• Prenumerera

    bloglovin
  • Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

    Gör sällskap med 3 andra följare

  • Kategorier

KAJSALISA ÅTER I LONDON DEL 19

Fortsättning på min vandring på Highgate Cementary, nu går jag över vägen till den östra delen som är lite nyare, den öppnades 1860 och det sker vissa begravningar här fortfarande.

DSC_1287

När jag träffade både en kommunist och ett spöke, fast inget kommunistspöke.

Den äldre västra delen finns i det här inlägget: KajsaLisa i London del 18.

Det finns ett par gravar här inne som intresserar mig, jag nämnde ju något i ett tidigare inlägg om en pilgrimsfärd. I den här delen kan man gå utan guide men man måste lösa inträde, biljetten från guidningen på den västra delen gäller.  Kanske lite konstigt att man skall betala för att gå in på en kyrkogård men allt här inne sköts idellt och även om folk jobbar här inne utan lön så lär det inte vara billigt att underhålla det.

DSC_1298

Det går in asfalterad gångväg runt kyrkogården, men innanför den är det lika igenvuxet eller nästan värre än det var på den västra sidan. Det verkar inte finns några kryptor här men stämningen är ändå lite kuslig vilket jag skulle få erfara längre fram.

DSC_1296

Appropå pilgrimsfärd, här ligger världens troligast mest kända filosof.Karl Marx. Man har flyttat på honom en gång eftersom han från början låg i en enklare grav, han dog utfattig. Den här mannen har varit minst sagt kontroversiell genom historien. Tidigare bespottad, men nu börjar han bli återupprättad. Sovjetstaten finns inte längre och Kina är kapitalistiskt. Det som återstår av vantolkningar av hans ideer är spektaklet Nordkorea. Att det landet skulle ha något med hans syn på världen att göra är närmast skrattretande.

Numera citeras han på toppmöten typ Davos, eftersom många börjar se tecken på att hans ide om att en otyglad kapitalism bär på fröet till sin egen undergång. Ju mer dom rika roffar åt sig, ju fattigare blir alla andra och då får företagen tillslut ingen avsättning för sina varor eller tjänster. Märks väl mest i Europa och USA.

DSC_1311

Fortsätter ner, det är mer öppet här än på den västra sidan, men kusligt när man kollar in åt sidorna.

DSC_1306

Nu är frågan hur det är med spöken här, engelmän älskar ju spökerier. Folk har sett både det ena och andra på dom här två kyrkogårdarna men mest känd är Highgatevampyren. Det här är en modern legend från början av 70-talet. Någonstans på kyrkogården skall en medeltida adelsman från Rumänien ligga begravd. Alltihop stinker myt lång väg, vad som däremot skall vara sant är att Bram Stooker fick sin inspiration till att skriva Dracula när han besökte Highgate.

DSC_1318

Viker av in på en gångväg med övervuxna gravstenar, när jag  skall ta den här bilden hör jag en sång, som tystnar. Tittar upp och bredvid mig står en tjej i yngre tonåren och sjunger, sommarklädd i shorts och färgglad t.shirt. Verkar som hon väntar på att jag skall fota klart, så jag viftar förbi henne men hon ler mot mig och står kvar.

DSC_1321

Jag tar bilden och sänker kameran, hon börjar sjunga igen och försvinner dansande bort längst den här stigen. Tar några bilder, tänker inte mer på det och går tillbaka ned till den asfalterade gångvägen. Fortsätter ner till ändan på kyrkogården och beger mig upp mot utgången.

DSC_1329

Stannar till och fotar Malkolm Mc Clarens grav, manager till Sex Pistols. taggat med No Future ( från låten Good Save The Queen) ett tilltag som han säkert skulle älskat om han nu inte planerat det själv. Nu hör jag den här rösten igen, tjejen kommer nu hoppande och dansande från ingången sjungande på samma sång. Nu är jag inte ensam när jag möter henne, som på stigen, det är fullt med folk på promenadvägen men det verkar som det bara är jag som lägger märke till henne.

DSC_1326

Tanken slår mig, hur normalt är det att 13-åriga tjejer dansar runt sjungande på kyrkogårdar, jag har aldrig varit med om det tidigare i alla fall. ? Hon verkar lång för sin ålder och smal, kläderna känns lite 80-90-tal i alla fall färgerna och mönstren. Jag har sett en del moderna gravar här, om man tänker sig cirka 20 år tillbaka i tiden en levnadsglad tjej i 13-årsåldern, trafikolycka eller ett hastigt insjuknande, gud vad tragiskt. Vad händer om jag följer efter henne, kommer hon bara att försvinna i tomma intet över någon grav? Hade jag upplevt det här i dimma, så hade jag reagerat första gången jag såg henne försvinna dansande uppför stigen, men nu är himlen klarblå och solen lyser.

