• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

MIN FOTOTRISSMENY

Temat i helgens fototriss är ätbart. Det kommer inte att bli så mycket mat på bilderna, eftersom jag är lika dålig på att laga den som att fota den. Men jag kommer att guida er genom en komplett global trerättersmeny med tre bilder.

#Blogg100

(86)

atbart

Förrätten.

DSC_3077

Uppe vid Lower Marsh  vid Waterloo Stadion ligger en kubansk bar, som  den här trevliga tjejen i Fidelmössa och killen bredvid serverar  kubansk streetfood utanför. Egentligen så räcker fem pund till att man blir proppmätt på pulled pork med stekt banan och lime. Jag uteslöt dom svarta bönorna, eftersom jag skulle gå vidare ner till Tates Modern. Går man runt och pruttar på ett konstmuseum, kan man bli misstagen för att vara en provokativ konstinstallation och då blir man kanske inte utsläppt därifrån.

Även om det inte riktigt var kubanska temperaturer i London i April, det fattades cirka fem grader så var det perfekt väder att äta ute, vilket det inte var till ……

Huvudrätten

DSC_3051

Puben i London som serverar garanterat Englands godaste steak and kidneypaj. Det här stället är förövrigt känt för att Rickard Burton, Liz Taylor, Kung Hussein och Prince Charles ätit här, sen är det även känt för mina effektfulla entreer. givetvis.

När jag skulle testa det här stället i somras var det 30 grader varmt. Jag dök upp i camobyxor och ett svart linne. Utanför hänger några banksnubbar casual fridayklädda i skjorta chinos och kavaj. Till min förvåning upptäcker jag att pubens matdel har vita dukar och gäster i kostym. Den äldre dörrvakten i grön jacket stirrar på min tatuerade överarm och svarar när jag frågar om det är ett bord ledigt.

Have you any idea about what we doing here ?

DSC_0354Jag vet inte om det berodde på min biffiga Nikon som hängde över axeln och fick honom att tro att jag var matskribent, eller min världsvana utstrålning, som gjorde att jag tillslut kunde äta i puben, vilket man normalt inte gör. Men när jag lämnade stället var vi kompisar och ansåg bägge att engelsk husmanskost rules, tack vare Gordon Ramsey och att fransmännen kan dra något gammalt över sig.

Den är gången var det annorlunda men lika kul. Bilden är tagen när jag gick därifrån, när jag kom dit ösregnade det. Jag mötte honom innanför dörren i en pöl med vatten och eftersom jag hade en regnrock som gick ned över smalbenen, kunde han omöjligt se vad jag hade under.

”I recognize you” sa han med skräckblandad förtjusning.

DSC01167Men efter att han hjälpt mig av med rocken och beundrat min kritstrecksrandiga kavaj, skräddarsydd i Thailand hördes  hur han drog en lättnadens suck. Pajen var som vanligt utsökt och när han klädde på mig rocken igen, dricksade jag honom världsvant med fem pund, så han skulle komma ihåg mig nästa gång också.

Stället ligger på Bruton Place i Mainfair och är värt ett besök. Lite dyrare om man äter kött, men pajen kostar cirka 15 pund och servicen är utmärkt. Rekommenderas.

Efterrätten

DSC_3523 (kopia)

Kaffe med glass i fredags i Gamla Stan. Kondiset ligger på Västerlånggatan och är inte svårt att hitta, nummer 40 mitt emot. Förstorar ni upp bilden, ser ni namnet på konditoriet på tavlan med den gamla firmabilen, som visar att dom har anor. Specialitet chokladpraliner i olika former, vilket det var på tok för varmt för i fredags. Fönstret är öppet mot gatan så man sitter här till allmänt beskådande. Men det är ingen som ser en, här inne ser man hur stressade alla är som springer förbi. Försöker man fota folk blir dom suddiga.

Men även jag hänger väl med strömmen när jag går där ute, eftersom jag säkert passerat här tusen gånger och missat stället. Får nog börja lugna ner mig.

Lägger in en video med mitt nya favvoband och med ett sällsynt dåligt bordskick. Men det beror säkert på att det fattas någon i mitten.

Alltså när Jesus är borta dansar Taylor Momsen på bordet

Försökte hitta någon Davincikod i den här videon, men misslyckades.

KajsaLisa

38 svar

  1. 🙂 Så skön du är – en effektfull entré är halva livet🙂
    Mat x3 – helt klart!

  2. Väldigt intressant läsning och fina tips!

  3. Som alltid, en underhållande och trevlig triss! Skulle ha velat se hans min när du genomgått förvandlingen till kritstrecksrandigt! Där kunde du konsten att göra entré!

  4. :-)) Jag ser din eleganta världsvana entré vid varmrätten och hur du ”lirkar dig fram” till att bli serverad. Elegant jobbat á la KajsaLisa.

  5. Helskönt inslag! Jag kan bara inte bestämma mig om texten är bättre än bilderna😉 Biffiga NIKON och matskribent🙂 Du har gjort min dag redan🙂

  6. Härligt, jag satt med ett stort leende över hela ansiktet när jag läste din triss! Som sagt effektfulla entréer är guld värda!🙂

  7. Underbara bilder och berättelser i din triss!🙂
    Ha en riktigt skön söndag!

  8. Ett matinlägg helt i min smak! Åsså har vi något gemensamt du och jag, å det är då varken tatueringen eller regnrocken. Jag har nämligen också något – undrar vad – som gör att jag blir igenkänd på restauranger: Once seen, never forgotten…

  9. Lät verkligen gott allt ihop! Härlig triss

  10. En matig och underhållande triss, den kubanska förrätten får det att vattnas riktigt i munnen.
    Ha en bra dag
    http://ingemix.bloggplatsen.se/2014/05/24/10717222-fototriss/

  11. Underbart, kan se hela scenarior framför mig. Att åka till London med dig låter kul, blir säkerligen många skratt och dråpliga situationer😛

  12. Trevligt trissat🙂

  13. Roligt att följa med på din matresetriss. Får verkligen lust att besöka de ställen du rekommenderar🙂.

  14. Fint fotat, och intressant läsning, bra trissat!
    AX

  15. Vilken rolig historia runt din triss🙂

  16. Gillar din triss, mat i min smak! Fast min favvo när det gäller brittisk mat är nog Shepherds pie, mums! Och det är klart att dörrvakten minns dig, du är ju oförglömlig!

    • Är inte helt säker på att jag testat den. Åt något förra året med ett fårben stickande upp genom pajdegen, men jag kommer inte ihåg vad det hette och tyckte väl sådär.

  17. Jag vet precis hur det är att jobba i en butik eller ett galleri i Gamla Stan och se alla turister rusa förbi som med skygglappar. Vart har de så bråttom? Ska spana in vilket kondis du var på, även om jag tror mig redan veta.
    London ska jag till i sommar, måste leta rätt på ditt inlägg om begravningsplatsen där.

  18. Trevlig triss🙂

  19. Härlig triss🙂

Kommentera

