• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NU TAR VI DET HÄR SÅ ALLA FÖRSTÅR ( ÄVEN FOLKPARTISTER )

Sen en tid strejkar folk på Öresundståget som går över bron. Troligtvis kommer den att utvidgas.

Normalt så brukar politiker undvika att i alla fall offentligt ha några åsikter om konflikter på arbetsmarknaden. Ylva Johansson säger att hon   förstår dom strejkande, medan Folkpartiet förfasar sig över dom.

DSC_3185 (kopia)

LÄNK

Okej, Björklund och ni andra, nu tar vi det här från början så alla förstår.

Du sitter i en regering som kallar sig Alliansen och driver en arbetslinje, tydligen skall alla jobba så mycket som möjligt, helst långt upp i pensionsåldern.

Samtidigt stödjer regeringen en så kallad avreglering av järnvägen, där ett av företagen vill säga upp personal. Dom jobbar idag 100% men tydligen tycker företaget att dom skall sparkas och återanställas på 60%, vilket jag i alla fall anser är ett brott mot eran arbetslinje. Vi har alltså lagt ut en viktig samhällsfunktion på ett företag, som anser att dom anställda skall jobba mindre.

Hur fan går det här ihop ?

Okej, nu pratar man om den där fantastiska flexibiliteten, alltså att dom under dom  övriga 40 procenten som dom inte jobbar skall dom kunna ringas in och jobba mertid, vilket betyder att dom inte får någon övertidsersättning och hittar man inget jobb blir dom utan lön.

Det här flexibiliteten drabbar alltid dom som jobbar längst ned i organisationen och som arbetar närmast kunderna. Deras chefer har inte det här problemet, har dom lite att göra en eftermiddag så ritar dom bara några meningslösa staplar i Power Point och sitter i sammanträde om det, så är den eftermiddagen fixad.

Sen undrar man ju när folkpartisten Carl G Hammilton ropar på lagstiftning mot strejker (länk). I det här landet har vi tåg som ramlar av spåren, kontaktledningar som ramlar ned, förseningar, signalfel, tågfel o.s.v. Ingen har ansvar, alla så kallade aktörer skyller på varandra och lekstugan fortsätter.

Jag har hittills inte hört någon Folkpartist haft någon åsikt om det här alls.

Dom som verkligen har ansvaret för tågkaoset i Sverige, har inte 60% av lönen, dom lever gott och caschar in.

Vi måste ändå ställa oss frågan.

DSC_3176 (kopia)Vems fel är det att spåren är tomma, några som strejkar för rimliga villkor i ett par veckor eller dom som med höga löner låtit allt förfalla i flera år.

KajsaLisa

( Bilderna i det här inlägget kommer att dyka upp i ett kommande Londoninlägg )

4 svar

  1. Denna diskussion har ju bussförarna här i stan haft för ett par år sedan. Så det är ju inget nytt. Håller helt med dig. För en gångs skull hänger jag t o m med här;-)

  2. Jamen, precis! Glöm inte att chefer dessutom ofta kan ”jobba hemifrån”… Vilket brukar betyda att de har telefonen med sig på golfbanan så de svarar och säger sig vara upptagna med möte om någon ringer…

    • Ligger nog mycket i det, dessutom är dom inte hemma som vi andra och slappar, dom laddar batterierna. Sen halvsover dom inte på jobbet utan tar en powernap. Är riktigt imponerad över hur mycket dom orkar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: