• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA FLUMMAR RUNT I LONDON DEL 4

How to stay dry in London.

#Blogg100

(78)

Nu krockar Bokbloggsjerkan med mitt Londoninlägg igen, precis som i förrförra veckan, men det kanske passar ihop i alla fall. Jag kommer att lägga ut en bokrecension som inte liknar något annat jag sett. Jag skall verkligen gå på djupet. Svaret på Annikas fråga om jag hittat några böcker på bibliotek som jag senare köpt är ja. Men det gäller bara fackböcker, en roman jag redan läst köper jag inte. Men det här inlägget handlar om en typisk sån bok som jag hittade på en bokrea för flera år sedan.

DSC_2968

Jag har tagit mig ner till Leichester Square, så här ser en glad Big Issue försäljare ( fungerar på samma sätt som Situation Stockholm ) när jag köpt en tidning av honom.

DSC_2971

6Det är dags för lunch, vädret verkar inte bli något vidare i eftermiddag, rätt mörkt på himlen .

Glider väl in på en pub uppe vid Covent Garden och tar en öl och en macka.

DSC_2972

images-21Precis vad jag räknade med, nu hällregnar det utanför. Det gör inte det så i London så ofta som många tror, själv har jag räknat ut att på dom fyra  senaste gångerna jag varit här har det regnat 12% och av dagarna och det stämmer rätt bra den här gången eftersom det regnade cirka ett dygn av åtta.

Låt oss nu tänka oss att man står nere vid Trafalgar Square och det börjar ösregna, vad gör man då ? Mot Brittish Museum skriker alla, men mumier blir inte ett dugg roligare för att det regnar i London.

9783829046664_200_london-dess-glans-och-gatorDen här boken som är en jättebra guidebok man kan läsa hemma, den är för tung att ta med snöar in på alla möjliga konstiga saker i London som många turister missar eller bara gå förbi. Jag har bland annat hittat Greenwich foottunnel och Highgate Cementary i den.

Det finns ett tips på några ställen att besöka i regnet  som är helt mumiefria och vi skall testa. Nu skall vi leka engelsk överklass. Kanske inte med plånboken utan med ögonen. Nu pratar ja inte Kensington eller Knightbridge nedanför Hyde Park, till och med gamla anrika Harrods ägs idag av oljeshejker. Nej vi skall kolla på områdena Mainfair och St James. Alltså äkta genuin skräddarsydd stiff upper lip väster om Regent Street

DSC_2973

Går till Covent Garden tyvärr klämmer blåsan på.

DSC_2976

Går på toa på en annan pub, det blev en öl till.

DSC_2978

Nu regnar det ordentligt, vi tar en buss till Trafalgar Square.

DSC_2983

Nere vid Trafalgar Square men fan nu börjar blåsan igen.

DSC_2984

Springer bort till St James Park och formaterar urinblåsan, alltså ingen ölpåfyllning.

Nu börjar det, vi står alltså vid Trafalgar Square och det börjar ösregna ( fast egentligen duggar det bara just nu ) vart tar vi vägen?  Vi skall utforska ett system av arkader  med lyxiga butiker, som tydligen skall fungera att gå igenom torr oavsett väder. Vi skyndar uppför Pall Mall undan regnet.

images-20Eller går,dels duggar det bara just nu. dels fuskade jag och tog regnrocken, jag tror egentligen inte alls på det här. Skall  ut och äta på lyxrestaurang ikväll och jag vill inte sabba min outfit under. Men jag lär nog kunna avgöra i alla fall om den här promenaden är något man kan göra torrskodd en ovädersdag. Tog en karta och jag tycker transportsträckorna är lite långa.

DSC_2987

Royal Opera Arcade som skall ta oss upp till Charles II Street.

DSC_2991

 

Lyxigt tja torrt i alla fall.

DSC_2992

Vinhandel och en inredningshandel men lyxigt namn. Jag kommer inte att fota så många affärer på vägen, eftersom det här inlägget blir rätt långt ändå. Meningen med det är att inspirera till en promenad genom lyxen.  Jag satsar på att visa vägen, så alla som vill testa hittar och slipper irra runt i regnet.

