• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

DET HÄR HAR INGEN TÄNKT PÅ.

Den här dagen har det varit miljöpartiets dag i Almedalen, lite miljösnack kanske.

Den här  veckan lever jag  ekologiskt, det blev korv i matlådan.

Är den gjord på ekologiskt kött ?

Nej, det är den inte men korv är faktiskt bland det mest ekologiska du kan äta.

Men vi tar det här från början.

DSC_3609 (kopia)

När jag var bortbjuden  under midsommaren  hade vi knytis. Jag skulle ta med grillköttet till Midsommardagen.  Det som blev kvar blev två paket korv som dom som jag var hos hade ingen användning för korven så jag fick med den hem igen. Jag hade redan fryst den en gång och datummärkningen går ut i mitten på juli.

När jag köpte korven inför midsommar besökte jag City Gross där det var rena berg med oxfile, fläskfile, biffar och revbenspjäll vissa var med ekologisk stämpel och andra utan. Mat har idag blivit en klass och statusmarkör och vissa ser lite föraktfullt ner på människor som äter en Finduslåda med fläsksnitsel som kan bestå av hur många grisar som helst, ihopbankade. Plötsligt när vi satt där på midsommardagen  så dök den där frågan upp som ingen av oss tänkt på och det var inte jag som sa dom förlösande orden.

Var tar resten vägen?

Om vi går tillbaka till det gamla bondesamhället så var det ekologiskt av två anledningar. dels var det giftfritt eftersom man inte visste hur man förgiftade maten för att öka produktionen. Men den andra anledningen som man kanske skall tänka på när man sitter där och statusgrillar sina perfekta utvalda råvaror är …..

MAN TOG TILLVARA HELA DJURET

Hur vi än vrider och vänder på det här så har djuruppfödningen en klimatpåverkan och det är inte några små söta fläskfileer som ålar runt i svinstian, det är hela grisar. Kollar man i gamla kokböcker så finns det rätter som gör att man kan karva grisen ända in på benen, alternativet var på den tiden att svälta ihjäl. Skulle alla leva på ekologisk fläskfile på sommargrillen och ekologisk skinka till jul och kasta bort all fulmat på samma gris, skulle vi få bygga ut djurfabrikerna så miljön tog ännu med skada.

Äter du en fläskfile och en julskinka borde du alltså klimatkompensera med följande gamla svenska rätter:

  • Inälvsmat typ lever ( gott och är lika stor som en oxfile, men hur ofta äter vi det?)
  • Tunga ( När åt du det sist )
  • Fläsklägg med rotmos ( klassiskt och gott men vem lagar mat en hel dag)
  • Lungmos ( Nu börjar det bli äckligt här)
  • Pölsa ( Liknande sörja som ovan)
  • Grisfötter i gele ( Tror jag spyr över tangentbordet snart)
  • eller ………………
  • Korv och Finduslåda med hopbankad fläsksnitsel.

Nej, vi tar tillvara allt idag också men istället för att laga gamla konstiga rätter så hamnar dom under den sista punkten. Inte för att vi riskerar att svälta ihjäl utan  för att matproducenterna vill tjäna pengar.  Dom enportionslådor med fulmat i fryslådorna en bit ifrån dom färska fräscha utskurna köttbitarna, kommer från exakt samma djur, fast i mer nermalt och hopbankat tillstånd, efter att dom passerat slakteriernas köttkvarnar.

DSC_3734

Själv föredrar jag korv, men köp gärna en med högt köttinnehåll, dom här innehåller 85% både gris och nöt.

Om det nu inte är så att du vill snobba till det en aning med hemlagad lungmos när du har gäster

Men det är ju upp till var och en eller hur.

KajsaLisa

 

6 svar

  1. Alltså färdiglagade rätter köper vi aldrig! Korv äter jag inte heller, den konsumtionen står maken för.
    Inälvsmat, jo då, inte pölsa och lunga ( har jag aldrig ätit) gör vi faktiskt, vilket du kanske inte trodde;-)
    Ekomat – det beror helt på priset. Överlag köper vi sällan svenskt kött, ooops. Det smaker ju ingenting och är grått även efter stekning. USA, Brasilien m m är betydligt godare.

    • Kul att det inte bara är jag som gillar lever. Tyvärr är det nog så att det mest ekologiska köttet kommer från Argentina och Brasilien, där djuren får gå i det fria på Pampas

  2. Vilken dramatisk midsommarstång! Häftigt.

    Det där med att ta bort socker i maten för att få bättre balans på ”hälsokontot” låter som den enda vägen.🙂

  3. Gahh, inälvsmat, det vägrar jag. Där all förorening som kommit in i djuret lagrats och koncentrerats… Njurarna som renar vätskan, levern renar blodet, lungorna renar luften, och sen ska vi äta skiten… Jag har ju turen att få gratis älgkött (det är ju nästan så jag inte törs skriva det, men pappa är 90 nu, så det tar nog slut i närtid med gratismaten) och när jag växte upp var ”kött och potatis” den stående maträtten. Och då åt vi verkligen allt på älgen. Nej, inte huvudet, förutom tungan då… Inälvsmat var lite finare, så det serverades inlagda njurar, saltad tunga och rökt hjärta på julbordet… När du skivade tungan var de här små knottrorna på tungan kvar som en fin rand runt varje skiva… Lite som att tungkyssas,,, Lungorna blev pölsa, och levern blev levergryta. När allt var styckat togs största grytan fram och ner i den lades benen, tillsammans med rotfrukter, lök och potatis och sen kokades de rena på köttslamsor. Det åt vi minst en dag per vecka, en blaskig buljong med kött som var som tuggummi och helt sönderkokta rotfrukter i… Kokinga kallades den rätten.Tänk när jag sen var i Dublin, på fin restaurang med Irländska specialiteter och skulle serveras Irish Stew, och det visade sig vara – kokinga… Fast inte av älg gissar jag…

Kommentera

