• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

MIN SKRYTKAMERA

Ett annorlunda fotoinlägg för folk med för mycket pengar.

Jag har inte fotat något idag så jag har inget kul att lägga ut i Marits helgbild.

Jag kommer att lägga ut  bilder på min egen Sony RX100 och berätta en otrolig story.

Redde nämligen ut den här saken i helgen och när man ändå länkar  en  fotosida så kan det ju passa in här.

Nej, det är ingen Sony jag har utan en Hasselblad !

DSC_3382

Ja jag vet det står Sony på den, men inga detaljer nu tack😦

Drar den här storyn från början, alla har säkert hört talas om den svenska kameran Hasselblad. Viktor Hasselblad tog under andra världskriget fram en kamera för flygspaning. Sen med Lennart Nilssons utforskning av människokroppen och att Neil Armstrong använde kameran på månen , att märket för evigt står för top of the line. Hasselbladspriset brukar dessutom kallas fotografins Nobelpris.

DSC_3383

Gör gärna det här experimentet, börja diskutera foto med någon besserwisser du känner som absolut inte fotograferar. Inom loppet av några sekunder kommer du att få en föreläsning om Lennart Nilsson och Hasselblad, eftersom personen vill verka påläst. Så känt och vedertaget är det.

DSC_0017

När jag är i London besöker jag alltid varuhuset Selfridges  (det som går som serie i SVT på Lördagarna). I källaren har dom en CD avdelning som man måste gå genom elektronikavdelningen för att komma in i . På vägen har jag många gånger stått och dreglat över Hasselblads monter, men nu när jag förstått bluffen skrattar jag bara åt alltihop.

DSC_3384

Hasselblad är inte längre svenskt, utan ägs av ett utländskt riskkapitalbolag. Den fantastiska top of the linekameran nu i digitalt utförande görs givetvis fortfarande med en sensor på 50 megapixel. Det här är ren proffsutrustning och inget för oss dödliga amatörer. Men äger man ett namn med anor, så varför inte tjäna pengar på det.

Jag presenterar top of the linekompakten Hasselblad Stellar.

Nu är mina helgbilder slut så resten är reklam om man nu kan kalla det för det🙂

Sony ?

I April när jag gick förbi montern dräglade jag inte längre, det var något skumt med det här. Kan det verkligen vara så att …… nej, jag kunde inte ta fram och jämföra eftersom jag hade min Nikon hängande över axeln och uppfattades som en presentiv kund av en säljare, som flåsade mig i nacken.  Jag hade ju kunnat fota det här också, men säljaren var så trevlig att jag inte hade någon lust att bråka med honom.

Men jag googlade runt på nätet när jag kom hem och fick det bekräftat via fototidningen Kamera och Bilds hemsida.

Framifrån

Hasselblad Stellar är en Sony RX100. Det har exakt samma komponenter. En Sony RX100 som är en förbannat bra kompaktkamera i och för sig kostar cirka 4000 på Elgiganten. Går man in på Selfridges hemsida kostar en Stellar 1550 pund, alltså mellan 17 och 18000 kronor.

Nu skall jag ju inte vara orättvis, för dom resterande 14000 kronorna får man faktiskt en ditskruvad ädelträbit, läderrem, annan finish på hus och knappar. sen en jättesnygg låda att lägga ned det exklusiva i.

Design you now🙂

ovanifrån

I en värld där det kopieras, piratkopieras och produkter säljs under icke exklusiva namn för en bråkdel av priset, vilket  designers och varumärkenf år  psykbryt av, gör man egentligen tvärt om. Det exklusiva kopierar det billiga (med Sonys goda minne givetvis) och höjer istället priset över 400%

Skillnaden mellan design och det perfekta brottet är hårfin eller hur🙂

Vill man ha något ännu exklusivare kan man gå upp till en Lunar, deras systemkamerasystem och köpa en Sony Nex7 som nu ligger under 8000. Om du hittar någon så får du den nog ännu billigare, eftersom dom här så kallade exklusiva kamerorna byggs av det som är en generation gammalt hos Sony. Som Hasselbladare kostar den  55000, men då har man i och för sig skruvat dit tjockare träklossar.

bakifrån

Att någon seriös fototidning kommer att testa dom här produkterna tror jag knappast, däremot kommer den säkert att dyka upp i något livsstilsmagasin typ SVD-weekend eller något ännu exklusivare. En bild på en leisuresnubbe iklädd chinos och  Stenströmsskjorta med översta knappen uppknäppt,  som står lutad mot en Porsche i en småbåtshamn fingrande på sin nya Stellar som han inte begriper ett skit av, utan bara använder  autoläget på.

Skulle ni möta honom så hälsa från mig och skratta honom rätt upp i ansiktet.

Själv skall jag kolla farsans vedbod, klippa till ett gammalt skärp, hitta en snygg trälåda och lägga upp en annons på blocket.

KajsaLisa

30 svar

  1. Ytterligare nå’t äkta svenskt som går i graven med andra ord alltså. Ungefär som SAAB, men de3t märket får inte ens återuppstå i form av en KIA eller så;-)
    Å vem f*n köper en fejk Hasselblad med ett sådant grymt fult handtag??!! Hänger jag upp mig på detaljer kanske eller priset – både och faktiskt.

    Nu är min snart sex år gamla Sony absolut inte kusin till den dyra fulingen – pustar ut.

    Men vet du vad: på mitt förra jobb som kånkade låg det en äkta gammal Hasselblad i nå’t skåp. När vi skulle rensa skåpen berättade jag för min chef att det låg en Hasselblad värd ungefär 250 000 kronor där. Svaret jag fick var: Gammalt skrot, släng den. Det gjorde jag inte. Den ligger fortfarande kvar i någon låda. Den fungerar inte, men Kameradoktorn här i stan skulle säkert få liv i den. Till vilken nytta – finns ju inga kassetter för den längre…

  2. Hahaha, du har ett scoop här1 sen sätter jag skrattet i halsen, för jag begriper mig ju inte på min kamera utan fotar fortfarande med autoläget på… Nej, jag är en posör!

  3. Glömde förresten… Ja, den tunneln var det!

  4. Vi är ju rätt lätt lurade … oftast! Bra upptäckt av dig den här gången!
    Det fanns en låt en gång där texten gick så här: ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom och köp konserverad gröt.” En rolig text någon gång på 60 (?)-talet.
    Nu finns det ju konserverad gröt i plastkorv… just saying!

  5. Kul! Då har jag också en Hasselblad! Men jag trivs utmärkt med min Sony RX100 så jag är fullt belåten med den! Intressant inslag!

  6. Nåt måste ju folk med pengar göra med sina pengar – låt dem bli lurade bara!
    Och som svar på din kommentar till min triss; även en stockholmsförort kan se ut som landet när man kryper i gräset.

  7. är inte Hasselblads svenskt längre???? vad tråkigt när ingenting längre är som man tror att det är
    kramar

  8. Tack för intressant och spännande läsning🙂

  9. Trist när det svenska inte längre får vara svenskt. Men du, vilken affärsidé du har nu, bara göra tillräckligt många trälådor i vedbon så köper du in 10 st Sony och säljer dem som Hasselbladare🙂

  10. Haha… så dumt. Världen är allt sjuk.

  11. Intressant läsning! Hoppas du hittade något passande i vedboden och lycka till med försäljningen🙂

  12. Thank you for the smart post!

Kommentera

