• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KREATIVT HELGKAOS DEL 2

Mitt andra inlägg till Marits helgbild

Jag och Linda hade gått och sett American Husstle på Saga på Kungsgatan i Lördags kväll. nu satt vi  en trappa upp på puben bredvid och tittade ut genom fönstret ned mot Kungsgatan, med en Guinness. Linda var småsur på mig för mina kreativa upptåg eller rättare sagt hon var sur på Christian Bale huvudskådespelaren i filmen.

DSC_3651

Hon hade väntat sig att han skulle vara lika deffad som i American Psyko eller lika cool som i Batman Begins. Men för den här rollen hade han plufsat till sig med ölkagge. Hon har i och för sig inte sett The Machinist, när han bantade bort över 30 kilo och blev ett benrangel. Själv var jag nyfiken på hur han förändrat sig för rollen medan Linda ville ha en hunkspaning på bion i över två timmar. Nu gick hennes besvikelse ut över mig.

DSC_3653Linda: Ja ja, Guinnesen måste ju fotas givetvis. Alltså, du dyker upp hos mig och slänger åt mig din lilla Haglöfssäck och kräver att jag skall packa ned min  oljerock i den, sen skall jag ta mina Hunterstövlar på mig och när jag skall packa ned det, ligger en skitful gul sydväst där. Vi är inte på rockfestival nu,  det droppar lite från himlen och vi går på bio med  långa regnrockar och gummistövlar.  Visserligen var Christian Bale så jävla ful att jag hade lust att dra ned den där gula sydvästen över ögonen, vad fan sysslar vi med egentligen.

KajsaLisa: Skapande i ett kreativt kaos, kolla in SMHI efter 24.00 vi skall vara ute i 2 timmar. Jag sa att antingen gjorde vi det här tillsammans eller också så såg vi filmen ihop och jag fortsatte ensam, du var med på det.

Linda: Ja ja kreativ, först skall du släppa ett sånt där fototrissinlägg, där du försöker lura i dom som läser dig att din farfars brorsa var en alkoholiserad cykelreperatör.  Sen åker vi in till stan för att du skall stå i en lång jävla regnrock sydväst och gummistövlar, för att fota uppklädda människor som blir plaskvåta. Det kallar inte jag inte kreativitet, det kallar jag sadism.

KajsaLisa: Men jag förändrar ju ingenting jag dokumenterar ju bara, som en krigsreporter ungefär.

Linda: Vilken jävla jämförelse.

KajsaLisa: Jo det kanske du har rätt i men klaga inte på Haglöfssäcken, jag har ju tänkt på min bästa kompis och jag kan ju inte klä på hela Kungsgatan.

Linda: Jo det har du ju rätt i skål kompis.

KajsaLisa: Skål

Linda: Men vad gör vi om SMHI har fel då?

KajsaLisa: Äsch dom har inte fel men har dom det så sitter vi väl kvar och tittar ut genom fönstret och tar en öl till.

Linda: Dom har fel skall jag köpa en skål jordnötter.

KajsaLisa: Titta ut genom fönstret istället och drick ur så sätter jag på regnskyddet på kameran.

DSC_3655

Linda: Nej fy fan vad det regnar, okej fota fönstret så går vi.

DSC_3665 (kopia)

KajsaLisa: Över gatan så börjar vi på andra sidan

Linda: Suck, fast fönsterbilden blev ju häftig och värre än så här kan det väl inte regna.

DSC_3670 (kopia)

Linda: Blir du nöjd med bilderna?

KajsaLisa: Ljuset sitter, men jag vill ha mer rörelse och aktion i dom Dom flesta springer ju mot oss för att komma in under tak i tunnelbanan, vi går ner en bit och fotar, då får vi mer tid och kan fota bakifrån också. Nu börjar det störtregna, tycker det där gula du har på huvudet matchar stövlarna rätt bra.

DSC_3669 (kopia)

 

Linda: Stå på trottoaren mitt i city och vattnet forsar upp till stövelskaften. Det här är ju fan inte klokt rena rama skyfallet, trodde inte det kunde bli värre. . Öhhh ..tack för att du tog med den där sydvästen till mig förresten. Bilden blev ju skitläcker, kan man få testa.

KajsaLisa: Visst stoppa in händerna i sidorna på skyddet, sen kollar du i bildrutan, optiska sökaren ser du inte ett dugg i, sen kollar du mätaren nere till vänster, den skall ligga strax under noll, ställ in den med tummen på knappen uppe till höger och tryck.

Linda: Ser bara en gul sydvästskärm som jag fullständigt vägrar fälla upp och ett vattenfall framför, skulle haft den här på bion, skyddar både min mejk och mot Christian Bales feta mage.

KajsaLisa: Du ser, kreativt kaos, skjut nu.

DSC_3673 (kopia)Linda: Titta jag fångade ett spöke

KajsaLisa: Det är billjusen som bryts av vattnet i luften.

