• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

BOKSMÄLLA NUMMER 22 OCH 23

Passar på att tacka Annika som lagt in en underhållande länkning i veckans bokbloggsjerka.

#Blogg100

(57)

Känner du igen dig i något eller några av de påståenden som du kan läsa om på ”21 signs you´re suffering from a book hangover”?

Alltså, länken listar 21 baksmällor efter en bok man läst och man kanske känner igen sig i.

Känner igen mig i ett par, däremot har jag stött på det här problemet hos folk som läst ringentrilogin, dom lider väl av alla 21 tecken plus 47 till ungefär.

MordorHur fungerar gatunätet här, finns det någon app kanske?

Sen kan man ju fråga sig när man stöter på nollåttor som hittar bättre i Mordor än i huvudstaden, om det verkligen handlar om baksmälla, kanske mer  någon form av psykos. Deltog för flera år sedan i en hajk i scouterna med ringentema, tillsammans med människor som visste vad Gandalfs häst hette ( dom hade säkert stamtavlan i huvudet också ).

Till slut gick det upp för mig att Gargamel inte alls var med i sagan om ringen  som jag trodde utan  han åt små blå smurfar.

tkOkdzR_schtroumpf_gargamel

Sorry, wrong story alltså.

 Så mina egna boksmällor av dom som var uppräknade här var det nummer 10  Slitna pocketar i ryggan har något speciellt, man vill nästan skriva en fortsättning och tejpa in ibland när man läst klart dom och skall säga upp den tillfälliga bekantskapen.

Men nu över till mina helt egna nojor, nummer 22 och 23 .

Number 22 Have you ever suffering because you missed the movie.

Man diskuterar en bok med någon som svarar, nej men jag har sett filmen. Naturligtvis är alltid boken bättre än filmen eftersom den aldrig stämmer överens med den film man själv skapat inne i huvudet. Sen är det ju mer prestation i att läsa en bok än att sitta av ett par timmar i en biosalong.

Vilket ger mig ett utmärkt tillfälle att briljera.

Om jag sett filmen alltså.

Det värsta var att jag läst Susanna Alakoskis Svinalängorna och hamnade i den situationen. ”Ja ja, den där Pernilla August hade väl skapat något högborgerligt ångestpekoral i Bergmans anda, av den utmärkta klasskildringen om en liten utsatt tjejs uppväxt i ett miljonprogramsområde. Den där kultureliten lever i en skyddad värld och skådar sig själva i naveln.”

Tänk vad kul det hade varit och säga så men nu kunde jag inte göra det. eftersom jag missat filmen.

Undrar just om det var så? Äsch naturligtvis var det det.

Number 23 Have you ever entered a discussion of a book you recently read in order to appear well-educated ?

DSC_3057 (kopia)Obegriplig.

Självklart gör jag det. När jag var i London senast beslöt jag mig för att undersöka några underliga namn på tunnelbanestationer, som Elefant and Castle och Seven Sisters. Jag bor i Elefant och Slott bor inte du i Sju Systrar, låter ju för fan inte klokt.

Men nu skulle jag lösa det här.

Sen leder jag bara in diskussionen på att jag klev på tunnelbanan vid Seven Sisters och …

Alla tittar frågande på mig.

Då förklarar jag att stationen heter så för att … DSC_3312

Det fanns en gata som hette så där som drogs fram 1831 till 1833 sen stod det sju träd där också.

Mina förväntansfulla åhörare har somnat.

Elefant and Castle var uppkallat efter en pub, lika spännande det.

Nej man kan ju inte briljera jämt, men tack i alla fall Annika för att jag fick pilla lite på mina sämre sidor.

Man känner ju sig i alla fall mer mångfacetterad.

KajsaLisa

10 svar

  1. Det känns som att jag ofta säger att jag inte läst boken, men har sett filmen. Underligt egentligen, med tanke på hur många böcker man ändå läser🙂

  2. Briljera är aldrig fel;)

  3. 1.en bok är alltid bättre en filmen.
    2. sagan om ringen led jag mig igenom, återgick sedan snabbt till Harry Potter.
    3. att impa på folk är aldrig fel, men man får inte bli en besserwisser;-)

  4. Jag är nog befriad från bokbaksmälla, men säker kan jag aldrig vara.

  5. Jag har inte hunnit kolla in den där bokbaksmällelistan än, så jag vet inte vilka som stämmer in på mig. Jag diskuterar sällan vare sig böcker eller filmer (bara här på bloggen, för då är det ingen som avbryter mig…), för jag har alltid så helt annan uppfattning än till exempel kollegor att vi bara blir förvirrade av diskussionen… och boken är ju alltid bättre än filmen, det säger sig ju självt (jag kan vara ganska elitistisk…)

    Jag hittade en sida igår som du kanske kan uppskatta, om du inte redan sett den, eftersom den handlar om Londons tunnelbana… Har du sett några av de här skyltarna på dina resor?
    http://prosign.tumblr.com/post/33766157596/someone-has-made-fake-london-underground-signs-and

Kommentera

