• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA FLUMMAR RUNT I LONDON DEL 2

Nu gör jag två flugor på smällen

Det här inlägget blir lite långt och krystat eftersom jag lovat mig själv två saker.

#Blogg100

(63)

  1. Att släppa ett inlägg per dygn, varken mer eller mindre eftersom jag är med i #Blogg100
  2. Att lägga ut ett inlägg i veckan i min nya Londonserie, så det inte blir som förra gången, när det kunde dröja en månad, det förvirrar bara folk.

Sen  brukar jag ju länka upp bokbloggsjerkan, men idag kolliderar allt.

kadefors-sara-borta-bast

Okej Annikas fråga vilken är den bästa bok du läst i år. Det får väl bli Sara Kadefors Borta bäst, bara älskar hennes sätt att sätta ihop en originell story, som sätter myror i huvudet på en och får en att ifrågasätta sina värderingar.

Men kommer det här inlägget att handla om något helt annat och en helt annan bok.

Den här.

51uEU9T3eWL._SX300_

Alltså en bok om hur man byggde en tunnel under Themsen

Jag brukar ju köpa den mest underliga litteratur när jag är i London, men ärligt talat är jag så teknisk intresserad? Nej absolut inte, men mina bokköp handlar ofta om något jag fått till mig på resan på ett annat sätt. Genom engelsmännens fantastiska förmåga att dra en story och fylla den med intressanta spännande människor. Sen deras sätt att illustrera detta pedagogiskt.

Kort sagt, det en lärare i Sverige skulle behöva en halv termin på att banka in i skallen på mig, fixar engelsmännen på en förmiddag, fast vi inte har samma språk. Jag köper dom här underliga böckerna eftersom jag anser att den kunskap man tagit tillvara är värd att bevara, dels för att jag minns det underhållande i att lära mig det här.

Ärligt talat, när slog du upp en gammal mattebok senast, för att minnas en mattelektion på högstadiet.

DSC01129

Men vi tar det här från början, det är första hela dagen i London, Söndag morgon, småregnigt en del av tunnelbanenätet avstängt för underhåll. Jag får promenera mellan Marble Arch och Bond Street, sen ner till den moderna Jubelee Line för att åka till Bermondsey, en station vid Themsens Södra Strand.

DSC01131

Jag börjar min Londonvecka med en walks. Jag har tidigare berättat om London walks, som för 9 pund tar med en på intressanta guidningar runt London. Dagens guide är för övrigt en skådis som varit med i Fyra bröllop och en begravning. Han dyker upp som läkare när skotten Garreth dör i en hjärtinfarkt. Här står han och lovar att vi skall få se det som en gång var världens åttonde underverk. Som alltid är guiden påläst och underhållande.

DSC01132

Men först en walk givetvis. Det här lite gemytliga och troligen svindyra radhusområdet,  strax öster om Tower Bridge var ett ställe fyllt med misär och fattigdom förr. Här nere brukade Charles Dickens ta sina nattliga promenader, när han inte kunde somna. Han var nämligen arbetsnarkoman. Det var här i närheten som han hittade förebilden till Fagin i Oliver Twist.

DSC01133

Så har vi Themsen ser ju rätt lungt och stilla ut, annat var det på 1800-talet. London var världens nav och här arbetade massvis med människor med lossning och lastning av fartyg. Man kunde gå på fartyg tvärs över floden så trångt var det. Det härjade även pirater här, inte för att det var ödsligt utan tvärt om, det var fullständigt kaos, så det var lätt stjäla värdefull last.

DSC_2907

Vad som hände här begrep jag inte riktigt. Men det var något snuskigt och kungahuset var inblandat. Engelsmän bara älskar sånt.

 

DSC_2916

Här bredvid St Marys Church ligger en gammal skola driven av det Brittiska Ostindiska kompaniet. Att stora företag påverkar historien är ingenting nytt. I brist på varor att sälja till kineserna, för att kunna importera te och porslin exporterade man opium. Kejsaren försökte förbjuda det när konsekvenserna blev synliga och bolaget startade opiumkriget, för att tvinga på kineserna knark. Det som är konstigt med skolan, är att man var mer human här och utbildade både flickor och pojkar, därav statyerna.

DSC_2915

På andra sidan parken skymtar man ett bårhus, att det flöt iland lik vid lågvatten var ingenting ovanligt i den här överbefolkade delen av London. Ville man mörda någon var det bara att slå personen i huvudet och slänga ut honom i floden. Simkunnigheten var så låg att några mordutredningar aldrig gjordes och kunde man simma så lär man dött ändå av Themsens smutsiga vatten. Bårhusets uppgift var egentligen att liket återbördades till rätt anhöriga. Bodysnatching var en lönsam verksamhet man sålde liken till skolor bland annat.

DSC_2914

Ett ironiskt firmanamn från 1800-talet. Antalet bolag som startades för att handla med utländska varor var så stort att man inte hann få tillstånd. Sufferance betyder på nåder och att man såg genom fingrarna om man inte hunnit få ett tillstånd. Många varor i hamnen såldes vidare till andra länder så London var även transitohamn för hela världen.

Nu till det åttonde underverket.

