• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

OM ATT SKRIVA SAKER PÅ SIG SJÄLV.

Frågan i veckans bokbloggsjerka handlar om tatueringar.

edit-16148-1390450693-253-500x365

Tatueringen på bilden kommer från Flyga drake av Khaled Hosseini, och det verkar bli allt mer populärt att pryda kroppen med citat från litteraturens värld.

Är det här något som du skulle kunna tänka dig att göra? Vad skulle det i så fall bli, och inte minst, var på kroppen skulle du placera konstverket?

Svaret är nej, nej, nej.

Skall försöka förklara varför.

Tatueringar är ingenting man gör för stunden, tatueringar kommer du att bära livet ut. Dels som Annika själv säger i frågan, man är för ombytlig. Dels för att allt runt omkring en förändras. Det är jättelätt att missa att det pågår en trend när man lever mitt i den. För sådär femton år sedan skulle det vara triballs eller ornamentik med ett svenskt ord, nu har laserklinikerna jobb med att ta bort taggtråd eller kvistar med blad runt överarmarna.

Nu skall det vara text eller tecken, hur ser trenden ut om tio år, svar ingen vet.

Efter att många försett sig med alla möjliga floskler och obegripliga budskap på kroppen fick jag en ide.

Tänkte tatuera in dom kinesiska teknen för friterad banan med glass.

Det vore ju höjden av ironi, problemet är ju att när folk slutar skriva saker på sig själva så är det ju inte ens ironi längre. Vem tycker det är kul att man driver med en trend som alla glömt.

Men jag är faktiskt tatuerad.

dsc_0645En svart panter med rivmärken som täcker min ena överarm. Den har suttit bra många år nu och hittils har jag inte ångrat en sekund att jag gjorde den. Dels tycker jag den är snyggt gjord (East Street Tatoo på Östgötagatan ) sen är den totalt otrendig, kommer varken att bli modern eller omodern.

Men vad symboliserar den?

Okej, dags för nästa bullshit.

Den symboliserar inte ett skit, jag har valt motivet därför att jag ville ha något på överarmen som hade en form så själva kroppsdelen ramade in den. En tatuering som går runt armen syns ju inte. När jag får frågan brukar jag svara snygga jeans du har, vad symboliserar dom?

Dom som resonerar så här har sett för mycket på Miami Ink  med Cat von D. Där folk dyker upp i tatueringsstudion och fått för sig att den stackars tatueraren skall kladda dit deras känslor. Man kanske själv borde fundera på att om man nu nödvändigtvis skall ha sin döda favoritfaster på bröstet, är man i den mentala balans att man skall låta någon rita dit något alls.

Sen kanske man har en perfekt bild som saknar dom där känslorna, vilket givetvis är den stackars tatuerarens fel. Varför inte uppsöka en psykolog istället?

Tänkt kompletera den med en lika stor tiger på andra överarmen som klättrar nedåt. Men om jag nu skulle ha ett författarcitat så vill jag ha det här ryggslutet.

Människan är dömd till frihet.

Jean Paul Sartre

Då får ju den som läser mig när jag ligger på badstranden tänka till lite istället för den där floskeln Carpe Diem.

Hur fan fångar man en dag, med håv eller?

Men tyvärr är den platsen redan upptagen, där vill jag ha den här katten från CDn Conspiraty of One med The Offspring.

The_Offspring-Conspiracy_Of_One-5-BookletTycker den är skitläcker. Men först skall tigern på plats.

Lägger in en kul video från den plattan.

Sammanfattning, tänk efter före, gadda in det du gillar och sen till den stora risken som syns i inlägget.

Tatueringar är beroendeframkallande.

KajsaLisa

 

24 svar

  1. Följande text som Mange sjunger om är det många som gaddar in nu http://youtu.be/_2jzxqE_Fmg
    Jag har en fullriggare som ligger hos en tatuerare här i bygden… Men den har legat där länge nu…
    Pantern är snygg🙂

  2. Skriva saker på sig själv: Ser jag inget fel i. Och jag kan förstå dem som börjar tatuera sig… Beroendeframkallande ja! Jag ser bara på mitt barn… där har jag tappat räkningen… 6 kanske sju stycken… Jag får väl höra ikväll: MEN PAPPA!!! Den första ritade hennes kusin som slingrar sig runt benet i alla fall😉 Jag har bestämt ett mål, jag var två kilo därifrån i höstas… i sommar ska jag ta det:) Mycket kul inlägg du gjort🙂 Nu ska jag lägga in bilder från morgonens is promenad… Idag slog jag inte solen😉

  3. Tatueringar är definitivt beroendeframkallande och många skaffar dem för att vara coola (som när jag satt och tatuerade mig en gång och det kom in två killar i 18-årsåldern som ville ha handtatueringar trots att de var ogaddade sedan innan. Min tatuerare vägrade att göra det). Och just det där med trender ska man nog passa sig för. Jag har inga trender i mina tatueringar utan har valt stilar och motiv som jag gillar, som representerar mig och som jag vet att jag inte kommer ångra.

