• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

PERSPEKTIV PÅ SÖDER DEL 6

DEN MYSTISKE SÖDERMANNEN

#Blogg100

(95)

DSC_2840

Jag står och kikar upp på Södermannagatan, vad är då en typisk Söderman? Jo han har knegarkeps, grå cardigan sneakers och oslitna jeans samt skägg.

Han är egentligen en Hipste …. nej förlåt mig snälla södermannen, jag menar inte att vara elak klart du inte är det även om du vill se ut så.

Södermannen är alltså lite kluven, problemet är att människor som är experter på barhäng, vilken IPA som är mest trendig att dricka och dom konstiga band som har spelaffischer  uppklistrade nere vid Slussen, knappast har 5-6 mille att slänga upp för en bostadsrättstrea på Söder.

Folk som har det, brukar vara bra på golf, aktieoptioner och köksöar med marmorbänkar.

Den mystiske Södermannen lever alltså i symbios med den riktiga söderbefolkningen. Han kommer hit och kryddar stadsdelen. Han får låtsas att han bor här, mot att dom riktiga söderborna slipper känna sig som Östermalmsbor. Utan Södermän skulle hela stadsdelen fyllas med små dyra franska kvarterskrogar.

Undrar just om han är rappare när han åkt hem till andrahandslägenheten i Kärrtorp.

KajsaLisa

6 svar

  1. Hahaha! Hade Södermannen varit en Söderkvinna hade jag sagt: prata för dig själv;-)
    Å du, som pseudo söderkvinna känner jag en stor saknad när jag lämnar min favo stadsdel, tar Röda linjen och styr kosan mot Täby;-)

  2. De är säkert anställda av butiksägarna på söder för att de ska gå runt och sprida genuin söderkänsla i kvarteren så att även butikernas innehåll, om det så är HM, ska kännas äkta söder…

  3. jag håller med Freja🙂
    kramar

Kommentera

