• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

INTE NÖJD MEN NÖJDARE

I fototrissen skrev jag om min absolut sämsta och bästa rockbild.

#Blogg100

(5)

Så här såg den ut från början.

IMG_3545 (kopia) 7

Alltså tekniskt rent crap, men däremot sprutar det bara attityd ur den. Tyckte den passade i Söndagens fototriss så jag testade att dra ned den i svartvitt, men var ändå inte nöjd. Sen fick jag för mej att  börja leta efter något på nätet som skulle kunna fixa till det här. Tillslut hittade jag en hemsida som sålde ett program jag inte hade någon lust att betala för, men dom hade en demoversion.

Neatimage

OBS, jag kan givetvis inte garantera att det är helt riskfritt att ladda ned det här, men jag själv tyckte det verkade seriöst så ifall någon fototrissare eller helgbildare kikar in här mitt i veckan och vill rädda någon gammal bild så får ni göra det på egen risk. Troligtvis borde ju viruskyddet slå bakut, men ingenting hände.

 Här är resultatet.

sister sin 2_filtered (kopia)Nu börjar det faktiskt likna något, förstorar man upp den ordentligt så ser man andra defekter och i färg funkar den inte alls. Men det grovkorniga bruset är nästan borta ur bilden, sen kan ju en svartvit bild få se lite ruffigare ut utan att det gör så mycket.

Testade en av dom bättre bilderna från konserten också.

IMG_3552 (kopia) 3_filtered (kopia)

Jag kan se en skillnad men den är inte så stor.

Lägger väl ut en video med Sister Sin

Min sista konsert med min gamla Canon S95 i November, när jag var så förbannad att jag höll på att slänga den i väggen, var på Tyrol med Papa Roach, jag fick till en bild som gick att titta på, men den var grynig som fan. Perfekta testobjektet.

IMG_4484 (kopia)

Dubbelklicka för att förstora upp bägge bilderna, då ser man skillnaden. Okej, visst blir det bättre, men kolla en detalj på den.

IMG_4484 (kopia)_filtered (kopia)

Programmet slätar ut ordentligt, kolla in huden. Ligger du på Spraydate så ta en selfie, kör den i programmet och vips är du tio år yngre. Sen är det bara att hitta någon som vill dejta en barbiedocka, man blir ju både ung och syntetisk här.

Okej, visst fungerar det, men det tar bara bort brus inga andra fel som utsmetning, färgstick och annat. Ta en kopia på din bild om du vill experimentera. Det finns instruktioner som är lätta att följa.

Det bästa alternativet är nog att lösa det här på plats.

Köp en bättre kamera helt enkelt.

DSC00271 (kopia)

Den svartvita bilden är från September, den här är tagen på samma ställe i December med min Sony RX100. Man kan inte jämföra konserter riktigt på det viset. Rökmaskiner, ljussättning och annat varierar, men det var skillnad att fota. Tänk om jag hade köpt den i Augusti istället, dessutom hade den varit betalad nu.

Men det går fler tåg, Bandit Rock Awards i helgen, Mustash på Tyrol om ett par veckor, tyvärr ställde Deathstars in på Debaser, men i April blir det London och tunggung på Underworld i Camden  sen hem för att se Halestorm veckan efter.

Tror det kommer att skramla rätt mycket om den här bloggen i vår.

Nu dyker jag ner i arkivet igen och slätar ut Iggy Pop.

Fast det tror jag inte programmet fixar.

KajsaLisa

12 svar

  1. Ska varmt rekommendera programmet till cheferna på jobbet. De fotades av en proffsfotograf med Hasselblad häromdagen för en ny webbsajt. Hoppas bara att programmet kan trolla bort 15-25 kilo också, vilket en kille just nu håller på med hos somliga i PS.

  2. Jag tycker dina bilder är bra! Och många gånger är inte det bästa plåten det viktigaste utan också skälen i bilden! Fint jobbat🙂

  3. Hehe nej inte det bästa program i världen lär klara av att släta ut Iggy…=D Många coola bilder du bjuder på!

  4. Sån tur att programmet inte klarar av Iggy, han vill jag verkligen inte ska slätas ut!

  5. mm, bättre att köpa en bättre kamera istället🙂 jag använder mig aldrig av sådana där program
    kramar

  6. Bra bilder och bra musik………

Kommentera