DSC_2995

Ute på andra sidan, ta till vänster sen fortsätter man gatan till Regent Street och vänster igen. Den första etappen när man gick gatan Pall Mall verkade fungera, sprang man i början så kom man in under ett utskjutande tak som gick ända fram till Arkaden, men det här. Nu stod det i och för sig

Det finns ett nätverk av arkader som gör det möjligt för gångtrafikanter att ta sig torrskodda större delen (vilken brasklapp) ända från Trafalgar Square till Carnaby Street.

 

6Jag går nu alltså på den mindre delen där man blir dyngsur eller? Men och ena sidan så har jag dragit upp håret ur kragen och det är torrt, fast och andra sidan duggar det bara lite. Men vi fortsätter så får vi se vad som händer, skall ta till vänster där uppe.

DSC_2998

Svänger in på Jermyn Street, nej det regnar precis lagom för att gå här egentligen, vilket syns på mannen med paraplyet. Nästan ingenting alls.

DSC_2999Men det finns i alla fall många snygga gentlemannaskyltfönster att titta på.

DSC_3001

Framme vid Princess Arcade

DSC_3002

 Godisbutik, med lyxgodis.

DSC_3004

Bredvid Prinsess Arcade ligger Piccadilly Arkade  som är ännu lyxigare. Boken tycker nu att man kan ta en sväng på det lyxiga varuhuset Fortum & Mason, men eftersom jag inte vill dricka afternoon tea för 700 kronor så fortsätter vi.

DSC_3013

På andra sidan gatan Piccadilly ( som går från Piccadilly Circus, lite förvirrande ) Ligger Burlington Arcade här funkar det ju, spöregnar det så är det bara att springa över gatan. Nu börjar vi prata lyx på riktigt.

DSC_3014Här inne låter vi kameran jobba lite.

DSC_3015

En äkta Beadle, dom har vaktat arkaden sen 1819 när den öppnade. Dom ser till att folk sköter sig och framför allt inte går runt här inne med uppspända paraplyer, vilket anses som ett oerhört stilbrott (shit, att man inte tänkt på det på ICA hemma). 

Det här bevisar inte bara att  äkta engelsk överklass inte bara är konservativ utan även rätt korkad. Men har man ärvt en förmögenhet i tolv generationer behöver man ju inte tänka så mycket. Eftersom jag bär regnrocken över armen och har min skräddarsydda kritstrecksrandiga kavaj, så inser han att jag är en sofisticated lady och ställer upp på ett foto.

Men Beadlesar är snälla varelser egentligen. Vi låter Chefbeageln  ursäkta beadeln) presentera arkaden.

DSC_3017

Som ni ser är det service här inne.

DSC_3018

Spel som säkert är handgjorda i exklusiva material.

DSC_3016

Här är lite lyx som jag som fotonörd begriper mig på.

DSC_3019

images-18Ute igen, tar till höger mot Regent Street. Längre fram ligger Saville Row, där dom som har ännu mer pengar en dom i Burlington Arcade handlar. Enligt boken är gatan känd för sina exklusiva skräddare som syr upp kostymer för 40000 kronor. Nu börjar som riktigt stora dropparna falla. Tjejen om går över gatan har dragit upp huvan hon framför mig ökar takten. Ju mer regnet ökar ju mindre tror jag på det här och ju mer gladare blir jag över att jag inte gjorde det ens från början utan klädde mig för det.

images-23Jaha, det var bara det som fattades nu brakar det loss ordentligt

En dålig och en bra. Det tar säkert fem minuter enligt kartan till nästa arkad, men den är i alla fall plastad.

Dom borde skrivit var markiserna sitter i boken.

Fan vad det regnar.

DSC_3020

images-19Tänkte fota lite så jag delar markis med tjejen som gick framför en stund, hon sneglar avundsjukt på min långa rock och stövlarna.  Tycker synd om henne, säkert har hon också läst boken och trott att det här upplägget fungerar, hon blev dyblöt på 20 meters språngmarsch.

DSC_3021 Aquascotum? En som verkar lita lika lite på boken som jag

 images-22Enligt boken så kan man känna igen dom som köper skräddarsytt för 40000 kronor. Dom köper sina regnrockar och kappor på Aquascotum, nu är ju vädret perfekt för att se hur dom här underliga människorna ser ut och skilja dom från vanliga turister. Men då skulle jag väl få höra att jag avvek från rutten och då är det klart man blir blöt. Sen verkar det inte som hon på bilden har någon vidare lust att öppna kappan och kolla var den är gjord.

