• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KREATIVT HELGKAOS DEL 1

Lägger in fortsättningen på min släktkrönika från fototrissen i Marits helgbild.

DSC_3723

Alltså det enda som har med min släkt att göra är att syrrans gubbe och son håller på med modelljärnvägar. Jag fick ett infall när jag var hemma hos dom och fikade i Lördags. Ville testa det här så det var därför jag svängde ihop den här skrönan. Tydligen har en av mina hittepå-släktingar farfars brorsa som var alkoholiserad cykelreparatör supit ihjäl sig för det står en likbil utanför porten om ni tittar noga. Hoppas att ni gillade det. Per Anders Hanna Freja och Nacka har genomskådat det och jag lägger  ut deras kommentarer under fototrissen nu. Det roliga är att eftersom WordPress är en rätt avancerad bloggportal, kan jag se att någon sökt runt bland gamla modelljärnvägsbilder för att hitta den här, däremot kan jag naturligtvis inte se vem som gjort det. Det är säkert fler av er som sett att det var något lurt med bilderna.

SSMC682S

Men även om släktingarna var ett hittepå av mig så är husen inte det. Dom är inga exakta avbilder, men gården i sista bilden i trissen låg faktiskt uppe på Östermalm på Nybrogatan och revs 1907

gamla-stan-1

Huset i första och andra bilden låg vid Slussen och revs vid slussombyggnaden runt 1930. Skyltarna med cigarreklam skall vara dom som satt där cirka år 1900.

DSC_3725

Den här kaotiska modelljärnvägen är bara ett provisorium, för att dom inte skall tröttna innan träskelettet dom bygger i källaren är klart. Här är ett jätteprojekt, ett varuhus som skall ha snurrande skylt på taket, skyltdockor i fönstren och ljusskyltar. Vem vet jag kanske kan starta Säsong 3 av Mr Selfridge lite tidigare i den här bloggen.

Jag var själv tveksam till plattan med gatusten, skulle kunnat måla i mellanrummen så det blev mer liv i den, färg fanns men jag hann inte. Men det är det här som är så roligt med att fotografera, man upptäcker något nytt, sen blir det inte som man tänkt sig. Man försöker hitta nya vägar till att förbättra det. Det som var bra med den här kreativa kaosjärnvägen är att jag kunde flytta runt byggnaderna och komponera som jag ville, utan att ställa kameran på något hus. Men jag kommer nog att göra fler försök. Sen är jag givetvis medveten om att det är ett mycket svårare jobb att bygga dom än att fota dom.

Nu till ett projekt jag har försökt förfina rätt länge.

DSC_3673 (kopia)

Kommer att lägga upp några helgbilder till i morgon, i ett separat inlägg, eftersom dom här slår allting och jag redan hade bundit upp mig till min släktkrönika. Ett litet regelbrott alltså.

Bilden är tagen på Kungsgatan under ovädret natten mot Söndag. Jag är inte helt säker på att den är tagen av mig eller min lite galna kompis Linda, som var väldigt tveksam till det här i början. Kameran var inkapslad och det var kaos under skyfallet, så vem av oss som höll i kameran just då vet jag inte.

Okej Linda ifall du läser det här, det var du som tog bilden. Bilden på spöket är din så är det bara.

Kan du vara så vänlig att sluta kalla mig sadist nu.

KajsaLisa

Just det, nu handskas jag ovarsamt med sanningen igen, spöken finns givetvis inte men Linda finns, dessutom väldigt mycket, sån stor plats som hon tar.🙂

Länkar upp det här till Helgbilden i morgon.

 

26 svar

  1. Jag satt en stund och funderade över varför gatubeläggningen såg ut som en gummimatta vi hade på toan för länge sedan, men kunde inte komma på var du hade fått bilderna!🙂

  2. Hahaha, skönt att hjärnan inte är alldeles mos i alla fall, jag genomskådade det här! Vilken kul grej att fota, och lite smidigare än på de där stora samlingarna du varit på, där det är svårt att fota utan att få ett gubbhuvud med någon stans.

    Sista bilden är läcker, och vem vet, spöken kanske ändå finns… Jag tror inte på gud, men jag tror på sjöodjur och ve den som förkastar MIN RELIGION, så jag låter de som tror på spöken göra det med…

  3. Hehe, mig lurar man inte så lätt, men historien var ju spännande att läsa. Tycker du redigerade bilderna bra dessutom, även om det syntes att det var en modell så var det snyggt gjort.

    Gillar minispöket, eller är det liemannen? Ser ut som han/hon har någon form av redskap framför sig.

  4. Kan inte annat än beundra de som har tålamodet och intresset för detaljpill som modelljärnvägar innebär🙂 Gött att det måste finnas de som bara vill njuta av resultatet!

  5. så läcker spökbild .

  6. Absolut älskar denna modelljärnväg. Har ju också haft en med tidsenliga hus/bilar/bussar när jag var liten.
    Å vad gäller din regnbild så kan jag bara konstatera att du och Linda var totalt ensamma på Kungsgatan… och drar mina egna slutsatser där;-)

    • Jo det stämmer, vi var helt ensamma med spöket, alla andra stod och tryckte i tunnelbanenedgången och var skittråkiga när vi skulle fota storstadspulsen.
      Släpper hela storyn innan jag går till jobbet i eftermiddag.

  7. Ännu en gång vill jag ge dig en eloge till hur du berättar, fotar och numera trixar också🙂 Rätt kul att så många anade något. Där har du ett bevis på hur dina läsare studerar dina bilder och det noggrant också! Vi ställer högre krav vettu😉 Sedan hoppas jag det kommer fler inlägg från järnvägssläktingsarna😉 Hade själv modelljärnväg fram tills 12-13 års ålder tills mopeder och det motsatta könet tog överhand. Man ångrar sig att man inte packade ner allt och tog fram det senare i livet😉 Jag hade inte lika detaljerat som du visar upp, men vägar, bilar och hus ja lite tunnlar också mm, jo en del hus hade belysning inuti också. Jag gjorde brytare för hur olika tåg kunde gå med elväxlar osv. Dina fina bilder väcker minnen🙂 Mor o Far berättade att jag mest byggde om hela tiden… Ett Märklin tåg idag kostar ju skjortan. Jag minns jag hade ett som såg ut som ett ånglok, ett det där stora som var brunt och ett röd-brunt som var växlingslok. Tyvärr kan jag inte nummer och namn… Måste då googla😉 Vagnar av olika karaktär fanns givetvis. Mitt tågintresse fanns innan jag kunde sitta visst, pappa och hans bäste kompis som jag för övrigt fått namnet ifrån lekte tydligen innan jag fattade nada. Stor Åke och Lill Åke är våra namn😉 Mycket läcker och frän bild från kungsan också du bjuder på🙂

  8. Jo… Glömde: Kul med galna vänner🙂

  9. Släktkrönikan måste jag återkomma till…just nu är tiden knapp. Men din eller Lindas regnbild är en höjdare.
    /Kiki

  10. Härligt att man fick se var skrönan var hämtad från;-)
    Ha det bra
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/06/29/10767337-helgbilden/

  11. Häftigt med den gamla gården där bland de stora husen🙂 Tycker mig se sådana gamla hus även nu i centrala stockholm. Gårdshus som ser riktigt gamla ut, dock inte just på östermalm🙂
    PS. Min helgbild är faktiskt från förra sommaren. Hade ingen ork att gå ut och fota alls..

    • Dom fanns runt hela innerstan på 1800-talet. Östermalm som hette Ladugårdslandet var förslummat och fattigt. Allt det här försvann mellan 1880-taletoch första världskriget ungefär. Att det blev kvar på Söder beror troligtvis på en kombination av terrängen och den tidens stadsplanering. Söders berg var för stora att spränga bort och dra fram breda gator med höga hus.

  12. Har inte läst släktkrönikan ännu så jag börjar kanske i fel ende men modelljärnväg är kul och spökbilden riktigt häftig!

  13. Ja men det var väl ett trevligt påhitt. Hur kul som helst.Bra med fantasi och kanske borde du sätta igång och skriva för det var hur läsvärt som helst. Kram Anemonen

Kommentera

