• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

LIKA ONORMAL SOM SANDRA

väg till jobbet Måndag eftermiddag.

#Blogg100

(81)

DSC_3467 (kopia)

Normalt när jag står så här inkapslad i en regnrock brukar jag filosofera fram något i väntan på bussen.

Men idag så blir det inte så, jag är så himla uppfylld av min egen präktighet.

Att först gå över en kilometer i sånt här väder med Lufsen till morsan och sedan stå och vänta på bussen vid hennes busshållplats, har påverkat min klädstil. Sen när jag anländer till sjukhuset och går in i omklädningsrummet så slutar tjejerna gnälla på vädret. Efter att jag hängt av mig och lämnat en pöl på golvet säger dom alltid:

”Kajsa, du är sååå himla präktig.”

Dom menar inget illa med det men det börjar bli lite tjatigt. Min kompis Sandra som dyker upp i försvarets grågröna galonrock, med gult plastskärp, gul sydväst och blommiga stövlar slipper höra det här. Men hon har gått lös på sekond hand och vintage. Dessutom målar hon konstiga tavlor med katter, så då bryr sig ingen om hennes outfit, den hänger liksom med personligheten.

Jag är alltså normal och det är därför jag blir präktig.

Men det skall jag ändra på.

Jag skulle ju kunna dyka upp i blommig sommarklänning och flipflops, men ärligt talat så är jag glad att jag skippade det idag.

DSC_3462

Men när jag såg dom mörka molnen genom fönstret dra ihop sig på förmiddagen, fick jag en ide. Det måste finnas något tak för präktighet, någon form av maxpräktighet som gör mig onormal. Kom att tänka på alla som inte orkar rösta i EU-valet, idag är det perfekt väder att göra det. Men jag skall inte ta bilen ner till centrum och parkera så nära biblioteket som möjligt.

Mot tunnelbanan.

DSC_3478 (kopia)

Går av vid Fridhemsplan, det här vädret är nästan värre en mitt förra Londoninlägg. Jag menar vilken normalt funtad människa skulle gå ut i det här vädret  för att för att göra sin demokratiska plikt och medborgerliga rättighet att förtidsrösta i EU-valet. Till och med politikerna som skall sitta i EU-parlamentet, skulle banga på det.

Men varför åka in till stan ?

DSC_3482 (kopia)

Ser ni bloddroppen på huset på andra sidan, jag skall lämna blod också, vem fan åker in till stan i det här vädret för att lämna blod och förtidsrösta, präktiga jag givetvis. Skall ändå gadda överarmen (vilket inte är ett dugg präktigt), så då får jag inte lämna på ett halvår.

DSC_3468

Nu har jag lämnat blod och avnjuter ett präktigt mellanmål som är gratis i deras kafeteria, visst har dom kakor, men det är inte präktigt.

DSC_3476

Så var det bara att gå och rösta. Stå i ösregnet och vänta på grön gubbe och inte smita över är jättepräktigt tycker jag.

DSC_3477Framme, här går jag in och röstar, men stopp ett tag, måste kolla en sak.

DSC_3491

Okej, jag kom ihåg att stänga locket på fickan,  gå fram och vrida ur röstkortet är inte präktigt alls. Nu skall jag bara hämta en sossesedel i stället och blöta ned några SD sedlar och eventuella personer som tar dom. Sen fram till disken, dänga leg, röstkort, kuvert och sydväst i bordet, sen rabblar jag mitt personnummer. Nu hem och hämta Lufsen och sticka till jobbet. Det går nog inte att vara präktigare än så här, men jag måste göra något mer onormalt för att knäcka Sandras katter.

Men hur gick det?

In i omklädningsrummet på avdelningen, upp med den blå skåpdörren hänger snabbt av mig rocken skickar in gummistövlarna och nu börjar det.

”Kajsa du är sååå …. varför har du bandage på armen, har det hänt något?”

”Äsch” svarar jag, ”det är ingen fara åkte in till stan, lämnade blod och förtidsröstade i EU-valet.”

”Du gjorde vaddå i det här vädret!”

Nu kommer den slutgiltiga präktigheten.

DSC_3486 (kopia)

”Jag tog en prommis också, riktigt uppfriskande om man är rätt klädd, dessutom hade jag kameran med mig. Jag tar upp kameran som fortfarande sitter fast i regnskyddet.  ”Kolla vilken häftig  bild jag fick på Kristenebergs tunnelbanestation.” Det går ett sus genom omklädningsrummet och alla tror att jag gick dit, vilket jag inte gjorde.

Nu slås dörren till omklädningsrummet upp, en figur i lång gröngrå galonrock, gult skärp, gul sydväst och blommiga stövlar plaskar in. Sandra tittar nyfiket under den gula skärmen.

”Shit vad häftigt, jag måste testa att fota katter i ösregn.”

Sen var det ingen som sa något mer🙂

KajsaLisa

 

8 svar

  1. Hahaha! Nej, du är inte alls Fröken Präktig, inte på långa vägar tycker jag. Du är…. inte vet jag, lite lagom galen och konstig (positivt menad).
    Det är ju ytterst sällan att du hör det politiskt korrekta. Å att kuta runt med dina regnkläder är ju så opräktigt som det bara går;-)

  2. Ha ha, allt går om man vill=))

  3. Det räckte för mig att ställa mig ute på balkongen så blev jag blöt.
    Men du var verkligen präktig och uträttade mycket när det var så usligt väder. Roligt att läsa om dina äventyr och de fina dyngsura bilderna, jag fick samla upp vattnet som kom från skärmen innan det rann ner i datorn och kortslöt hela apparaten.🙂
    Skulle det regna på söndag så går säkert röstandet ner med en massa medborgare som blir soffliggare som Kronblom.
    Men nu har många redan förhandsröstat, har jag läst.
    Vill du testa nå’t lite kul, så gå till vallokalen på söndag och säg att du vill ändra ditt val. De letar upp ditt valkuvert och river det när du lägger i ditt nya kuvert i valurnan.
    Jag har gjort detta i ett riksdagsval. Skapade en viss förvirring i vallokalen och flera som skulle rösta kikade misstänksamt på mig. Vad var han för en figur som gör om valet?

    • Jag frågade faktiskt om det fungerade och dom påstod det. Kanske skall testa på Söndag. Sen när det gäller vädret, kan man inte slänga ned röstkort och kuvert från balkongen till dom speciella röstinsamlarna så slipper man Kronblomeffekten.
      Tack för tipset, nu vet jag varför min dator segar. Skall skriva lite torra inlägg ett tag.

  4. Om det varit en tatuering som varit under bandaget hade det nog tagit bort präktighetsstämpeln… jag är superpräktig, men går nog i samma kategori som Sandra, så jag slipper bli kallad präktig, men det är inte så kul att alltid bli kallad konstig heller…

Kommentera