  4. Jag är så gammal att jag minns den tiden när bara sjömän och kåkfarare hade tatueringar och jag kan inte ens förmå mig till att tycka det är snyggt. Men som du skriver… människan är dömd till frihet🙂

  5. Alla känner vi ju olika inför både tatueringar och vad de föreställer eller betyder. Och tur är ju det.

  6. Tatueringar är inget för mig. Tänker på hur de kommer att se ut när man är 85 och skrynklig…
    En minifotboll 6×6 mm på axeln kanske i mitt fall, men nej, det gör ju ont också, så jag avstår.
    Tur att man är olika och kan göra precis som man vill – som du har gjort.

  7. Hmm, jag har haft en del tribal grejer, men jag tog bort dem länge sen, dem relaterade till människor och beteenden som jag i dagens läge känner ingen som helst gemenskap med.

    Ang att ta bort tatueringar, alla färger går inte ta bort varken med laser eller något annat, vissa av färger innehåller mycket giftiga ämnen som hamnar i kroppens lymfsystem, inte speciellt nyttigt.

    Sedan kan man fundera över hur coola ens tatueringar är om 20 år med tanke på, att alla färger inte går att ta bort, det som är coolt idag är patetisk om några år. Jag mår illa av alla halvfeta trebarns mammor med sina jävla sol tatueringar i svanken, och ännu mer illa av diverse felstavade citat, inte minst Kinesiska skrivtecken, men även på engelska ser man riktiga svengelska lektioner, lika många tatuerare tycks vara lika taskiga på rättstavning som deras kunder.

    Nej, tatueringar idag är en banal svenne banan grej, problemet här i Sverige är det, att alla försöker vara annorlunda på samma sätt. När man tar av sina H&M trasor, så ser det lika ut därunder för alla med sina ”Det här måste du ha för att vara cool i andras ögon, här i Sverige får alla se ut som dem vill så länge dem ser ut som alla andra” tatueringar,.dock funderar jag att tatuera på pannan följande text: livet är en dödlig sjukdom, skjut mig för att rädda mitt liv.

    Apropå citat från litteraturens värld och misshandel av olika språk rent allmänt, du har väl någon gång råkat ut för cockney sparvar under dina cook´-a-doodle-doo´ London visit, jag ska dit på tisdag, för en snabbvisit. I min blogg finns under rubrik 890 and counting från 30 april 2009 lite cockney relaterad tjuvlyssningsmaterial från en London visit, kanske skulle något av det passa som citat hos trebarns morsan istället för den jävla solen med carpe diem tvärs över, som är lika illa som att bära kalsingar det står namnet på en efterbliven sportfåne, som i sin tur är nära besläktad med visdomen hos Johnny English.

    • Har man tatuerat sig får man gilla läget och leva med det. Svennebanantatueringar är inget för mig heller, varken på svenska eller kinesiska. Det är som du säger alla vill vara annorlunda på samma sätt. Jag gillar inte Alexander Bard, men en gång hörde jag honom säga något riktigt bra. Trender är för fegisar, man är ju alltid säker på att några sticker ut på samma sätt.
      Många tatueringar är som du säger lika spännande som Björn Borgkallingar.

  8. Pantern är snygg! Och jag har ju ett antal tatueringar som alla är förknippade med ett minne, noggrant utvalda för att symbolisera just det, och några av dem kan även kallas litterära, för serier är en form av litteratur anser jag. En jerka som gjord för mig. Men jag skulle nog aldrig tatuera in text, jag har svårt för trenden med text på väggar, och patetiska visdomsord här och där… Däremot har jag ett antal tatueringar kvar som jag vill göra, ska bara återhämta mig från smärtan när Nemi hamnade på min rygg…

  9. PS. Glömde en sak,.du har länkat till ett antal grymma rocksångerskor,
    här är min favorit, sångerskan från Battle Beast, hon har en grym tryck i rösten när hon eldar på, och är skitbra live sångerska. Enjoy. DS.

    http://www.youtube.com/watch?v=38zmdwd5K3E

  10. Intressant inlägg! Tror tigern kommer bli snygg!

  11. Håller med om att Carpe diem är en floskel. Vaddå fånga dagen? Den kommer ju vare sig man vill eller inte och det handlar snarare om att inte låta sig fångas av den.
    Vad jag tänker om bokcitat på kroppen finns att läsa i min blogg.

Kommentera

