• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

EN SKRYTKAMERA TILL

Igår skrev jag om bling blingkameran Hasselblad Stellar som egentligen är en Sony RX100, fast över 4 gånger dyrare.

 

#Blogg100

(66)

När jag skulle lägga ut inlägget googlade jag på kamera och livsstil för att förstärka ironin i det jag skrev.

Hittade en kul bild som fick mig att skriva ett inlägg till om vad man kan hitta på med en Sony RX100

Här kommer Sony QX100

DSC-QX100-prodbeauty-black-1240x840-2b8d97ce2488e88fa379d6808cc47411

Sony QX är en kameramodul som man sätter fast på en Iphone eller Android. Det är alltså inget objektiv utan en komplett kamera som man hakar fast på mobilen och via mobilen så fotar man.

Det här kommer att bli kompaktkamerans död utbrast en teknikjournalist beundrande. Okej, dom som skriver om foto var lite mer ljumma och konstaterade att den levererade lika bra bilder som RX100 men vad hade man för användning för den.

Sony-QX100-telefon

Just det, vi kanske borde fundera över varför man köper en dyrare kompaktkamera, som komplement till systemkameran.

  • Den tar liten plats:  Den här kameramodulen tar precis lika stor plats som en kompakt i fickan. Den är mindre men klumpigare till formen.
  • Den är snabb: En kompakt kan man bara dra upp ur fickan och fotar med. Den här skall monteras ihop, rätt app skall plockas fram ur mobilen o.s.v.
  • En kompakt är mer diskret: Visst är klumpiga systemkameror imponerande, men samtidigt så är dom provocerande. Jag har ofta använt kompakten där folk kanske inte gillar att man fotar. Tar man fram sin QX100, sin Iphone och börjar bete sig som James Bond så är man knappast diskret längre.
  • Konstiga vinklar och trånga utrymmen: Okej här vinner kameramodulen med storslam eftersom man kan lägga den ifrån sig och kommunisera med den via mobilen. Du kan alltså fota vardagsrummet från en hylla i bokhyllan.

Men ärligt talat känns inte det lite nischat.

Alltså återstår begreppet livsstil.

Förr betydde det att man var punkare eller vegetarian ellr något annat och gick in för det. Nu har reklamnissarna snott begreppet och livsstil är kopplat till konsumtion. Dyra och exklusiva livsstilsmöbler, bilar, kläder och annat. Nu kanske man vill vårda sitt livsstilsskal och inte har råd att betala för kameran jag visade i förra inlägget, alltså 14000 extra för en träklump, trälåda och en läderrem.

Jag menar att om man nu vill fota en vattenväxt, varför lägga sig på bryggan stödja sig på armbågarna, hålla kameran stadigt och trycka av, när man kan posa så här snyggt.

(Kan tillägga att till skillnad från dom dyrare systemkamerorna finns det ingen skakreducering inbyggd i dom här )

 

nexusae0_DSC-QX100_Lifestyle_12_Xperia-Z_EXP201412E-1200_zps7d945e87Sen träffar man sina andra livsstilskompisar som avundsjukt  betraktar den färdiga bilden i paddan och utbrister:

”Herregud vad häftigt, den är ju så suddig att man inte ens ser vad det är, har du köpt en QX100 ?”

”Du nickar världsvant.”

”WOW HÄFTIGT !!!!!!”

Kan man bli mycket coolare för 4000 spänn?

KajsaLisa

Dom ut

8 svar

  1. Hahaha! Kan inte låta bli att asgarva. Fr o m nu måste jag vara ärligt mot mig själv och konstatera att jag inte har någon livsstil och att jag är totalt fett ute;-)

  2. hahahaha – jag säger som BP, jag har inte heller någon livsstil🙂
    Sv: här har det också blivit kallare😦 och idag regnar det dessutom

  3. Visst. Coolt. Men en mobil är en mobil och en kamera är en kamera. Själv har jag en Canon G12, en kompaktkamera med många bra funktioner. Den är enkel att bära med sig och tar väldigt bra bilder.

  4. Hahaha, totalsågning av alla hippa typer därute. Tur att jag inte är hipp utan bara tönt…

Kommentera

