• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

PORTAR TILL MITT URSPRUNG

I helgens fototriss så blir det inte foto utan scanning, skannat in en del från släktens gamla album, kollade genom om jag kunde hitta något som passade trisstemat portar.

DSC_3655 (kopia)Ett bageri på söder, troligtvis är kortet taget med glasplåt någon gång på 1880-talet, bagaren fick en dotter som var min farfars mor. Porten är rätt oansenlig, precis som portar säkert var på den tiden med luckor som man kunde stänga för. Det är ju oftast dom påkostade portarna som sparats åt eftervärlden.

Sekelskiftet ungefär.

DSC_3657

Min farfars mor växte upp och gick runt hörnet till cigarraffären i samma hus som låg på gaveln, där började hon som bodbiträde vid 15 års ålder. Hon gifte sig senare med affärsinnehavaren och dom fick två söner med nästan tio års mellanrum. Den yngsta blev min Farfar. Om man kan kalla dörren till cigarraffären för port vet jag inte, men det verkar ryka där inne ordentligt, man kanske fick provröka först. Ingen vidare arbetsmiljö på den tiden, men vissa saker var lättare. Hon gick bara runt knuten för att fixa både ett ragg och jobb. Själv måste jag åka kollektiv i bägge fallen. Men jag undviker storrökare.

 Vi flyttar oss fram till mitten av förra seklet.

DSC_3654 (kopia) 2

Träporten i planket till min Farfars brorsa som hade cykelverkstad uppe på Söder. Bilden är tagen av min farsa troligtvis 1957. Han minns den här dagen jättebra, min farfar hade ett par veckor tidigare dragit hem en storvinst på Solvalla. Det blev en ny Volvo och en kamera med färgfilm. Man kan se på bilden att det är rätt tomt bakom husen, det revs för fullt och min farfars brorsa hade fått sjöutsikt bort mot Stockholms inlopp som skymtar bakom skorstenen.

Något han inte brydde sig ett dugg om eftersom han var full jämt.

Dom brukade skämta i grannskapet med sloganen: ”Nykter nog att fixa en punka”, Farsan som var sju år blev chockad när han såg sin farbror ligga och snarka på golvet bland alla cykeldelar. Som tröst fick han låna Farfars kamera och ta en bild uppifrån rivningsmassorna på tomten mitt emot. Nu har vi i alla fall räddat det här urblekta färgfotografiet åt eftervärlden.

DSC_3719 (kopia)

Så en bonusbild, en selfie. Tog den i en port i natt inne i stan när jag var ute och fotade i regnet vid tvåtiden. Det vita är inte handskar utan troligen regnskyddet som immat igen. Jag tar bara sefies med det på eftersom ingen kan känna igen mig. Min släkthistoria fortsätter på Söndag kväll i Marits helgbild, men jag tror jag kommer att släppa två helgbilder efter nattens övningar.

Lägger in en video med en massa släktingar alltså inte till mig utan till varandra.

Du som läser det här titta in på Söndag kväll,  så jag slipper skämmas för vad jag gjort.

KajsaLisa

 

 

40 svar

  1. Snyggt trissat i vanlig ordning🙂 Berättandet i centrum – jag blev helt med på noterna!

  2. Vilka intressanta bilder som blev än mer intressanta genom din text! Gillas!

  3. Fina hus med historia, och även din historia. BRa trissat!
    AX

  4. Fin atmosfär i bilder !! Vackert, skicligt !

  5. Ha ha jag var med på noterna till bild tre😉 Blev lite fundersam på skärpan i bild två… Och lika gatstenar i tredje bilden😉 Men än en gång ska du ha en eloge till att du är ute på den tiden och väderleken🙂 Härlig text som vanligt🙂

  6. Historien är säkerligen sann, men dina bilder är troligt från några med intressen för att bygga upp gamla byggnader. Stämmer husen är det kul för din del. Kanske de tågvänner du brukar besöka… En sån där PV 444 köpte jag på Tradera i veckan, kommer ett reportage snart😉 Du behöver inte släppa in detta om jag har rätt😉 Men en fortsatt trevlig söndag, här har vi 14 grader och blåst😦

  7. Så utrolig flott at du har använt gamle bilder! Og med slektshistorie!

  8. Riktigt spännande historia och vilka häftiga bilder, något lurt är det dock med dem, känns mer som en modellstad🙂

  9. Snyggt trissat med gamla bilder och att få läsa berättelsen blev ett stort plus🙂

  10. Kanske var dina förfäder släkt med Teskedsgumman eftersom de verkar ha bott i små modeller av hus. Kul bilder!

  11. Tänk att du kan få till det så bra av ett så i alla fall för mej oinspirerande tema;-)
    Haha samma selfies som mej då, gillar min anonymitet.
    Ha det bra
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/06/29/10766827-fototriss/

  12. Jag köpte den första bilden helt och fullt, men när jag såg den andra tänkta jag ”Wow, det ser ut som modeller av hus, så coolt”, och då slog det mig att det förstås VAR modeller, din luring. Jag gick tillbaka till den första och insåg att ”kullerstenen” var alldeles för jämn och för osliten. Och sen bilen på den tredje så var jag säker. Men en härlig skröna berättar du!

  13. Kul triss med gamla bilder och intressant text. Det var verkligen historia!

  14. Ett mycket intressant inlägg! Dessutom blir det ett bra inlägg!🙂

  15. Snyggt trissat😉

  16. Ja jag säger då det. Vilken fin familjehistoria du berättar för oss. Fint av dig och jag älskar verkligen miljöerna. Kanon blir väldigt nyfiken släktforskare som jag är.

  17. Oj, vilken spännande och intressant triss du skapat av ett lite intetsägande tema !! Härliga bilder och här riktigt flödar det av nostalgi🙂 Läcker bonusbild dessutom😉

  18. Spännande med alla dina historier och bilder, måste bara se hur det går ihop på slutet. Uppfriskande historia, kunde varit sann vad det gäller gamla släktingar😉

  19. Eftersom jag inte läste det här inlägget först utan de senaste först, ser jag ”fusket” jag med. Hahaha!
    Oavsett om du lånat modelljärnvägen till trissen så tycker jag inte bara att bilderna är bra utan jag gillar din text skarpt också. Frågan är bara hur sann den är;-)

  20. Kul med husmodellerna och deras verklighet och bygget med modelljärnvägen.
    Fasen, ett liknande pyssel skulle jag själv gärna göra mellan varven, som någon slags terapi att just varva ner med. Promenera kring i regnet och ta foton är ju inte heller dumt. Verkar nästan som man behöver en vattentät kamera, i alla fall när det kommer ett skyfall som där på Kungsgatan.
    Makalöst vilka floder!

Kommentera

