• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

NU BLIR DET TOM REKLAM

Helgens fototriss har temat tomt.

#Blogg100

(79)

Passar på att göra lite reklam för min nya Londonserie, släppte fjärde inlägget igår. Riktigt stolt över mig själv, lyckats hålla mitt löfte att släppa ett inlägg i veckan. Det blir tre bilder som kanske dyker upp i kommande inlägg. Tänkte även flumma lite kring begreppet.

London och en massa flum, som det brukar bli alltså.

tomt

Tomhet kräver en motsats.

DSC_3055

Älskar bilder med djup, det bästa knepet att skapa det är att ha något i förgrunden. Det fungerar överallt utom på en plats. Gångarna nere i Londons tunnelbana. När dom är tomma på människor så finner man djupet i dom och kan ta bilderna man sugs in i. Ett tomt ödehus på landet saknar ofta kontrasten som gör att tomheten verkligen finns där. Men här, vad har hänt? Ett kärnvapenkrig, eller ett terroristattentat, kanske en okänd sjukdom skapat en pandemi?

Nej, förklaringen är enkel. Här nere får storstadspulsen ett ansikte. Under en period av cirka en halv minut mellan två tåg är det så här  tomt. Det gäller att vara snabb med kameran innan människorna dyker upp och trängs. Annars får man vänta till nästa tomhet som sker om cirka 3 minuter. Det pulserar verkligen här.

Tomt blir det när något saknas.

DSC01312

”Titta, vänd dig om.”

”Va!”

”Ja men vrid på skallen för i helvete”

”Men vad fan, dom har ju redan byggt en bro bakom oss.”

”Helvete också, jag ringer chefen och frågar om vi skall fortsätta”

”Men han jobbar hemifrån idag.”

”Jobbar hemifrån ha ha, det är ju Fredag eftermiddag, han sitter full på altanen och grillar den jäveln”

”Och det har han betalt för, du vi skiter i det här och går hem dom får reda ut skiten på Måndag.”

Tomhet som inte finns.

DSC01335

En tom gata upplevs inte som tom. En tom gata är bara fasader och asfalt. Men ställer man dit en person under en gatlykta så upplevs gatan ännu tommare fast tomheten har försvunnit, visst är det underligt.

Lägger in lite engelsk indierock med ett bandnamn som associerar till första bilden.

Okej, jag blev lite otydlig på selfien jag lade ut igår. men om ni stöter en tjej i London på en tom gata med en kameraväska över ena axeln och en skyltdocka med röd klänning över den andra mitt i natten.

Ja jag lovar det är jag.

KajsaLisa

46 svar

  1. Coola bilder. Och skarp?

  2. Väldigt bra trissat! Sista bilden tänkvärd, för visst, det känns tommare med en person än med ingen.
    AX

  3. Fina bilder! Visst är det intressant att det upplevs som tommare med en person i bilden än ingen! Intressant iakttagelse!

  4. Klurig triss! Håller också med när det gäller sista bilden.

  5. Här var det tomt! Och absolut…visst är det mera tomt om en finns där det borde vara flera!

    Ha en fin söndag!

  6. Bild nummer tre, härlig tolkad, bild nummer två kul tolkat! MÄN bild nummer ett: Fantastiskt taget med vinkeln och tomt på folk🙂

  7. Sällar mig till skaran sim kommenterat innan mig om sista bilden – fascinerande och väldigt sann iakttagelse!

  8. Verkligen skön tolkning i din triss!
    Ha en härlig söndag!

  9. jag gillar verkligen din triss, det skriker tomhet om dem
    kram

  10. Kanonbra triss, även om jag visserligen alltid är partisk när det gäller Londonbilder… Gillar din lilla berättelse om bron, hehe.

  11. Läckra perspektivbilder – ger ett sådant djup som är så svårt att få till ibland.

  12. Oj, så mycket jag tycker om din triss på det här temat!!!

  13. Ett riktigt filosofiskt resonemang om vad tomt innebär, och hur olika det kan uppfattas. Smart och snyggt!

  14. men attans ditt resonemang kring tredje bildens tomhet har jag inte tänkt på att det är så…för visst är det ju så!! Ett inlägg helt i stil med dig och vid tvåan ryckte det rejält i smilbanden!

  15. Riktigt coola och flummiga bilder. Nattfotografi är verkligen din nisch. Åsså förstår jag ju att du traskar runt ensam på tomma gator med din dataväska, men vad f*n gör du med en skyltdocka med röd klänning;-)

  16. Gillar bilderna, speciellt den med trappen ner till tunnelbanan. Tänk att det var så tomt🙂

  17. Riktigt läcker triss i både bild och text!

  18. Gillar din text kring bilderna. Fast det sista om att en person gör det mer tomt tycker jag bara stämmer ibland. Det har med hur mycket fotot visar, tycker jag. Vet man hur stort det är då kan din tes stämma. En person ensam ute på fotbollsplanen på Friends Arena gör kanske planen ännu mer tom.
    Men en person i ett litet rum gör inte att jag tycker rummet är tomt.
    Äsch, gillar dina bilder. Alltid kul att se bilder från en stad som jag själv besökt (flera gånger).

  19. Tomma gator med en person, ja det såg tomt ut, har aldrig tänkt på det sättet, funkar säkert med att lägga ner 2 popcorn i en stor skål också…det skulle se väldigt tomt ut🙂 Häftig triss och fina bilder, jag undrar också vart bropelarna kom ifrån😀

  20. Vilka fina bilder!

  21. Fin ”inre bild” den sista, om tomhet som drabbar oss människor lite då och då. Rätt så kul, hur man upptäcker delar av London i din blogg som man inte har besökt, trots att man bodde där, eller kanske just därför, vardagslivet tar ju det mesta av vår tid, så man hinner inte se sig om.

    Jag ska åka till London om några dagar, bara en snabbis på vägen till Irland, dags att gränsla hojen och försöka köra skiten ur andra dårar på Irländska landsvägar.

    Jag minns första gången jag tävlade där, när man fick ta del av Irländsk galghumor. Jag blev lite fundersam över alla träd längs vägkanter som man hade vadderat, och påpekade följande till en tävlingsledare: Den där tunna vadderingen gör väl ingen större nytta ,om man missar i 300 knyck och blir en trädkramare.
    Han tittar på mig som om jag vore en efterbliven åsna, och säger: Skojar du eller är du bara dum i huvudet, vadderingen finns inte där för dig, utan för att skydda trädet, ha ha, dem är härliga människor, Irländare.

    Så, lite ”Kärcher verksamhet” även för min del, man måste ge sina cojones en liten spark där bak ibland, så att man känner att man lever,
    jag och min Black Ninja, en Kawasaki Ninja.

    Apropå London och regn, när du blir trött på det, gör som britter och åk till Isle of Wight, kanarieholmar Ala kanalen. Ha det bra KL.

    • Tack, jag har själv besökt Dublin och förstått att det enda sättet man på den ön kunnat överlevt allt elände, svält, ockupation an Engelsmän i hundratals år och fattigdom är just humor. Dessutom är dom inte bittra utan gästvänliga och trevliga. Se upp så du inte blir träkramare med hojen när du åker dit, ta det försiktigt.

  22. Det stämmer ju att gator som är tomma inte känns direkt tomma, det minns jag fràn min tid i Paris, söndagarna var sà tomt och här i min franska by vid västkusten sà känns det inte tomt när jag rastar hunden. Klurig fototriss!

  23. Fina tomma bilder och kloka ord och iakttagelser🙂

Kommentera