”Ett kraftigt lågtryck kommer att dra in över östra Svealand, stora regnmängder väntas, ha ha nu får ni så ni tiger era jävlar.”

Linda: Shit  hörde du?

KajsaLisa: Du jag hörde om en väderpresentatör på TV som blev lynchad på en husvagnscamping, han går igen och  försöker dränka oss, vi går upp till korsningen.

DSC_3704 (kopia)

KajsaLisa Här kan man få få kul bilder. Lite folk i rörelse.

Linda: Där kommer någon med en jacka över huvudet, men dom rör sig snabbt. fota.

DSC_3699 (kopia)

KajsaLisa: Folk med paraply står i alla fall stilla

Linda: Men håll med om att den här bilden skulle bli skitbra med ett rött och ett gult paraply.

DSC_3685 (kopia)

KajsaLisa: Sorry så är det i fotografins värld, man kan inte få allt, tycker vi går vidare.

DSC_3709 (kopia)

KajsaLisa: Skall vi dra oss hemåt?

Linda: Äsch varför det, det här var ju skitkul, känner för att gå in på ett nattöppet fik och blöta ned allting.

KajsaLisa: Skall bara hitta ett vadställe över Sveavägen först, skall vi försöka uppströms.

Linda: Lägg av kommer du ihåg vad du sa, vi måste ha gummistövlar, sluta larva dig.

KajsaLisa: Försöker bara skapa lite dramatik i bloggen, som kvällstidningarna väderporr alltså.

Linda: Tänk om det står några och försöker fota oss, nu bjussar vi på det här, gå nu så det stänker om oss.

DSC_3710 (kopia)

Linda: Hej då Sveavägen.

KajsaLisa: Skall vi inte gå på tunnelbanan, det är nog inga fik öppna nu.

Linda: Bara en stund till, vi går Kungsgatan ner.

DSC_3713 (kopia)

KajsaLisa: Nu störtregnar det igen, vi skulle tagit tunnelbanan vid Hötorget.

Linda: Är du blöt under?

KajsaLisa: Nej inte ett dugg faktiskt men jag börjar bli trött klockan är halv tre, vi har fotat i över två timmar.

DSC_3712 (kopia)

Linda: Du ser vi är inte ens blöta efter två timmar, då kan vi fortsätta. Titta vattnet från stupröret studsar upp i luften, det måste jag fota, hit med kameran.

KajsaLisa: Men sen åker vi hem va?

Linda: Äsch vi letar upp ett nattöppet fik och går in och blöter ned allting, så kan du smygfota folks reaktioner, glöm inte att det här var din ide.

KajsaLisa: Suck😦

Nej vi hittade inget fik klockan tre på natten, så vi gick in på Burger King på Sveavägen, tog varsitt Whoppermeal med lökringar,  medan vi  blötte ner alla och allting. Folk uppskattade inte att trängas med oss i kön så det blev inga bilder.

Sen lyckades jag få ner henne i tunnelbanan. Linda lovade mig att ha hjärnkoll på väderleksrapporterna under sommaren, själv längtar jag efter sol just nu.

KajsaLisa

 

 

 

 

 

 

16 svar

  1. Hahaha! Vilken konversation och vilka bilder! Fönsterbilden är helt surealistisk. Förstora upp den och använd den som tapet:-)

  2. Hahaha, vad du gör för konsten! Jag är så knäpp att jag faktiskt tycker att fönsterbilden blev bäst… Fast om du nöjt dig med den hade ni förstås inte träffat väderspöket, som säkerligen är på akt efter näthatarna som ger sig på SMHI… Karma, baby, karma…

  3. Nästa gång har hon med sig egen kamera🙂

  4. Bra bilder förresten!

  5. Det blev ialla fall läckra bilder och en kul historia! Hoppas du får en solig vecka efter den helgen!

  6. Otroligt läckra bilder! Bra jobbat i det hemska vädret!

  7. Efter regn kommer solsken!! (fy katten så dåligt, jag skäms nästan). Bilderna blev ju riktigt bra!

  8. Skrattade gott åt hur din vännina blev besviken på hur C. Bale ser ut i American Hustle. Jag gillade själv filmen och jag gillar dina regnbilder från Kungsgatan. Det är ju inga otroliga avstånd, så jag funderar över din och kompisens tidsuppfattning. Fotat i två timmar!? Men det står varje skribent fritt att bestämma över tiden, så klart. Men lite fundersam blir jag. Fast ni kanske hittade några fler nattöppna ”vattenhål” på vägen där ni kunde landa en stund över någon malt.
    Även om man går långsamt och stannar ibland för att ta några bilder så kan väl inte promenaden från biografen Saga ner till Vasagatan ta max en halvtimme?

    • Jag gillade också filmen, vattenhål hittade vi eftersom vi stod mitt i ett. Sen tog det två timmar ungefär, det mesta av tiden i korsningen Kungsgatan Sveavägen. Kommer in till dig sen och förklarar varför.

Kommentera

