöfågel och annat.

Okej här upphör alla likheter mellan mig och Strindberg, men det här med miljön är bara bullshit.

Skrivande handlar om driv och ingenting annat.

Men ändå slog det mig när jag flyttade in här förra tisdagen, lackat trägolv, en mikro, en säng och ett bord med en stol. Visst var det mysig med all den gröna vildvuxna naturen jag såg genom fönstret, eller regnet som smattrade mot plåttaket för några nätter sen. Kanske miljöombytet gjorde att jag kom igång, men det handlade nog mer om att jag var ledig och hade tid.

DSC_3780

Skriver man en bok om ett litet hus som ligger under en ek så blir ju i och för sig researcharbetet lättare om man sitter och skriver i ett sånt hus.

Cirka 150 sidor i boken är klara nu och jag har en bestämd uppfattning. Jag har hört många fantisera om bokprojekt. Antingen skall boken skrivas på en exotisk plats, helst i en hydda med sandstrand och palmer. Eller i den perfekt inredda skrivarlyan i ett hus i Stockholms skärgård, på västkusten eller i en lite by i Provence omgiven av vinodlingar. Troligtvis bygger hela inspirationen på ett hemma hos reportage, hos någon kvinnlig deckarförfattare. Men om det har så mycket med själva skrivandet att göra tvivlar jag på. Dom borde nog satsa på aktier eller Lotto så dom fick ihop pengar till bostaden.

Okej visserligen greps jag av den där känslan, när jag satte in datorns kontakt i väggen men efter att jag snubblat över min stora blåa bag några gånger, den börjat packa ur sig själv efter ett tag på golvet och jag skickat den första pizzakartongen över axeln var det bussiness as usual,

Jodå, naturligtvis städade jag efter mig innan jag åkte hem.

Tyvärr glömde jag dock tandborsten, som satt nedtryckt bland pelargonerna i krukan i fönstret.

Återkommer under nästa vecka, nu är jag taggad för romanprojektet.

KajsaLisa

6 svar

  1. Kul att du är så inspirerad med att fortsätta med romanen. Vad handlar den om?
    Det är lite lustigt – för egentligen förknippar jag dig inte alls med idylliska små söta hus i mitten av ingenstans… Där hade jag alltså fel.
    Man måste nog ha tid att skriva. Jag menar har man ett heltidsjobb så är man ju trött när man kommer hem. I och med det orkar man nog inte vara kreativ antar jag.

    • Visst är det lättare om man är ledig. Romanen handlar om en tjej som blivit dumpad, tappat all självkänsla och den långa vägen tillbaka.Den börjar och slutar i samma soffa, med ett år emellan

  2. Jag tror som dig, skrivande handlar mycket mer om driv, envishet och disciplin än om miljön du sitter i. Jag har ingetdera…

  3. Jag har närt samma författardrömmar. Lustigt nog har skrivandet helt lagts på hyllan när jag hamnat i miljöer som där din stuga verkar finnas.
    Jag inser att när jag har äventyret runt husknuten ja då blir inget författande gjort, bara små anteckningar som kanske kan användas vid senare tillfälle.
    Så att du lyckades skriva tjugotalet sidor på din roman under stugveckan är duktigt jobbat. Imponerande.
    Jag tampas vidare med min egen roman, den behöver ”snyggas till” och det arbetet går tyvärr trögt just nu.
    Kanske går det lättare i höst, när allt går mot grått kan jag kanske styra skrivandet lite bättre.😉
    Lycka till med ditt romanskrivande.

    • Tack, kul att fler håller på än jag. Visst fanns det annat som lockade, men det var mycket innanför pannbenet som skulle ut nu. Sätt ihop ett spännande persongalleri så släpper det nog, så gjorde jag.

Kommentera

