• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

UPPOFFRINGEN ATT ÅKA RÄKMACKA

Det har uppstått en debatt i media om att vi inte sjukskriver oss när vi ligger hemma och är sjuka för att slippa karensdagen.

#Blogg100

(68)

alliansen-540x360Facksmil Alliansfritt Sverige

Vi vill bara påpeka att det finns en helt naturlig förklaring till detta. Sen vi tillträdde gäller arbetslinjen i Sverige och det håller inte att ligga hemma i sängen bara för att man ha 40 graders feber.

Skulle vi själva drabbas av dom försämringar för vanligt folk, så skulle vi kanske bli uthängda för att vara jäviga, eftersom vi själva skulle vinna på att inte ha en undermålig sjukförsäkring. Därför har vi valt att stå utanför så vi inte själva blir misstänkliggjorda.

Gnäll inte nu utan tänk på hur vilken uppoffring vi gör. Vi väljer att stå utanför och kan när som helst införa en karensdag till om det behövs, utan att själva förlora på det. Vi tjänar faktiskt över 100000 i månaden och är det är det någon som på fullt allvar tror att vi skulle smita från karensdagen bara för vi inte tycker vi har råd med den.

000000a

Ja, jag håller med om att den här argumentationen vacklar lite, men eftersom ni inte har något bättre att komma med så bjuder jag på den. Det kan ju verka lite löjligt att gömma sig bakom någon paragraf i någon lag, som säger att ni alltid är i tjänst, även om ni skulle vara döende.

Dom lagar och regler som gäller har ni ju själva hittat på eller hur.

Sen glöm inte att det är vi väljare som tar vår karensdag, som valt er för att hitta på dom.

KajsaLisa

4 svar

  1. Å vad har räkmackan md inlägget att göra?! Nu vet jag: jag är ju allergisk mot räkor, alltså får jag en allergichock, vilket betyder en karensdag då… eller semester;-)

  2. Jag tar det här som ett tips. Jag jobbar som chef och har det som kallas förtroendearbetstid. Det innebär att jag inte räknar de timmar jag jobbar utan jag jobbar de timmar som behövs för att jag ska lösa mitt jobb. Jag har varit sjukskriven en hel del i förkylningar under min tid som chef, och tar karensdag varje gång. Men min sektion har ju klarat sig utan mig de dagarna, ingen annan har behövt rycka in. Alltså borde de sjuka dagarna vara en del av min förtroendearbetstid, så jag inte behöver sjukskriva mig… Tror du min arbetsgivare köper det? Det tror inte jag, och det är faktiskt vi, medborgare, som är regeringens arbetsgivare. Vi köper inte det här resonemanget!!!!

Kommentera