Nej, det är bara att stoppa ned kameran och kaxigt ge sig ut i ovädret, klart man litar på boken

Korsar Regent Street för att gå in på Quardrant Arcade. Men vad är det här?

DSC_3038

Are there any Beadels here, people dont follow the rules !!!!!!

DSC_3024

Nej, inga Beadels, folk beter sig hur som helst med sina paraplyer och många butiker har bommat. Verkar vara en arkad på dekis. Fortsätter ut på andra sidan och när jag kommer upp till den lilla parken Soho Scuare brakar ett tillfälligt uppehåll loss.

Okej, sammanfattning med bildbevis

DSC_3028Det rinner om mig.

images-20Jag ber snällt, lämnar över min kamera till en tant som ser ofarlig ut och som verkar tillräckligt gammal att jag kan gå ifatt henne, ifall hon försöker sno den. Ställer den på autoläge men hon lyckas fota hela parken så jag beskär lite.

NEJ, DET FUNGERAR INTE SOM I BOKEN.

Det fungerade inte ens halva sista transportsträckan. Att jag är torr och inte är plaskvåt, beror på rocken och inte på vad dom skrev i boken. Däremot så är det här värt att se, passa på att gå promenaden när vädret är fint eller klä på er. Nu skall man enligt boken ta en promenad på gator under bar himmel upp till Carnaby Street. Det är ju inte så långt i och för sig, men gamla Swinging London är just nu förvandlat till Swimming London.

Men då är vi alltså tillbaka på ruta ett du står på Trafalgar Square och det börjar störtregna, vad gör du?

Jo på Brittish Museum så har dom …..

NEJ INGA MUMIER FÖR I HELVETE!

 Nej, jag skall jag ta en pint på en pub och mysa åt regnet. Medan jag gör så kan ni kolla på mina två helt egna alternativ. Ett lite dyrare och ett som är gratis.

DSC_3040

Okej, det börjar vräka ned och blöta kläder är inte kul, hoppa in i en Taxi och be att dom kör direkt till Quardrant Arcade (den sista alltså) men be att dom släpper av dig på andra sidan gatan. Nu går du tvärs över trottoaren in på Barbour. Skall återkomma till den här affären, dyra kläder men inte hutlöst.  Dom har brittiska kvallitetsoljerockar du kan välja på modeller från dom som slutar vid midjan till dom som går ner till fotknölarna, allt  efter väder och smak.  Sen kan du gå turen baklänges och springa ut och in i arkaderna hur du vill utan att bli blöt.

Går du in i den outfiten i en lyxbutik, så kan du bli tagen för att tillhöra den engelska lantadeln. Ta något som intresserar dig, fråga inte vad det kostar utan förklara att du håller på att inreda din nya herrgård, att det finns mycket som intresserar dig här men att du inte får in det i den där … sen pekar du på en slarvigt parkerad Aston Martin vid arkadingången. Du ber att få återkomma med din Range Rover och ett släp nästa vecka.

Bjuder dom inte på det så får du i alla fall bra rabatt. Kostnad oljerock strax under 3000 minus det som du kan blåsa lyxbutiken på. Men dom här kläderna lär hålla livet ut om man sköter dom.

Gratisalternativet.

DSC_3030

Tror Monet sitter i sin impressionisthimmel och är avundsjuk på mig.

DSC_3031

Hoppa på en tvåvåningsbuss, sätt dig längst fram på övre planet vilket oftast är ledigt, eftersom bara turister sitter där. Sen tar du häftiga foton genom rutan. Fungerar blir nog bra även i dagsljus om det regnar ordentligt.

DSC_3051

images-21Själv fortsatte jag i lyxkvarteren. jag gick på den här restaurangen som jag berättat om här. Då var det trettio grader varmt och jag lyckades nästla mig in på restaurangen iklädd camobyxor och ett svart linne. Dörrvakten utbrast ”I rekognize you” med både skräck och glädje i rösten. Han pustade ut när han drog av mig regnrocken och såg min kritstrecksrandiga kavaj. Tydligen gjorde jag intryck i somras.

