• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

AKTÖRERNAS ENTREPENÖRERS UNDERENTREPENÖRER.

Med anledning av att tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala verkar ha totalhavererat och att dom som sköter tågtrafiken över Öresund strejkar, för att dom är förbannade på att dom får sparken och måste söka om sina jobb på timma eller deltid, samtidigt som upphandlarna, aktörerna entrepenörerna och deras underentrepenörer bara ökar i antal, lägger jag ut en repris. 

Visst är det underbart med stora organiserade nätverk av aktörer, ingen har egentligen något ansvar alls och alla kan höja sina löner när dom gör karriär hos varandra.

#Blogg100

(93)

Reprisen som är en äkta rafflande upphandlings och näringslivsaktion, den heter ………

KAMELER PÅ SPÅRET

 

Jag har skrivit om det förra gången jag var här, då var det väl mer som barnvakt, den här gången kändes det annorlunda.

Nu var jag med som hedersmoster.

Efter min prestation som jag skrev om i senaste Dublininlägget, att inte bara hitta den lilla gråa traktorn till syrrans grabbs modelljärnväg, utan även några bilar till så var det självklart att jag skulle följa med på Mälarmodulmöte.

Föreningen Mälarmodulmöte består av mest äldre herrar som umgås på nätet och bygger modelljärnvägar ihop. Man bygger lösa moduler som man bestämt hur dom skall se ut i ändarna. Sen träffas man några gånger per år i en stor lokal och kopplar ihop dom, för att köra ihop. Jag tycker det här är kul, det är en utmaning att försöka fotografera, ljuset är inte det bästa och man behöver bra skärpedjup. Sen dyker det upp något jättestort gråhårigt huvud bakom landskapet och förstör bilden.

Egentligen vet jag inte vad som är roligast, dom fantastiska modellerna eller dom tindrande ögonen på dom äldre män som leker med dom. Hur som helst är det kul och jag tycker det här är ett kreativt sätt att använda internet istället för att göra facebookuppdateringar om vad man åt till middag.

Vi kan väl kolla runt lite i landskapet, en faluröd sommarstuga med en gammal Volvo och påminner inte hårfärgen i bakgrunden om dom där molnen som täckte himlen hela sommaren. Kan det bli mer svenskt ?

Men oj, här var det lite mer aktion, polis med dragna vapen vad har hänt ?

Nej, det är inte krocken, brandbilen är redan på plats.

Aha, nu ser jag, kameler på spåret, är det inte snö, höstlöv eller kontaktledningar som ramlar ner så kommer det kameler.

I dom här husen sitter banverkets och SJs upphandlare, nu gäller det att snabbt hitta en privat aktör som tar bort kamelerna från den konkurensutsatta järnvägen. Någon föreslår att man kan anställa några gubbar i reflexvästar som tar hand om problemet. Han blir utskrattad och alla påpekar att gör man så räcker inte budgeten till att anställa nya upphandlare, dom gamla har ju gjort karriär och blivit chefer över varandra. För att lösa situationen snabbt så skyller dom i gula huset på dom i gråa huset och dom i mittenhuset skyller på dom andra.

Då dyker SJs gamla styrelseordförande Ulf Adelsson som sa vad han tyckte och fick sparken  upp och säger ha ha, vad var det jag sa.

Men tillslut hittar man en lösning alla skyller på alla.

Tillbaka hos kamelerna, en lokchaufför blir tillrättavisad av ledningen för att han hållt tidtabellen, hade tåget varit två timmar försenat som det brukar,  så hade kanske kamelerna hunnit gå därifrån. Det bästa vore om han inte kom alls, för då hade man sparat i budgeten.  Köra en massa tåg hit och dit kostar pengar.

Men tillslut så bestämmer sig gubbarna på Åkerbocks mekaniska verkstad att lösa problemet innan kamelerna ger sig på äppelträden i villaträdgårdarna  runt omkring. Man lyfter bort dom med trucken, den skall bara repareras först.

Men är infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd  underrättad om banverkets kamelproblem ? Nej, hon har inte tid nu, hon håller på med ett projekt för nöjdare resenärer.

Efter som man inte lyckas fixa snabbare tåg eller pålitligare tåg, så satsar man nu på sötare tåg. När vi stått fastfrusna i perrongen i flera timmar så dyker det upp och vi säger

Gud så sött.

Sen har vi glömt alla problem, Stinsen kommer och bryter loss skorna från perrongen med spett och vi kan kliva på.

Som ni märker så bygger man inte bara realistiska modeller utan har realistisk trafik också.

Och realistisk upphandling naturligtvis.

KajsaLisa

Okej, det här inlägget satte jag ihop år 2012, ni vet på den gamla goda tiden när bara kontaktledningarna ramlade ned, alltså innan tågen började ramla av spåren för att dom inte höll ihop. En del av kontaktledningsproblemet är ju i och för sig numera löst, eftersom Trafikverket räknat fel på 20 miljarder och pengarna bara räcker till kontaktledning i halva Sverige. Fördelen med att inte ha någon kontaktledning är ju att den inte kan ramla ner och tågen ramlar inte av spåret eftersom dom inte kan köra där.

Ärligt talat så har jag ett jättebra förslag, istället för att man ger sig på dom som försöker hålla igång Öresundståget, så tycker jag vi säger upp alla aktörer, entrepenörer, upphandlare och löst folk som inte har något ansvar alls, men stora möjligheter att höja lönen och göra karriär inom den soppa som idag kallas tågtrafik.

Sen återanställer vi dom på timma och ringer dom när vi behöver dom.

Vilket inte lär bli så ofta.

För pengarna kan vi återanställa dom där gubbarna i reflexväst som vet hur man får skiten att fungera.

8 svar

  1. Helt bortsett från dagens problem så vill jag bara säga att jag absolut älskar dessa entusiaster som bygger modelljärnvägar. Min pappa hade en Märklin H0 järnväg och det var inte bara hans ögon som tindrade utan mina också. Men morsan var mindre glad när hela vardagsrummet några gånger per år blev till ett gigantiskt järnvägsbygge – som fungerade. Å inte strejkade gubbarna heller;-)

  2. Det är nog snart även kameler på spåren, de måste ju hitta nått nytt att skylla på… man och dotter ska åka tåg till Stockholm i morgon, få se om de kommer fram innan de ska åka hem…

  3. Helt klart underbara bilder. Vilket inlägg i text och alla härliga bilder från modelljärnvägen.🙂
    Skulle gärna ha varit med när du besökte deras ”möte”.
    Sedan kan man såklart tycka mycket kring järnvägen vi har och underhållet vi inte riktigt har. Nu senast har det bevisats på flera sätt, med nedrivna kontaktledningar och problem med tågtrafiken på rund av snål lönesättning för anställda.

  4. Jag är van vid att köpa ”fair trade”-märkta varor. Om jag nu skall resa kan jag knappast åka kollektivt eftersom jag vet att personalen inte har rättvisemärkta anställningsvillkor.

    • Det där var ett kul argument, själv tillhör jag dom som är i behov av kollektivtrafiken, men om det strejkas så går jag givetvis. Bra för hälsan och solidariteten.

Kommentera