DSC_1327Ungefär där jag såg henne andra gången.

Nej, jag kan ju inte börja jaga henne, verkar ju fan inte klokt. Tar upp kameran för ett snapshot, men tvekar. Jag har läst rätt mycket filosofi och insett att det som sker inne i hjärnan och utanför behöver inte vara samma sak. Antingen så syns hon på kortet och då kan det ju varit ett spöke i alla fall, syns hon däremot inte så är det ett spöke eller också börjar jag bli knäpp.

Troligtvis är den enkla förklaringen att hon finns men inte passar in i omgivningen, sen har jag blivit nojig på att springa runt på kyrkogårdar, gå in i kryptor och fota gravstenar i flera timmar. Platsen är sån att fantasin flyger iväg med  en när man besöker den.

Det är inte ofta jag struntar i att fota men nu gör jag det.

Något som jag däremot ångrar är att jag inte berättade om den här platsen för den här horrorpunkaren när jag såg honom i höstas. Han skulle kunna hitta inspiration till en hel CD.

Naturligtvis har jag googlat på det här, men inte hittat några ledtrådar vem det kunde varit.

Lägger in en länk ifall någon vill besöka dom här kyrkogårdarna.

highgatecementary.org

Dom har en guidad tur varje vardag som måste förbokas, men på helgerna kör dom flera rundvandringar och det är bara att hänga på.

KajsaLisa

8 svar

  1. Svar: Bra att du har mig eller hur;-)

    • Du är oumbärlig, nu skall jag bara hitta ett medium som hittar spöket i datorn, tar med det tillbaka till London i April. Undrar om det hittar tillbaka till Highgate själv ifall jag sätter det på Nothern Line.

  2. Så, du är en spökjägare, kvinnan som pratar med spöken? Synd att du inte fångade Mr MM under din promenad på god save the queen, she´s not a human being kyrkogården, men så sant, 6 feet under har man ingen framtid, inte ens som spöke.

    Du borde prova på alla spökjägarnas favorit, nämligen IR filter, fånga lite osynliga ljusvibbar. Det var lättare förr med analoga kameror och infraröd film, dock fanns det så sent som under förra året att köpa Lomochrome Purple 400 till analoga burkar.

    Som digitalfotare får du nöja dig med en IR filter, blir lite mer jobb då.
    Ett stativ är ett måste med långa exponeringstider, och dessvärre har många digitalburkar just en IR filter som ska hindra IR strålning att nå sensorn, men det går att fixa.

    Fokusering måste göras innan man skruvar på filtern, man ser ju ingenting genom sökaren med filtern på eftersom den enbart släpper genom osynlig ljus, sedan ska man ställa kameran på manuel så att den inte själv försöker fokusera om innan man tar bilden när filtern sitter på.

    Med filtern på uppstår något som kallas bakfokus som måste korrigeras, på en del objektiv finns det en vit och en röd prick brevid fokusmarkeringen som visar var fokus ska ligga med IR fotografering,
    annars får man prova sig fram ang fokus och använda höga bländartal för djupare skärpa.

    Det låter jobbigt, men ger sjukt häftiga och intressanta bilder, osynligt ljus lyfter fram sådant vi inte ser, jag har fångat ett antal spöken med infrarött, även på nattetid och även på kyrkogårdar,.långa exponeringstider som sagt var, men spöken är rätt så stillsamma och springer inte undan,.prova på KajsaLisa, du kommer inte bli besviken, men kanske en liten smula rädd;-)

    • Låter som något häftigt att testa, en natt på Highgate vore ju rysligt spännande. Skall kolla upp det där filtret jag tror inte jag fångar dom med mitt polarisationsfilter i alla fall.

  3. Jag skrev ett arbete om Marx på min ekonomiutbildning för massor av år sedan. Även om de kommunistiska experimenten inte lyckats betyder ju inte det att hans idéer är fel. Det gigantiskt pågående testet av de kapitalistiska idéerna är ju lika vansinnet misslyckade de med… Fast där är ju även teorierna kassa…

  4. Spännande ställe det där. Som sagt var nästa London tripp blir en kyrkogårdsresa för mig.
    /Kiki

Kommentera