DSC01167

Restaurangen med pub är känd för sin goda steak and kidney pye . Har du fördomar mot engelsk husmanskost kan jag bara säga att har den dugt åt Richard Burton, Liz Taylor, Kung Hussein och Prince Charles så duger den nog åt dig med.  Du äter knappast en godare varmrätt i London för 150 kronor.  Sen perfekt service av servitörer i mörk kostym.

DSC_3043

På väg hem, nej, arkadiden hade sina brister egentligen så gäller nog det där präktiga man blev itutad på friluftsdagarna i skolan ”det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder” även i London. Då kan man ju även skratta åt ironin i det här skyltfönstret.

DSC_3050

Sen får man inte missa London med kameran en regnig kväll, det blir jättevackert.

 DSC_3265Dagens inköp, ett par nya Hunterstövlar, som jag fick användning för.

KajsaLisa

 

12 svar

  1. Alltid kul att återse London i dina inlägg🙂

  2. Faktaböcker finns det verkligen anledning att köpa för att slå upp i senare, det håller jag med om!

  3. Konsumenttest, det gillar jag! Du och Sverker! När vi var i Storbritannien sommaren 2010 så var det två morgnar av 21 som det var lite duggregn, i Windsor och i Edinburgh, och det var mer så att vi tackade och tog emot eftersom det annars var ganska tryckande varmt… Vi som packat våra smidigaste regnställ… När vi däremot var på Disneyland Paris för två år sedan så kom regnställen till pass, vilket ganska kraftigt skilde oss från övriga besökare. Medan de föörsökte skydda sig mot regnet genom att hålla parkens karta över huvudet svidade jag och ungarna snabbt om och gick torrskodda. Präktiga svenskar…

    • En till som upptäckt att det regniga England är en skröna. Jag hade ju kunnat gett bort min karta till tjejen under markisen, den var ju inplastad.
      När det gäller nöjesfält så är det faktiskt bättre att besöka dom när det ösregnar, köerna är ju mindre.
      När solen skiner så bör man ju ta vara på det och ligga på stranden. Åka berg och dalbana kan man göra oavsett vilket väder det är.

  4. Det var längesedan jag var i London.

  5. Alltså det här måste ha varit ditt längsta inlägg ever. Tror jag har sagt det förut;-)
    Här får du veta vad som stack ut direkt:
    Asgarvade åt ditt uttryck ”formaterar urinblåsan”. Helt underbart. Det ska jag använda framöver. Genialiskt:-)

    Sedan tänkte jag på din utstyrsel i de fina arkaderna. Hallå, jag menar det är ju bara den engelska upper class med QE II i spetsen som går klädd sådär, t o m på tvn. Förstår inte att Beageln inte trosse att du var kungligt;-)

    Steak & Kidney Pie – eller som engelsmännen kallar den ”Steak & Sidney” är en av mina favo rätter. Tycker precis som du att det engelska köket har ett oförskämt dåligt rykte. Gillar deras husmanskost om den är väl lagat – minus sönderkokta ärter alltså.
    Fray Bentos Steak & Kidney hittar du förresten på The English Shop i Söderhallerna. Vi köper den ibland. Inte riktigt i klass med ”otiginalet” men helt ok. Rekommenderas.

    Åsså till sist fastnade jag på ”SuperDry”-affischen. Köpte faktiskt en sådan sak = ”kappa” på en outlet på Gärdet för några månader sedan. Tyckte den var riktigt cool för endast 500 kronor inklusive kamouflage mönster. Kan väl säga som så: design 10 poäng. Funktion 0 poäng. Kvalitet 1 poäng.

    Tack för ett toppen inlägg:-)

    • Tack själv för kommentaren. Jag bara skrev och skrev, det tog liksom aldrig slut. Tänkte dela upp det men det fungerade inte. Nu förstår jag varför han bugade och kallade mig Your Highness🙂
      Här kokade dom inte sönder ärtorna utan serverade dom med bacon och syltlök, jättegott. Affären har jag sett men aldrig testat tyvärr. Annars kan jag rekommendera en jättegod marmelad som finns på ICA gjord på Ingefära och rabarber.
      För en femhundring kan man skippa funktionen, du gjorde helt rätt.

  6. Läckra bilder, blir ressugen🙂

Kommentera