DSC01145

Vi skall in genom den här dörren i marken, den är bara en meter hög.

Vi befinner oss alltså i Southwark, det är i början på 1800-talet, massvis med magasin varor, fartyg, rikedom och fattigdom sida vid sida, överbefolkning, misär, prostitution, kriminalitet, farsoter och annat helvete.

Men det största problemet för dom som tjänar på det här är inte eländet, utan att norra sidan på Themsen det mer kända East End  var exakt likadant, men dom här två stadsdelarna var totalt avskurna från varandra eftersom båtarna gjorde att det inte gick att bygga broar.

Nu dyker Marc Brunell upp, helt övertygad om att det går att på tre år går att gräva en tunnel för hand i leran under Themsen där man kan köra varor mellan norra och södra sidan, med häst och vagn.

DSC01144

Helt vansinnigt, men han hittar finansiärer och arbetet startar 1825. Jag  klättrar ner i den stora järntrumma man började med. Eftersom det inte går att gräva hål i lervälling ställde man järntrumman på marken och staplade tegel på den. Sen fick en sjunka ned i leran och så grävde man ut. Jättesmart

DSC_2939

Här ser man hur enkelt det är att förstå det här. Längst fram står grävarna inne i en så kallad sköld i olika fack och gräver sig in mellan plankorna. Man rekryterade dom hårdaste gruvarbetarna från kolgruvedistrikten, sen kom murarna och murade själva tunneln. Leran togs om hand av irländska arbetare som tog upp den till jordytan sen brände man tegel av den.

DSC_2937

Nu räknade Marc Brunell lite fel tunneln tog 18 år att bygga, 1843 gick den första betalande in i tunneln. Känns väl igen från Hallandsåsen. Mycket hade hänt, tunneln svämmade över 5 gånger och många arbetare drunknade. Första gången redan 1827 då Brunells egen son på 19 år höll på att stryka med, han överlevde men led resten av sitt liv av att han fått ned Themsens skitiga vatten i lungorna. Arbetet här nere var välbetalt men livsfarligt. Dom som grävde  löpte inte bara risken att drunkna utan dom fick även Themsens skitiga vatten över sig hela tiden. Brunell blev senare adlad av Drottning Viktoria men dom som dog av att göra grovjobbet blev bortglömda. Som det brukar vara alltså.

DSC_2922

Så här såg det ut när allt var klart, det jag står i hade vackra trappor ned till tunneln men det fanns ett problem.

DSC_2932Man ser märkena i väggen efter trappan bakom guiden.

För att få ned hästar och vagnar i tunneln skulle man vara tvungen att bygga två nya nedfarter ännu större med ramper för häst och vagn. Efter alla år av olyckor, strejker, förseningar och överskridna budgetplaner hade finansiärerna fått nog.

DSC_2927

Men det blev en succe som gångtunnel, det förekom även försäljning uppträdande och annat här nere och betalande besökare strömmade till, men eftersom tunneln gick mellan dom sämre delarna av London så var det så mycket rån, kriminallitet och prostitution här nere, att man tillslut efter 20 år stängde den

Nu sitter det en stor betongpropp i vägen så jag kommer inte längre ned.

Men vad hände med den?

DSC01146

Återkommer till det, men först ska jag äta en Sunday Roast på den mysiga puben Mayflower. Den ligger exakt där skeppet Mayflower avseglade med pilgrimer till USA 1620.

DSC01152

Sen tar jag tåget till andra sidan Themsen. Dom här människorna är helt inne i sina mobiler och annat, dom känner inte historiens vingslag alls.

DSC_2948

Just det, känns konturerna igen, sen 1865 är det här en järnvägstunnel och tillhör idag London Overground. Bilden är tagen in i tunneln från perrongen på stationen Wapping.

Frågan är om guidningen inte gjorde att det här var den mest spännande boken trots allt.

KajsaLisa

 

15 svar

  1. Tack för en väldigt intressant återgivning av din walk. Blev själv väldigt sugen på att göra den nästa gång jag är i London.🙂

  2. I London finns det nog alltid saker att upptäcka🙂

  3. Vilken fantastisk Londonvandring, skulle med vilja gå på en sådan🙂

  4. Nu spar jag 9 pund;-) Du skulle kunna vara guide själv. Perfekt lördagsunderhållning. Michael Pailin har ju gjort många ovanliga resor världen runt. Hans berättelser och äventyr är suveräna att följa på tv.
    Suveränt inlägg:-)

    Ps. Har aldrig jobbat med MAC, är en renodlad PC-människa. Ds

  5. Borta bäst var en fantastisk bok tyckte även jag! Men det är mer än ett år sen jag läste den, så den kan jag inte använda i jerkan, tyvärr… Kul att få gå på spännande vandringar med dig! Det där ska jag tipsa min kompis H om. Han och jag har rest en hel del tillsammans och vi har en förkärlek för att hålla oss i underjorden. Vi har gått under Themsen genom en annan gammal gångtunnel (som jag förstås inte kommer ihåg vare sig vad den heter eller ligger…) och i Paris har vi varit ner både i katakomberna och i kloakerna. Det här kan bli vår nästa utflykt!

  6. Missat den boken av Kadefors! :O Måste läsa den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: