• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

RECYKLING

I Veckans bokbloggsjerka ställer Annika frågan om bokentusiaster måste bli samlare eller kan göra sig av med böcker man läst.

Svaret är, självklart måste man spara dom.

Följdfråga: Varför det ?

En jävla dum följdfråga det är ett arv från stenåldern. Hade vi inte samlat ätbara rötter och sparat dom sommaren år 5000 BC så hade vi inte överlevt den hårda vintern efter och då hade vi svultit ihjäl. Priset för att vi fortfarande existerar som art och kan läsa böcker är att vi sparat på allt oanvändbart skit vi kan hitta dom senaste 7014 åren,

Jag är alltså inte rationell, jag är mänsklig.

Nästa följdfråga blir givetvis om man kan använda gamla lästa böcker till något vettigt.

DSC_2751

Visst kan man det, här är ett par pocketar som jag tränat att blanda sidor på. Nu är jag ingen pokerspelare men vill man psyka motståndaren så blandar man snyggt så har man ett övertag. Men det finns ett annat alternativ.

445px-Terry_Gilliam(CannesPhotoCall)Man kan stoppa ned böckerna så här i ett kuvert och skicka dom till  Terry Gilliam, mannen som gjorde den tecknade delen åt Monthy Python. Han är känd för att få filmbolag att konka på omöjliga och påkostade stories. Som ni ser har jag mixat Illiaden av Homeros med Stieg Larssons del 2 i Milleniumtrilogin. Jag säljer manuset om Lisbeth Salanders äventyr under det trojanska kriget ihop med Akilles för en mille. Han lär ändå bränna så mycket på det här omöjliga projektet.

Man kan använda böcker till att sända ut signaler också.

I förra veckans jerka berättade jag om hur en del försökte imponera på folk,  genom att låta färgglada kokböcker ligga framme på vardagsrumsbordet. Den här veckan kör vi en annan variant, man kan använda när man släpat hem ett par ådriga underarmar från krogen. Ja självklart finns risken att det inte blir något kul i sovrummet alls

Men vinsten kan bli så mycket större.

DSC_2754

Jag låter den här ligga framme när vi kommer hem på natten, sen ber jag honom sätta sig i soffan. Han ropar ut till köket och undrar vad det är för bok.

”Äsch” svarar du, ”tycker den där  Läckberg är lite töntig, gillar när dom skär djupare, på tok för lite inälvor. Men titta i den du, jag är strax klar. ”

Den är riktigt ruggig.

Förskäraren placerar du sen synlig på brickan mellan tekopparna och säger när du ställer ner brickan, att du bara hade en vanilj och en blåbärsmuffins i kylen, men vi kan ju skära itu dom och ta en halva av varje.

Flyr han inte ur lägenheten nu så har du gjort ett kap. Han är totalt orädd, verkligen intresserad av dig, beredd att ta risker och kommer alltid att ställa upp för dig hur tokiga infall du än har. Du har hittat mannen i ditt liv och han är värd hela blåbärsmuffisen.

Tror jag låter boken ligga framme till lönehelgen.

KajsaLisa

10 svar

  1. Nu lägger vi böckerna på hyllan! För nu har Helena utmatat oss att kräla i fototrissen🙂 Vi ska vara groda och knäppa utav bara fan🙂 Du har ju asfalt och jag har kärle i backen så vi får väl se vem som kommer djupast🙂 Nu har visserligen grodmansdräkt… Ja och gula stövlar… Lycka till!

  2. Även om jag älskar böcker och har svårt att se att jag skulle kunna klara mig utan dem, men även jag kan se en viss skillnad mellan mat och böcker🙂

  3. Tanken att jag har för många böcker tycks ha mognat hos mig så jag tackar och ska tänka på dina förslag🙂
    Ha en riktig goehelg!

  4. Hahaha! Tack för dessa alternativa användningstips av böcker.
    Själv spar jag inbundna böcker och pockets som jag verkligen gillar och som inte hamnat i badvattnet. Resten recyklar jag på jobbets bokhylla.

  5. Hahaha, det perfekta testet på en killes själsliga styrka! Själv är jag samlare in extreme, har samlat bökcer sen jag var typ 10 år… Tur att jag nu äntligen får plats med dem…

Kommentera

