• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NIKON D7100 ENLIGT BJÖRN RANELID

Den här veckan var Annikas bokbloggsjerka enkel att svara på

Vad ska du läsa i sommar?

Först och främst den här.

DSC_3545

Sen tyvärr den här.

DSC_3543

Två manualer alltså.

Nej jag menar vad jag sa, två manualer.

Om vi tar den nedersta först så är den jättetråkig, jag har ett ”use the force Luke” förhållande till min systemkamera, använder bara bländare, iso och tid ungefär som när Luke Skywalker  släpper ned en kärnladdning i dödsstjärnans avlopp i Star Wars Episode IV. Kör lite på känn alltså.

Men med en dyr systemkamera kommer en massa extrafunktioner, som regleras med en massa knappar, sen kommer jag åt dom  och shit då funkar det inte alls, så jag är tvungen att läsa den från pärm till pärm i alla fall.

Den övre är en manual som är mer underhållande tror jag, det är en manual i hur jag förstår grannen. Till min Nikon fick jag med en i och för sig tråkig, men i alla fall en manual. Det följde inte med någon manual med grannen när han flyttade hit, enligt dom som bott här längre. Kanske dom som bodde bredvid honom förut läste sönder den i ren förtvivlan.

Hittade den på bokrean och jag är helt säker på att den handlar om min granne. Smart att låta en författare skriva den. Dels blir den ju mer underhållande  sen kan jag lägga ut en filt på maskrosorna medan min granne surt kikar över häcken och muttrar:

”Det var länge sen någon körde en klippare över den gräsmattan,”  sådär lagom högt att jag skall höra det och skämmas. Medan han inte begriper att jag ligger och läser om honom.

Men kunde inte Nikon också anlita riktiga författare?

bjorn_ranelid_svart_skjorta_lo

”Nu håller jag min Nikon D7100 med min vänstra hand, med mitt högra pekfinger skickar jag min komposition ut i rymden med ljusets hastighet, den studsar mot stjärnorna miljarrrrder ljusår bort, slår som en blixt tillbaka genom mitt objektiv, för att lägga sig tillrätta på sensorn som ett foster i ett varmt innanhav. En bild säger mer än miljarrrrder orrrrd, fast den inte är större än kärleken och det blir fred på jorden”

Äsch, jag får nog läsa den den där skittråkiga manualen i hängmattan i alla fall😦

KajsaLisa

 

 

24 svar

  1. Den där Ove verkar bo granne med många🙂

  2. Alltså den lektyren är ingenting för mig, speciellt inte manualen och Ranelid. Ove har jag läst och tyckte den var alltför förutsägbar. Om du har läst den ska du köper efterföljaren till Ove, som är då raka motsatsen. Kör på du. Jag kollar fotboll istället;-)

  3. En man som heter Ove är så bra!!

  4. Ove är underbar, jag lovar!

  5. D7100 är ingen dålig kamera. Jag köpte nyligen en Nikon D610 till jobbet. Är jättenöjd med den.

  6. Tycker du borde skriva manualer🙂

  7. inte fel att läsa manual, jag trycker bara på auto

  8. Haha! Klockren titel.🙂

  9. Åh En man som heter Ove är underbar🙂

  10. Hahaha, en äkta kulturman, det hade varit nått, då kanske jag orkat läsa manualen med… Ove gillade jag, men den var inte vad jag förväntat mig. Jag ser redan vilken roll du kommer att få i grannens liv, så bra, det kommer att ge dig massor av tid att läsa manualer framöver!

Kommentera

