• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISAKODEN ( REPRIS )

Kommer att vara borta lite till och från i helgen (släkten) , lägger ut lite repriser med påskreligiöst innehåll.

#Blogg100

(48)

I DAG FICK ALLA GÅ HEM ETT PAR TIMMAR TIDIGARE FRÅN JOBBET,  FÖR  ATT JESUS KÄKADE FÖR SISTA GÅNGEN FÖR SNART 2000 ÅR SEDAN

Själv tänkte jag fira detta med att analysera ett konstverk

Det här föreställer alltså det vi firar, Jesus äter.

Det är många som försökt tyda den här bilden, jag tänkte försöka göra det mer seriöst. Dom flesta har väl läst eller sett Davincikoden som film. Där ser man Jesus fru och alla möjliga underligheter i den. Men om du tittar noga några minuter så ser du felet på den.

Jasså inte, titta en stund till då.

Okej, det är rätt uppenbart, testa själva om ni har släkten hemma på Påskmiddag, att sätta alla efter långsidan av ett långt bord. Plötsligt protesterar någon: ”Jag har inte träffat Faster Elsa på jättelänge, hon sitter ju i andra ändan, måste vi sitta och stirra in i tapeten allihop”

Detta är alltså ett himla korkat sätt att duka när man har främmande.

Jag har förkastat några logiska förklaringar

  1. Om vi sitter så här en stund, så kanske någon kommer och målar av oss: Visserligen kunde han ju göra vin av vatten och tiden går ju fortare om man krökar, men 1400 år blir nog lite långsökt.
  2. Dom tittar på något, porrfilm t.ex. Porrfilm fanns inte då, men en naken dansande nymf kanske. Alla tittar ju förläget bort och hon skall just kasta av det sista ( detta skulle ju ge uttrycket trosuppfattning en helt ny innebörd) Men om Jesus och tolv läruljungar sitter på samma sida och får erektion samtidigt, så skulle ju bordet tippa omkull. Det står väl inget om det i bibeln.

Nej, detta motiv innehåller väldigt mycket tragik. Det påminner om något vi ser varje dag i TV nästan.

DET ÄR DEN SISTA PANELDEBATTEN

Tänk er själva, på den här tiden fanns bara judendomen, sen kom kristendomen, katolicismen, islam, protestantismen, frikyrkorna och Carola Häggqvist. Samma Gud men alla är osams, bråkar, krigar och slår ihjäl varandra.

Alla är förbannade, har druckit vin och är småfulla. Ramlösa var inte uppfunnet då, så debatterna var lite livligare. Jesus sitter i mitten, som moderator och säger uppgivet: Vi är ju överens om att Gud bor i himlen och alla som är snälla kommer dit, kan vi inte skita i detaljerna.

Alla lärljungar skriker nej

Det är nu som Judas får iden att skvallra för romarna, så dom spikar upp Jesus och alla får slåss om saken i lugn och ro sen.

Och det har vi gjort sen dess.

Jag lägger dessutom in en video om hur det gick till när den målades.

Om någon tycker det här inlägget var hädiskt, vänta bara tills i morgon.

KajsaLisa

18 svar

  1. hahahaha – jag gillar inlägget🙂 mm, samme gud tydligen och ändå så mycket bråk mellan olika religioner
    GLAD PÅSK till dig också
    kramar

  2. Asg:-))))) Snacka om kulturkrock och fantastisk kontrast. Kolla in hos Eva Trillian, där var jag inne före dig. Tur att jag kunde ”återhämta” mig hos dig. Ibland är du bara för bra, hahaha!

  3. Jag tror att Jesus var en påskhare från filmen Life Of Brian , eller en hippie från Mojave öken, som räddare sina lärjungar från svält med fem Big Mac och två Pepsi Light. Amen, må släkten vara med dig KajsaLisa.

  4. Glad Påsk. Mycket bråk om religion och det har det nog varit sedan religionens begynnelse. Men det där med att alla fick sluta ett par timmar tidigare idag stämmer inte riktigt. Inte riktigt alla. Jag fick visserligen sluta en timme. Men de flesta som jag jobbade med fick sluta som vanligt idag…

  5. Hittade hit på rekommendation av BP, längesedan jag garvade så mycket en skärtorsdag…bra jobbat🙂

    Pax vobiskum😉

  6. Hmmm … nja, nu ÄR det ju inte ett foto och man måste väl anta att beställaren av sagda kulturella målning inte ville se ryggarna på någon så … ja, voila; de sitter på rad😉 I konstens namn sker mycket underligt!
    Hoppas du har bra dagar!

  7. Hahaha, själv tänker jag på alla sitcoms där de alltid sitter så här och äter, så att ingen ska behöva sitta med ryggen mot kameran…

  8. Haha! Klockrent!!!🙂

  9. Det var det roligaste jag läst på länge, tack BP för att du länkat hit….

    Glad Påsk på dig.

    Tjingelingen från Rantamor.

Kommentera

